Norsk tunnel, 392 meter under havet

TRAFIK. I Norge byggs världens häftigaste tunnel. Svenska Skanska sköter ett av de känsligaste partierna.
Det är ett otroligt byggnadsprojekt, säger den svenska ingenjören Håkan Bolsöy. Hans företag har levererat övervakningsutrustning till den norska supertunneln. Rogfast-tunneln ska gå från Randaberg till Bokn och koppla samman Stavanger med Bergen på E39. När den står klar en bit in på 2030-talet kommer den att göra resandet 40 minuter snabbare mellan städerna. Den blir världens längsta och djupaste vägtunnel under vatten. skriver Carup.

Rogfasttunneln

Tunneln kommer att bli ett globalt underverk. Norrmännen får hjälp av svenska Skanska med att spränga sig fram i urberget under vattenytan. Tunneln kommer att gå på nästan 400 meters djup.
Du färdas genom en solid berggrund. Våra regler kräver att det är minst 50 meter från tunnelns tak till havsbotten. I Norge bygger vi ofta undervattenstunnlar på det här sättet, och vi har redan omkring 40 sådana vägförbindelser. Det är ofta billigare och enklare än att bygga broar, säger Oddvar Kaarmo på Statens Vegvesen.

Tunneln kommer att bli 27 kilometer lång. Nästan en mil längre än Fehmarnförbindelsen som byggs samtidigt mellan Danmark och Tyskland. Där precis som i tunneln under Engelska kanalen gjuter man färdiga segment på botten. 

Norrmännen har en annan tradition. De tycker om att borra och spränga sig fram. På det viset ska de bygga en mer hållfast tunnel som ska hålla i flera generationer. – Ja, vi levererade övervakningssystem för att man vill veta vem som befinner sig i tunneln. Det har varit väldigt roligt för oss att vara en del av det här bygget, säger Håkan Bolsöy.

Vägen genom tunneln kommer att gå genom två parallella tunnelrör. Varje rör innehåller två filer som går i en riktning. Det kommer också att byggas nödutgångar efter varje 250 meter. Säkerheten har varit mycket viktig när man projekterat.
– Om en lastbil skulle börja brinna framför dig och du inte kan vända, så kan du följa de gröna nödutgångsskyltarna till andra sidan. Med hjälp av kameror vet vi var du är och kan hämta dig, säger Oddvar Kaarmo.

Genom att bygga två tunnelrör kan de norska myndigheterna också styra om trafiken. Det blir inte lika känsligt för störningar. Om något inträffar i ett av rören så går det snabbt att lägga om all trafik till den andra. Sedan kopplas de båda tunnelrören samman av de två rondellerna under Kvitsö.

Läs mer på Carup…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0760 858 480

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 thoughts on “Norsk tunnel, 392 meter under havet

  1. Ja, du sparar 40 minuter, men…
    Du måste betala för att köra i tunnelen, och det blir så dyrt att du måste jobba mer än 40 minuter för äventyret.

    12
    2

KommenteraAvbryt svar