UKRAINA. Kurskoffensiven har krossat den 80 år gamla ryska föreställningen om det egna territoriets okränkbarhet – den river upp historiska sår och kommer få en bestående psykologisk effekt på befolkningen, skriver militärhistorikern Piotr Wawrzeniuk på DN Debatt.

Putins kontrakt med ryssarna – välstånd, tillväxt och militära framgångar i utbyte mot inskränkta fri- och rättigheter – har rubbats, fortsätter Wawrzeniuk.
”Om denna effekt omsätts i större misstro gentemot makten och/eller konflikter inom det ledande skiktet återstår att se.”
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Ukraina ger Ryssland en smäll i veka livet när de attakerar en flygbas som skall skydda Rysslands enda isfria oceanhamn , Murmansk och den för Ryssland så livsviktiga järnvägen dit. En hamn dit bl.a USA skeppade stora mängder krigsmaterial under VK2
Ukraina ger Ryssland en smäll i veka livet när de angriper i trakterna kring Kursk dör visserligen Sovjetryssland vann ett slag 5/7 – 23/8 1943 mot Nazityskland under VK2 men till enorma kostnader…
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kursk
Hitler skulle lära sina generaler hur man sköter krig, vi vet hur det slutade. Skall krigsförbrytaren Putin läxa upp sig själv?
Ukrainas motoffensiv in i Ryssland kommer skaka om ryssarna ordentligt.
Putin lär inte sova nått vidare.
Detta är nog det närmaste man kommit Putins fall någonsin.
Bristen på krigsmateriel i kombination med dålig stridsmoral kommer bli avgörande.
Verkar inte finnas något särskilt försvar på ryska sidan.
Finns det inget flygvapen kvar i Ryssland ?
Fortsättning följer ………
Utedass och pump på gården är inte mycket till kontrakt
Bättre än så är det inte i rövslickarnas paradis
Åk till tex TUVA OBLAST och se själva
Тула област heter det. Tuva är en ansamling av gräs. Men i övrigt har du rätt!