181 miljarder i förlust för Fords elbilar

DEN GRÖNA BUBBLAN. Biltillverkaren Ford har varit ärliga och  lagt elbilarna i ett eget bolag och visat hur stora förlusterna har varit. Enbart senaste kvartalet förlorade Fords elbilsenhet förlorat 13,2 miljarder kronor, medan intäkterna låg på 16,9 miljarder kronor. Och nu åker de på en mer än tio gånger större förlust, rapporterar Carup.

Elbilen Ford F-150 Lightning har lagts på is med obestämd framtid. Dessutom stoppas en elbilsfabrik som Ford håller på att bygga.

Ford tvingas ta en engångsförlust på 181 miljarder kronor för sina elbilar. De drar i nödbromsen och ändrar sina planer. Den elektriska pickupen Ford F150 Lightning läggs på is på obestämd framtid. Även elektriska skåpbilar ser ut att skrotas. Istället ska den få en bensinmotor och bli en så kallad EREV, en elbil med räckviiddsförlängare. Dessutom stoppas bygget av nya elbilsfabriker. De ska också satsa hårt på en ny elbilsplattform och hoppas att åtgärderna ska göra att de kan göra vinst på elbilar, men först 2029.

Fords nödåtgärder kommer efter att Donald Trump tagit bort skatteavdraget för elbilar i oktober, något som fått försäljningen att rasa. Trump har istället mjukat upp utsläppsreglerna för bilar med förbränningsmotorer. Ford står nu med batterifabriker som är oanvända. De meddelar att de istället ska satsa på energilagring till datacenter för AI. Ford ska också ställa om en ny fabrik som byggs i Stanton i delstaten Tennessee från helt elektriska pickuper till bensindrivna bilar.

Trots de beska nyheterna steg Fords aktie i efterhandeln. Kärnverksamheten med bensin- och dieseldrivna pickuper går bättre än tidigare och Ford tror att rörelsevinsten kommer öka med 65 miljarder kronor i år.

-Pettersson undrar hur stora världens sammanlagda förluster är på den gröna bubblan. Ford 181 miljarder, Northvolt 100 miljarder, vindkraften i Sverige -6,4 miljarder under 2024 osv, osv. Totalt måste det röra sig om tusentals miljarder som hade kunnat användas till annat med marknaden för den gröna tekniken mognar.

Att de rödgröna skulle utreda vad vi får för pengarna är nog lite för mycket begärt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0760 858 480

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “181 miljarder i förlust för Fords elbilar

  1. Blev en dyr läropeng för Ford.
    Nu är ju inte Ford ensamma om dessa enorma förluster… dom flesta som stoppat fingrarna i uttaget vet hur det känns 💥
    Och det gäller i stort sett alla större biltillverkare världen över.
    Man kan undra om dom kommer göra om misstaget en gång till ??
    Elbilsmarknaden ligger långt fram i tiden om ens då ….
    Tror andra sätt att köra en bil på kommer introduceras innan faktiskt.

  2. Vad är nyttan med flaket?

    Köra runt med gräsklipparen eller fodersäckarna(i villaområdet) året runt?
    Klart klumpen ska få plats bakom ratten.
    https://youtu.be/mCc2SsNs6J4
    ——————————————-

    Ford F-150 Lightning är en tung el-pickup, med en tjänstevikt som varierar mellan cirka 2 700 kg och över 3 100 kg beroende on specifikationen (Standard vs Extended Range, utrustning). Totalvikten kan ligga runt 3 500 kg (för B-körkort) upp till närmare 4 ton, och den är betydligt tyngre än fossilvarianten på grund av batteriet.
    —————————————–

    För att förnya ditt C1-körkort måste du ansöka hos Transportstyrelsen innan giltighetstiden går ut (gäller i 5 år) och visa att du uppfyller medicinska krav genom att skicka in antingen en hälsodeklaration och synintyg (om du är under 45) eller ett läkarintyg (om du är 45+). Transportstyrelsen skickar ut information, du tar ett nytt foto och skriver under vid ett besök hos Trafikverket, betalar avgiften och skickar in dina intyg, varefter nya kortet skickas hem.

    Måste vara en bra affär…..
    ——————————
    Finns fler videos om värdeminskningen på elbilar/hybrider.

    https://youtu.be/LVUJ7mk3Y1c

  3. Elbilen har sin nisch. Men den är inte universell som de gröna khmererna anser. Sverige har utbränt kärnbränsle som skulle kunna försörja oss i tusentals år bara vi byggde Gen IV-reaktorer. Samma patrask som lagt ner fyra kärnkraftverk på senare tid vill slopa ”fossilbilar”, bygga batterifabriker och ”gröna” stålverk. Samtidigt bygger de högspänningsledningar till utlandet så att utlandet kan exploatera de utbyggda älvarna. Vi blir [sexuellt exploaterade] av EU och grannländerna som varken byggt ledningsnätet eller kraftverk.

    Elbilen är inte Messias återkomst som vissa verkar tro. Den är inte heller Djävulens skapelse. Den passar vissa men långt ifrån alla. Om nu de vänsterblivna som bor på Södermalm och jobbar på Östermalm hade lyckats ta körkort hade elbilen varit perfekt. Nu verkar de inte heller vara kompetenta där heller.

    Ronny Eriksson, som är i allra högsta grad är vänsterbliven, medverkade för ett antal år sedan i TV-serien Bondånger. Serien handlade om en liten by i Norrbotten, som heter ”Bondånger”, och synen på de politiska problem som drabbat Norrland sedan 1970-talet och framåt, med avfolkning och arbetslöshet då jobb och människor flyttat till de södra delarna av Sverige. Med EU-inträdet har problemen ökat. Om man skulle råka bo i Bondånger (eller motsvarande) vore elbilen en katastrof med låga temperaturer och långa avstånd.

    17
    1
    • messkalle – In the wide world web I am a Swedish ant who retired more than twenty years as aviator. Happily married to a non military feminist believing she is the most beautiful and best for me.
      messkalle skriver:

      @Argus skriver klokt. Koldioxidhotet drog ned skygglapparna på media, myndigheter och politiker. Nu smyger de försiktigt fram sitt ånger. – Detta hade vi ingen aaaning om.
      Epoch Times skriver: ”Trots miljardrullningen i den gröna omställningen har ingen svensk myndighet hittills utvärderat de ekonomiska effekterna. Om klimatmålen kan förenas med tillväxt är därför obesvarat – och vad skattebetalarna får tillbaka oklart. Det här är femte och sista delen i en artikelserie. Läs, tyvärr bakom betalväggegående delen här.
      – Väder och klimat är varken stabilt över tid och perioder Men med lite bonnaförstånd kan alla förstå att koldioxid är livets gas. Den utandas, ju fler vi är ju mer det blir. Är det jordens befolkning som ska minskas för att rädda mänskligheten?

KommenteraAvbryt svar