Stäng

Elfärjorna går på diesel sedan 7 månader

KLIMAT & MILJÖ. De största utsläppsfria färjorna i världen togs officiellt i drift den 9 november 2018 efter att speciellt inbjudna gäster bordat färjan Tycho Brahe, i Helsingborg och Helsingör, för att delta i invigningsceremonin som markerar slutförandet av en helelektrisk konvertering.

Invigningen av elfärjorna Tycho Brahe och Aurora markerar det framgångsrika slutförandet av ett högprofilsprojekt med ABB:s teknik i centrum skrev Industritorget då.

M/S Tycho Brahe på väg ut från Helsingörs hamn i maj 2019. Foto Sinnika Hamle. Wikipedia

-Pettersson ser i Helsingborgs Dagblad att färjorna inte är någon större succé hittills. Sedan 7 månader tillbaka körs de på diesel efter problem med batterierna, men tanken var god. Jag undrar också över effektivitet/ekonomi på en färja som måste ha dubbla system el- och dieselmotorer, batterier och dieseltankar.

Det får mig att tänka på de miljöpartister som i dagarna verkar förvånade över att vindkraften inte fungerar när det inte blåser.

Steget Efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

6 reaktioner på “Elfärjorna går på diesel sedan 7 månader

    1. Den gröna energipolitiken spetsad med tjockolja, diesel och kol som det inte får talas om i Rosenbad och betalmedia.

    2. Den gröna energipolitiken spetsad med tjockolja, diesel och kol som det inte får talas om i Rosenbad och betalmedia.

  1. Förmodligen hade färjan redan diesel-elektrisk drift. Dieselmotor driver ett el-aggregat som kör en el-motor. Att koppla batterier mellan är inget större ingrepp, MEN . . .
    det är bara att räkna på färjans vikt och inse hur stort ett sådant batteripaket behöver vara för X timmars drift. Och sedan fundera över vilken el-effekt det går åt för att snabbladda alternativt tid och el-effekt det går åt att normal-ladda. Sedan inser man vad el-problemet består i!

    Vid daglig drift och ständiga snabbladdningar lär batterierna snabbt bli förbrukade och ett nytt batteripaket anskaffas (kostnad) resp det gamla batteripaketet läggas i förvar för 1000-tals år (kostnad).
    Jag utgår från att detta INTE är något ansvar för skattebetalarna!

    1. Färjorna kör ungefär nonstop dygnet runt utom mitt i natten när de ligger lite längre i hamn.
      Resan tar 20 min man lossar och lastar på ca 10 min. På de 10 min ska man ladda batterierna plus den längre liggtiden i hamn på natten.
      Vattenströmmen i Öresund är oftast runt 7 knop så det behövs kraft i burken när färjan går mot strömmen.
      I dag så är det tjockolja i elledningen också så det kvittar kanske.
      Nu hamnar förorening i Helsingborg i stället för i Karlshamn.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: