KLIMAT & MILJÖ. De största utsläppsfria färjorna i världen togs officiellt i drift den 9 november 2018 efter att speciellt inbjudna gäster bordat färjan Tycho Brahe, i Helsingborg och Helsingör, för att delta i invigningsceremonin som markerar slutförandet av en helelektrisk konvertering.
Invigningen av elfärjorna Tycho Brahe och Aurora markerar det framgångsrika slutförandet av ett högprofilsprojekt med ABB:s teknik i centrum skrev Industritorget då.
![](https://i0.wp.com/petterssonsblogg.se/wp-content/uploads/2020/06/ms_tycho_brahe_pc3a5_vc3a4g_ut_frc3a5n_helsingc3b6rs_hamn_i_maj_2019._foto_sinnika_halme_cc-licens_.png?resize=490%2C166&ssl=1)
-Pettersson ser i Helsingborgs Dagblad att färjorna inte är någon större succé hittills. Sedan 7 månader tillbaka körs de på diesel efter problem med batterierna, men tanken var god. Jag undrar också över effektivitet/ekonomi på en färja som måste ha dubbla system el- och dieselmotorer, batterier och dieseltankar.
Det får mig att tänka på de miljöpartister som i dagarna verkar förvånade över att vindkraften inte fungerar när det inte blåser.
***
Är det mp diesel ..då behöver vi inte vara oroliga för klimatet.
Gör väl inget att de går på diesel. Elen i Skåne är ju ändå fossil nu från Karlshamn , Tyskland och Baltikum.
Den gröna energipolitiken spetsad med tjockolja, diesel och kol som det inte får talas om i Rosenbad och betalmedia.
Den gröna energipolitiken spetsad med tjockolja, diesel och kol som det inte får talas om i Rosenbad och betalmedia.
Förmodligen hade färjan redan diesel-elektrisk drift. Dieselmotor driver ett el-aggregat som kör en el-motor. Att koppla batterier mellan är inget större ingrepp, MEN . . .
det är bara att räkna på färjans vikt och inse hur stort ett sådant batteripaket behöver vara för X timmars drift. Och sedan fundera över vilken el-effekt det går åt för att snabbladda alternativt tid och el-effekt det går åt att normal-ladda. Sedan inser man vad el-problemet består i!
Vid daglig drift och ständiga snabbladdningar lär batterierna snabbt bli förbrukade och ett nytt batteripaket anskaffas (kostnad) resp det gamla batteripaketet läggas i förvar för 1000-tals år (kostnad).
Jag utgår från att detta INTE är något ansvar för skattebetalarna!
Färjorna kör ungefär nonstop dygnet runt utom mitt i natten när de ligger lite längre i hamn.
Resan tar 20 min man lossar och lastar på ca 10 min. På de 10 min ska man ladda batterierna plus den längre liggtiden i hamn på natten.
Vattenströmmen i Öresund är oftast runt 7 knop så det behövs kraft i burken när färjan går mot strömmen.
I dag så är det tjockolja i elledningen också så det kvittar kanske.
Nu hamnar förorening i Helsingborg i stället för i Karlshamn.