Mer positiv attityd till invandrare

För nio år sedan ansåg 55 procent att Sverige tagit emot invandrare i allt för stor utsträckning. I år har den andelen sjunkit till 37 procent, visar en återkommande Sifo-undersökning med 1 000 svarande som Sveriges Television (SVT) låtit göra.

Inte sedan 1989 har attityden varit så positiv, enligt SVT. Andelen som anser att Sverige tagit emot invandrare i lagom omfattning har nu också ökat till 48 procent, mot 34 procent 2004.

-Pettersson tror inte på detta, varken på SVT, Sifo eller professorn i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, Marie Demker.

Marie Demker har tidigare varit medlem i Vänsterpartiet, deltar ofta i debatter om Nationalism och främlingsfientlighet. Hon har även föreslagit att Sveriges Nationldag ska avskaffas dessutom är hon gift med Ulf Ingvar Bjereld som också han är professor i statsvetenskap samt styrelseledamot i Socialdemokrater för tro och solidaritet (tidigare Broderskapsrörelsen). Bjereld var under några år medlem av Kommunistiska partiet marxist-leninisterna (revolutionärerna) (KPML(r) och som forskare  har Bjereld inriktat sig på bland annat Sveriges roll i Israel-Palestina-konflikten.

Ras för C i Sifos nya mätning

Lööf vissnar allt mer och snart ramlar partiet av grenen för gott.

I Sifos senaste väljarundersökning gör Centern ett bottennapp och hamnar på 3,2%, vilket är partiets sämsta resultat sedan 1967. SD befäster sitt plats som Sveriges tredje största parti.

Sifo januari 2013:

  1. Socialdemokraterna 33,6%  +1,5
  2. Moderaterna 29,3%  +1,1
  3. Sverigedemokraterna 9,1%  -0,9
  4. Miljöpartiet 9,0%  -0,7
  5. Folkpartiet 6,2%  +0,8
  6. Vänsterpartiet 4,6%  -1,3
  7. Kristdemokraterna 4,5%  +0,9
  8. Centerpartiet 3,2%  -1,3

SD får rekordstort stöd av Sifo/SvD

Sverigedemokraterna når en ny rekordnivå i SvD/Sifos novembermätning, som i huvudsak är gjord före de senaste dagarnas turbulens. SD-krisen gör att partiledaren Jimmie Åkesson kläms mellan de egna väljarna och de nya han hoppas vinna.

Sverigdemokraterna når all time high i Sifo, med 8,5 procent av väljarna, och det är fortsättningen på en uppåtgående trend under hösten.

Utan att ha drabbats av några skandaler tappar Vänsterpartiet nästan 2 procentenheter i SvD/Sifos väljarbarometer för november. Det fanns enorma förväntningar på den nye vänsterledaren Jonas Sjöstedt, men han har fortfarande inte infriat dem.

Enligt Sifos Toivo Sjörén märktes det knappt någon förändring av stödet för SD i den fjärdedel av intervjuerna som är genomförda i onsdags och torsdags, då Expressen publicerade de mest uppseendeväckande filmerna från kvällen.

  • Moderaterna har fått släppa ifrån sig cirka 60000 väljare till SD.
  • Socialdemokraterna har tappat drygt 50000.
  • Runt 55000 soffliggare och förstagångsväljare säger sig nu sympatisera med Sverigedemokraterna.

-Pettersson undrar vad de säger på Expressens redaktion…

Fortsatt upp för SD och ned för S

Trenden är tydlig för SD när de nu ökar i varje undersökning som presenteras.

SIFO presenterar sin septembermätning idag och även här fortsätter SD sin väg uppåt och är tillsammans med V och Mp de stora vinnarna. De stora förlorarna är S.

En annan tydlig trend enligt analytikerna är att SD nu vinner allt fler väljare i storstäderna. I Malmö har man stöd av 11,2%, I Göteborg 5,9% och sämst går det i Stockholm med 5%, men det är en ändå ökning från valresultatets 2% vilket förklaras så här. Även S ökar i storstäderna.

Professor Lena Wägnerud och SIFO:s chef, Toivo Sjörén, förklarar SD:s framgång med att partiet efter en halv mandatperiod visat att man inte är ett enfrågeparti och att det är en fördel att övriga sju partier fortsätter sitt gemensamma avståndstagande. Personligen tror jag att helgens utspel om att rensa ut avarter från partiet kan få SD att tappa ett antal representanter och väljare, men att de som ansluter sig är desto fler. Bara i helgen har jag hört positiva tongångar från människor i min närhet.

Kd ligger alltjämt under riksdagsspärren och både C och Fp balanserar på gränsen även i denna mätning. De röd/gröna leder över Alliansen med 6,4 procentenheter, vilket gör att SD fortfarande utgör en vågmästarroll.

Som vanlig betyder dessa undersökningar ingenting för valresultatet 2014, men ger ändå en liten fingervisning om läget.

Stigande opinionssiffror för SD

Av Pettersson

Dagligen får vi avslöjanden om den misslyckade integrationen i vårt land och i hela västvärlden. 

Mångkulturen fungerar ingenstans, framförallt inte när muslimer är inblandade. Naturligtvis finns det miljoner med justa, trevliga, arbetsamma muslimer men de som tror på Allah och han ska ordna allt till det bästa är tillräckligt många för att ställa till det överallt där de får lite att säga till om.

Igår slog SD rekord med 7,2 % i Sifo:s opinionsmätning och idag blev det rekord hos United Minds med 8,8 %.

I morgon öppnar riksdagen efter sommaruppehållet och då börjar spektaklet med att mobba SD igen men vad än 7-partiet och PK hittar på lär SD:s opinionssiffror stiga fram till valet om ingen börjar tala sanning om invandringen.

 

SD fjärde största parti

Av Pettersson

Sverigedemokraterna är nu landets fjärde största parti, i Sifos majundersökning. De ökar till 6,6 procent. Moderaterna minskar något.

Det framkommer i Sifos väljarundersökning med 1907 tillfrågade som Aftonbladet har tagit del av. Det före detta rödgröna blocket är störst med 51,2 procent medan allianspartierna har 41,1 procent.

– SD:s uppgång beror säkert på den uppmärksamhet som SD-ledaren Jimmie Åkesson fick under partiledardebatten förra söndagen, säger Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsmätningar

-Pettersson tror inte en sekund på Toivo Sjörén, Åkesson blev tvärtom ignorerad av parti- och programledarna. När sakfrågorna kommer att diskuteras får SD ännu fler röster.  

Förändringar mot föregående mätning i parentes:

  •  M: 27,7 % (-1,4)
  • C: 4,5 % (-0,1)
  • FP: 5,3 % (+0,2)
  • KD: 3,6 % (-0,4)
  • S: 36,7 % (-0,1)
  • MP: 9,2 % (-0,1)
  • V: 5,3 % (-0,3)
  • SD: 6,6 % (+1,9)

 

  • Allianspartierna: 41,1 %
  • De rödgröna: 51,2 %