Sossarnas uppgång

Av Stefan K

Socialdemokraternas uppgång (tillfälliga uppgång?), har idag basunerats ut i pressen…

…och sossarna jublar, även om dagens mätning ligger under valresultatet, som i sig ansågs vara en katastrof. Stefan Löfvéns pågående smekmånad kan få ett abrupt slut när han tvingas debattera och lägga fram partiets nya politik. Den gamla politiken rönte ju inga framgångar direkt.

Resultatet, om det står sig, kan också få en annan oväntad och lustig effekt.

Sossarnas bundsförvanter i LO sparkar ju medlemmar som jobbar aktivt för SD. Partiet som sådant, under både Sahlin och Juholt, har deklarerat att de aldrig kommer att samarbeta med SD och att samtliga Sverigedemokrater är rasister. Nu sägs det att sossarna vunnit tillbaks väljare från SD (tillfälligt?). Innebär det att de som återvänt med automatik slutat vara ”rasister” eller innebär det att även sossarna har ”rasister” bland sina väljare?

Något för Stefan Löfvén att reda ut i nästa debatt.

Fadäs av TV 4 *uppdaterad

Av Stefan K

När TV 4:s nyhetsändningar på morgonen presenterade Sifos senaste väljarbarometer visade man inte SD:s siffror.

Sverigedemokraterna ökade med 0,8%-enheter, från 5,9 till 6,7%, i dagens presenterade undersökning från Sifo.

Tv 4 missade detta helt och eftersom jag förutsätter att det var en omedveten handling så föranledde det en mejl till redaktionen:

”Oj vilken miss av nyheterna.
I morgonens nyhetssändningar missade man att ta med SD:s siffror när Sifos opinionsundersökning presenterades och partiet ökar med 0,8% vilket är markant. Bäst ni ändrar på detta innan fler upptäcker denna fadäs”.
Ska tilläggas att jag själv inte tittar på TV 4 sedan några år tillbaka, utan fick detta tips av en bekant.

Väljarbarometern i den mer neutrala SvD

Uppdaterad 2011-11-13 klockan 14:20

Det kom ett svar från TV4-redaktionen som förbryllar:
Hej,
Tack för ditt mejl.

När vi rapporterar om opinionssiffror rapporterar vi om det som vi värderar som intressant. I det här fallet Socialdemokraternas vändning, Moderaternas tapp och Centerns uppgång (ny partiledare). I övrigt rapporterade vi denna morgon inga andra siffror för några partier. Den grafik vi använde fokuserar på skillnaden mellan det röda och det blå blocken dvs. de regeringsalternativ som fanns vid förra valet och där skillnaden även idag är relevant. Vi lägger dock efter ditt e-mail för tydlighetens skull till Sverigedemokraterna.

Med vänlig hälsning
Thomas Ritter, TV4Nyheterna

En falnande ros *uppdaterad

Av Stefan K

Socialdemokraterna har problem. En partiledare med tvivelaktig koll på lagar & regler efterträds av en annan med likartade problem och ungsossar som gång efter gång spottar demokratin i ansiktet.

Sifo presenterade idag en opinionsmätning som gjordes under förra veckan, kontra den som presenterades i september och inte är den smickrande för S.

Moderaterna                    34,8% (+6,6)
Folkpartiet                          6,0% (-0,7)
Centerpartiet                     5,2% (+0,6)
Kristdemokraterna         4,0% (+0,6)

Sverigedemokraterna    5,9% (+2,6)

Socialdemokraterna    25,5% (-9,5)
Miljöpartiet                     10,7% (-0,7)
Vänsterpartiet                  6,4% (+0,2)

*Uppdaterad 10:05

Jag tackar Magaentan för länktipset till Sifo och kan bl.a. konstatera att SD är det näst största partiet inom LO. Undrar hur de olika fackförbunden tänker tackla detta, för inte kan de väl hota alla med uteslutning och inte kan de väl i sina medlemstidningar och på reklamblad fortsätta att bekämpa partiet?

Facket + S = sant

Av Stefan K

När IF Metalls ordförande Stefan Löfvén gästade de sörmländska socialdemokraternas kongress i Oxelösund den 11:e april uppgav han att facket vill utveckla samarbetet med Socialdemokraterna. Löfvén menar att facket inte bara påverkas av det som sker på arbetsplatserna, utan också det som sker ute i samhället. Därför måste facket agera och ta ställning politiskt, enligt Löfvén.

Samtidigt är Löfvén tvetydig när han säger att det aldrig får uppfattas som att facket går i socialdemokratins ledband, utan att samarbetet mellan facket och S ska ske för medlemmarnas bästa.

Då ställer sig frågan. Hur tänker sig Löfvén att facket ska agera för medlemmarnas bästa och samtidigt inneha en klar och tydlig partipolitisk ställning? Kan och tänker IF Metall ställa sig på medlemmarnas sida om Socialdemokraterna lägger fram förslag som får negativa konsekvenser för de anställda ute på arbetsplatserna?

Vi som lämnat facket och ni som fortfarande är medlemmar, kan nog entydigt konstatera att facket aldrig kommer att ställa sig på en borgerlig regerings sida, även om en sådan regering lägger fram förslag som gynnar låg- och medelinkomsttagare. Det räcker att läsa medlemstidningarna och de  broschyrer som medlemmarna bombarderas med för att inse det omöjliga i Löfvéns uttalande.

Att flera av facktopparna, både lokalt och centralt, är engagerade i partiet, ger en tydlig signal om att Löfvéns ord luktar billig propaganda. Klart är att facket tänker mer på partiets bästa än på medlemmarnas.

Personligen anser jag att det är ett hån mot alla de medlemmar som har sina sympatier hos andra partier än Socialdemokraterna och som varje månad betalar in hundratals kronor i avgifter, varav en viss procent stoppas direkt i partikassan. Hur kul är det för arbetare med sympatier hos Folkpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna etc. att i valrörelsen översköljas med politisk propaganda i medlemstidningar, i broschyrer och på affischer, där ledarsidor och artiklar talar om vilket parti man ska rösta på? När man sedan ser Wanja-Lundby Wedin och Stefan Löfvén stå i talarstolar sida vid sida med Socialdemokraternas partiledare och förkunna att kampen mot de borgerliga ska tas på gatan, i media och på arbetsplatser, inser man att Stefan Löfvéns utspel om att medlemmarna aldrig ska behöva tveka om att deras bästa går före allt, enbart är ett spel för galleriet.

Hur trovärdiga är facken?

2006 röstade enbart 54% av LO-medlemmarna på Socialdemokraterna, i valet 2010 var det bara 51%. Endast 22% av alla med arbete röstade på partiet. Sifo gjorde en undersökning veckorna innan valet där man ställde frågor till 589 LO-medlemmar och kom fram till att bara 30% vill att facken stöder Socialdemokraterna politiskt och ekonomiskt.

Fackens ihärdighet att fortsätta sin kärlekssaga med S visar att man är efter sin tid. Idag skriver vi 2011 i almanackan och inte 1911. Tiden är förbi då alla arbetare var socialister och alla tjänstemän borgare. Facken lever inte i nutiden och det är ett av skälen till att man tappar allt fler medlemmar. Att man sedan skyller tappet på allt och alla är en annan saga.

Valen 1991-2010

Sifos undersökning