Verklig räckvidd för elbilar måste anges

DEN GRÖNA BUBBLAN. Myndighet slår till mot tillverkare av elbilar. Nu tvingas de redovisa verklig räckvidd och hur batteriet försämras över tid. – Tack vare de åtaganden som myndigheten gjort kommer ett verktyg för simulering av räckvidd att introduceras, vilket tar hänsyn till de viktigaste faktorerna, uppger italienska konkurrensmyndigheten. 

Biltillverkare tvingas nu gå ut med ett verktyg som simulerar verklig räckvidd för elbilar i Italien. Ett utredningen mot BYD, Stellantis, Tesla och Volkswagen ställer helt nya krav på biltillverkarna. Foto: Volkswagen

Den tuffa italienska konkurrensmyndigheten Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato slog till mot Stellantis Europe, Tesla Italien, BYD Industria Italia och Volkswagen Group Italia. De hävdade att biltillverkarna inte gick ut med tillräckligt verkliga siffror och tillräcklig transparens på räckvidd för elbilar och hur batterierna försämras över tid. De inledde en utredning för att göra siffrorna mer realistiska för bilköparna. 

Nu är utredningen klar och den kommer att innebära att biltillverkarna kommer tvingas redovisa räckvidd och batteriets förlust av kapacitet på helt nytt sätt, åtminstone i Italien. De måste nu gå ut med alla faktorer som påverkar räckvidden i elbilar och ge köparna tillgång till ett verktyg som simulerar den verkliga räckvidden med hänsyn till hur bilen används. Vad effekterna kan bli för andra EU-länder återstår att se.

Men inte nog med det. Nu måste tillverkarna dessutom gå ut med detaljerad information om vad som påverkar förlusten av batterikapacitet hos bilen när den används. De måste dessutom redovisa alla krav som kan begränsa garantin på batteriet. De flesta biltillverkare erbjuder i dag 8 års garanti på batterier som är begränsad till 16 000 mil. Vanligtvis går garantin in först då kapacitet krupit under 70 procent. Flera tillverkare kan tvingas höja den gränsen i Italien. Inom fyra månader måste biltillverkarna ha ändrat sina webbplatser. 

–  Alla åtaganden måste implementeras inom 120 dagar. Dessutom kommer Stellantis, BYD och Volkswagen att säkerställa förbättrad batterieffektivitet för elfordon som säljs genom att, inom standardgarantin, tillhandahålla en högre tröskel för batteriets hälsotillstånd till förmån för konsumenterna, skriver italienska konkurrensmyndigheten Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato i ett uttalande. 

-Pettersson kör Volkswagen diesel med en räckvidd på närmare 100 mil på en tank. För en tid sedan lånade jag en Volkswagen ID3 elbil med en uppgiven räckvidd på upp till 60,3 mil. Om det stämmer i solsken och medvind vet jag inte, jag skulle tro att det hamnar runt 30 mil i minusgrader, dubbdäck och med värme och fläktar på. Att hänga på ett tungt släp är inte att tänka på.

FAKTA OM ELBILAR: Batterier producerar inte elektricitet, utan lagrar el som produceras på annat håll, främst av kol, uran, vind, naturgasanläggningar eller dieselgeneratorer, I Sverige ofta vatten eller kärnkraft. Att säga att en elbil ger noll utsläpp är en bluff.

Sällan hörs nackdelarna från våra ”seriösa” politiker och journalister.

  • Inköpspriset är högt och värdeminskningen stor
  • Elbilsägare betalar minde skatt och bidrar mindre till vägunderhåll
  • Elbilar är tyngre och sliter mer på vägarna
  • Däckskostnader är mångdubbelt högre för en elbil
  • Elbilar har längre bromssträcka på grund av den högre vikten
  • När elbilar brinner är det farligare och svårare att släcka
  • Batterierna framställs av miljöfarliga metaller och usel gruvbrytning
  • Det finns ännu ingen fungerande storskalig återvinning av batterier
  • Räckvidden som fabrikerna uppger är ofta rena bluffen, de flesta får vara glada om de kommer hälften så långt på vintern
  • Glest med laddstolpar och dyrt att landa om man inte har möjlighet att ladda hemma

Elbilar kanske är framtiden, men ännu så länge är det ett dåligt alternativ för många. När och om Pettersson ersätter dieselbilen blir det troligen en självladdande elhybrid, men jag är övertygad om att bäst för miljö, klimat och plånbok är att vara rädd om och vårda det man har…

-Petterssons Tiquan går på diesel. Köpt när dieseln påstods vara en miljöhjälte, Nu kallas den miljöbov, men värdeminskningen är måttlig och förutsägbar.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0760 858 480

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Verklig räckvidd för elbilar måste anges

  1. messkalle – In the wide world web I am a Swedish ant who retired more than twenty years as aviator. Happily married to a non military feminist believing she is the most beautiful and best for me.
    messkalle skriver:

    Vi, saker och ting försämras över åren genom slitage och materialutmattning. Elbilar och dess batterierna försämras över tid. Den inledda utredningen, för att göra siffrorna mer realistiska för bilköparna, ska självklart redovisa koldioxidutsläppen för Elbilen från vaggan till graven, d.v.s. utsläpp för tillverkning av bilen, batterier och skrotning av bilen och gamla batterier. Bensin- eller dieselbilen är vinnaren.
    – Koldioxid är livets gas. För klimatalarmisterna är koldioxid deras födkrok till ett bättre liv som kan krönas med en resa till FN´s klimatmöte COP

    2
    1
  2. Tycker att uttjänta elbatterier kan lagras i garderober hos ägarna, för miljöns skull.
    Alternativt tar alla, sozzar, kommunister och i synnerhet MP emot dom med glädje..

    15
  3. Varför då. Korrekt bränsleförbrukning har ju aldrig stämt på bensin diesel bilar heller.
    Själv bryr jag mig inte med nån priskänslighet som diffar några hundralappar i månaden.

    6
    10
  4. Låter bra att de faktiska siffrorna kommer fram.
    Sedan vet jag inte om det är så glest mellan laddpunkter numera. Åtminstone inte på de stora vägarna som Europavägarna och 40:an. Det är nog värre när man kommer bort från dem men där är det samma sak med bensinstationer, kan vara glest mellan dem också på dessa vägar.

    11
    1
  5. ”Elbilar har längre bromssträcka på grund av den högre vikten.”
    Det stämmer inte.

    Med korrekt dimensionerade bromsar så är det friktionen mot vägen som avgör brkomssträckan.
    Tidigare var kravet på retardation hälften så stort för tunga fordon jämfört med personbilar.
    God Jul på Er Alla! / J.

    1
    12
    • Jönsson.

      En 1 tonsbil stannar(kortare bromssträcka) än en 2 tons bil med samma däck vid samma hastighet.

      Varför accar inte samma bilar(ovan) lika fort med samma motorstyrka, tål att tänka på…

      Fullastad timmerbil kontra tom, med samma däck(axlar), vilken stannar först?

      God Jul..

      6
      2
  6. Dragkrok är ett problem när det gäller elbilar. Många är det inte tillåtet att montera dragkrok på. ID3 är en sådan bil som inte är tillåtet att montera dragkrok på.
    I elbilsvärlden är det mycket nytt man behöver lära sig som inte stämmer med traditionellt bilägande.
    Köper man en elbil med hyfsat bra räckvidd och med värmepump och laddar hemma så är det inget dåligt val.
    Elbilen är betydligt bättre att köra med kraft och snabb respons.
    Om inte några idioter hade stängt ner kärnkraften och i stället byggt några nya så hade vi haft el i överflöd att ladda bilar med.
    Vi hade också gjort oss mindre beroende av skurkstater som Ryssland och islamisterna i Mellanöstern samt en hel hoper till av skurkar.

    14
    2

Lämna ett svar till messkalleAvbryt svar