Världens största flygplan vill frakta turbinblad till vindkraftverk

ENERGIPOLITIK. Ett amerikanskt uppstartsbolag vill bygga världens största flygplan för att hjälpa till i den gröna omställningen. Flygplanet ska frakta blad till stora vindkraftsturbiner för att lösa problematiken med den krångliga transporten, rapporterar Ny Teknik.

Stora turbinblad som ska monteras på vindkraftverk är i dag krångliga att transportera. De kan vara för långa för att köras runt hörn och för breda och höga för att tas under broar eller trafikljus. Det skriver Wall Street Journal när de rapporterar om uppstartsbolaget Radia.

Radia är ett amerikanskt företag som vill lösa just det här problemet. De vill att så stora vindkraftverk som möjligt ska kunna byggas på land. I dag byggs de största vindkraftverken till havs då transporten på land helt enkelt är för krånglig, skriver tidskriften Interesting Engineering.

Bolaget från Colorado, USA, har tagit in 104 miljoner dollar och värderas till 1 miljard dollar. Tanken är att bygga världens största flygplan för att helt enkelt flyga de stora turbinbladen som behövs för den gröna omställningen.

Radia Windrunner jämfört med Antonov AN-124 och Boeing 747-400

Flygplanet kallas Windrunner och är 108 m långt, 24 m högt och har en spännvidd på 80 m. Det är över 30 m längre än ett Boeing 747-400F-flygplan. Windrunner ska kunna frakta dryga 72 ton.

På sin hemsida skriver Radia att dagens vägar knappt klarar av frakten av 70 meter långa blad, och att framtidens blad kommer att vara 100 m eller längre. Flygplanet ska antingen kunna frakta ett stort turbinblad eller fyra mindre.

Enligt Radia kan större vindkraftsturbiner sänka kostnaden för energislaget med 35 procent. Större blad kan utnyttja mer vind, och högre vindkraftstorn placerar bladen högre upp där vinden blåser mer konsekvent, skriver Wall Street Journal.

Det stora flygplanet ska kunna landa på en 1,8 km lång landningsbana av packad jord för att komma nära vindkraftsparkerna. En sådan landningsbana skulle behöva byggas för varje projekt. Radias första kund är en vindkraftspark om 1 GW i Nevada, USA.

Windrunner kan enligt Radia vara i luften inom fyra år.

-Pettersson undrar om den gröna industrin inte är nöjda med den natur de förstör, de vill bygga en landningsbana vid varje vindkraftspark också, men det går naturligtvis bra om man bygger vindkraftsparker i öknen.

Nu tror jag inte planet Windrunner kommer att bli verklighet. Mitt tips är konkurs och blåsta investerare.

Markbygdens vindkraftspark och andra anläggningar förstör enorma naturområden utan att någon landningsbana för jätteplan.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Världens största flygplan vill frakta turbinblad till vindkraftverk

  1. Den gröna omställningen är i verkligheten inget annat än ett stort svart hål. Olönsamma investeringar som får bidrag och kreditgarantier av EU och enskilda länder. Förlusterna lämpas sedan över på oss skattebetalare.

    21
  2. Det är uppenbarligen besvärligt att bygga vindkraftverk. Inte enbart att de skövlar natur och miljö. De stör närboende och sänker värdet på deras egendomar. De dödar fåglar. Dessutom går de med förlust för ägarna och stör elnäten så dessa måste nyinvesteras som leder till stora ökade nätkostnader för mig och dig. Risken för black out ökar.

    Trots alla dessa nackdelar som borde leda till byggstopp och avveckling så är det tydligen många som lever gott på dessa monster. Jag förmodar konsulter, klimatgalningar, ”experter”, journalister, tillverkare, ägare som konkursar med egen vinst genom förutseende, transportföretag, serviceföretag, markägare som ger fan i miljö och djurliv m fl.

    16
  3. Eller ännu bättre läg ned vindsnurror så är man av med problemet.
    Är det lämpligt att bygga ett flygfält där en vindsnurror står säkert kostnads effektivt .
    Prova med Greta och flygskam.

    10
    • Det fanns en sådan plan för 5-10 år sedan, men då det var en ’grön inventering’ antar jag att pengarna hamnade på grundarens konto och ingen verksamhet bedrevs

      15

KommenteraAvbryt svar