Är vinsterna i skolan det stora problemet?

SKATTER & SKOLAN. Skolan är en fråga som engagerar både vuxna och barn runt om i landet, samtidigt närmar sig valdagen med stormsteg. Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet och Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna debatterar på Sveriges Radio under morgonen.

-Pettersson lyssnar och inser att med de rödgröna blir det aldrig någon ordning på den svenska skolan. Dadgostar och andra rödgröna påstår att eländet ”marknadsskolan” och problemen beror på privatiseringen och vinsterna som ägarna plockar ut. Åkesson tycker att lärarna måste få mer makt och att det måste bli ordning, lugn och ro i skolan. Finns det dåliga skolor som plockar ut vinster ska kraven höjas säger Åkesson.

Bild från StockholmDirekt.se

Jag är ingen vän av vinster i skolan men googlar för att ta reda på hur stora dessa vinster är.

De fyra största skolkoncernerna Academedia, Engelska Skolan, Thorengruppen och Kunskapsskolan har tjänat 4,6 miljarder kronor under de senast fem åren enligt SVT.

De privata skolorna plockar alltså ut 920 miljoner kronor i vinst per år i snitt.

  • Enligt SCB:s statistik var kommunernas kostnader för skolan och annan pedagogisk verksamhet sammanlagt knappt 310 miljarder år 2020.
  • Förskolan kostade cirka 82 miljarder, grundskolan inklusive förskoleklass 139 miljarder och fritidshem 20 miljarder.
  • Gymnasieskolan kostade drygt 46 miljarder, kommunal vuxenutbildning 6,7 miljarder och svenska för invandrare 3,6 miljarder.

Vinsterna som det bråkas om utgör 0,3 procent av skolans totala kostnader.

Jag är inte skolpolitiker eller ekonom men jag tror inte dessa knappt 0,3 procent är avgörande för den svenska skolan. Det kanske är viktigare att styra upp den kommunala skolan. För övrigt är den svenska skolans resultat enligt PISA undersökningarna riktigt skapliga om man kompenserar för massinvandringen.

Som nedan såg det ut när Pettersson gick i skolan. Att det fungerade märks kanske mest på betygsboken som jag fick i slutet på 1950-talet och den är fortfarande fin.

De enkla reglerna är gamla, varför togs de bort. Här Petterssons betygsbok från slutet på 1950-talet och början på 1960-talet.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 thoughts on “Är vinsterna i skolan det stora problemet?

  1. Invandrarna i skolan är problemet. Det vet alla, men ingen kan säga det.

    Tillsammans med det fria skolvalet som förflyttat makten från skolan och lärarna till eleven och föräldrarna, eller kunderna som de numera är.

  2. Roland Salomonsson – Pensionär F d officer (Marinen), Landstings-sekreterare, Säkerhetschef, IT-tekniker Intressen: Klimatrbedrägeriet, De Globala bedrägerierna, Historia, Teknikutveckling, De svenska samhällsbedrägerierna resp diktaturen (politik), Längdskidor och utövande orienterare.
    Roland Salomonsson skriver:

    Kommunister har alltid velat ha ensamrätt till att ”indoktrinera” unga växande människor, så att de blir fogliga icke tänkande medborgare. Därav läroplanernas sammansättning resp att alla problem hänskjuts till skolan. Sossarna är kultur-marxister, som är nazisternas arvtagare.

    • Det här med vinster i skolan kan man ju ha olika åsikter om. Ska verkligen skattepengar gå till vinster åt kapitalet?Nej, tycker jag. Men samtidigt måste man se till resultatet och det är ju det som är viktigast.
      Det är mycket mer viktigt att våra barn får den bästa skolan än att haka upp sig på vinster.
      Problemet är att många problembarn, barn som behöver extra stöd mm hänvisas till de kommunala skolorna.
      Och hur är det med lärartäthet , behöriga lärare. Drar de privata skolorna åt sig de bästa lärarna?
      Man kan ju gissa att de kommunala skolorna har en större andel problembarn och en större andel obehöriga lärare, vilket ger dessa skolor ett sämre resultat.
      Men är det verkligen så?
      Eller handlar det om att de kommunala skolorna lider av en allt för dålig och oeffektiv ledningsorganisation ?

KommenteraAvbryt svar