Flygskatten motverkar sitt syfte

KLIMAT & MILJÖ. Flygskatt är en punktskatt på flygresor. Den svenska lagstiftningen omfattar kommersiella flygresor och även statsflyg. Skattens storlek ligger på tre olika nivåer beroende på resmål. Skatten infördes den 1 april 2018, och fick kritik av opposition som lovat att avskaffa den. Flygskatten är/var en signalfråga för Miljöpartiet och beskrivs som verkningslös då den inte beskattar själva utsläppen eller bränslet utan passageraren.

Flygskatten bör halveras eller tas bort helt. Det menar en stor majoritet av de organisationer och tunga myndigheter som har kommenterat regeringens lagförslag. ”Flygskatten blev en misslyckad åtgärd som enbart beskattade själva resandet”, säger Fredrik Kämpfe på Transportföretagen till Tidningen Näringslivet.

Regeringen vill halvera flygskatten, något som kan bli verklighet den 1 januari nästa år. Därför skickades frågan under våren ut på remiss till bland annat näringslivet, myndigheter, organisationer och rättsinstanser och i slutet av juni hade alla svaren kommit in.

En överväldigande majoritet, 69 procent av de 44 remissvaren, håller med om förslaget och vill att flygskatten ska halveras. Dessutom vill närmare hälften av remissinstanserna, 43 procent, att den ska tas bort helt.

Ett förväntat resultat. Många i Sverige inser att flygskatten inte sänker utsläppen, inte bidrar till flygets omställning, utan bara gör flyget dyrare för svenskarna och därför bör den tas bort, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg.

Motståndet mot flygskatten och den utformning som den fick fanns redan inför införandet 1 april 2018. Ett flertal av remisserna då pekade på att en skatt som tas ut på passagerarna och inte på utsläppen är felriktad. Inte heller tar den hänsyn till teknikutvecklingen inom flygbranschen som kontinuerligt sänker miljöpåverkan eller det faktum att allt fler flygningar idag sker med inblandning av hållbara bränslen.

Skatten är lika hög oavsett om flygningen sker med ett modernt flygplan med minskad klimatpåverkan eller ett gammalt flygplan med betydligt större utsläpp.

Läs hela artikeln…

Fakta om flygskatten – Den svenska flygskatten höjs varje år genom en indexering och är idag:

  • 76 kronor per passagerare som reser inrikes i Sverige.
  • 315 kronor per passagerare som reser till Europa.
  • 504 kronor per passagerare som reser utanför Europa.

Regeringens förslag är:

  • 39 kronor per passagerare som reser inrikes i Sverige.
  • 162 kronor per passagerare som reser till Europa.
  • 259 kronor per passagerare som reser utanför Europa.

-Pettersson tycker att en skatt på internationellt resande ska vara internationell, i varje fall samma inom hela EU…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Flygskatten motverkar sitt syfte

  1. MP är bra på sånt som syns och märks men inte gör någon nytta eller rentav är kontraproduktivt.
    Och nuvarande regering har varit dålig på avskaffa förra regeringens dumheter.

    16
    • Pengarna in i statskassan kändes alldeles för bra.
      Samma hände med elektronikskatten, plastpåseskatten, bensinskatten, diselskatten.
      Regeringen vill behålla skatterna, men bara minska lite grand för att lugna väljarna.
      Folket är misnöjda och ger Jimmie Åkesson hela skulden.

  2. Ytterligare ett förslag signerat mupparnas ärthjärnor var att förbjuda alla engångsprodukter på flygresorna. Alltså att ersätta plast-tallrikar/muggar o dyl. med porslin och glas. Att detta skulle ju innebära en avsevärd viktökning med ökad bränsleförbrukning som följd. Men det räckte inte deras hjärnkapacitet till för. Man tar sig för pannan …..!

    21
  3. Poängen med flygskatten är att ta pengarna från medborgarna och stoppa dem i statens fickor. Det är den enda funktionen som den har.

    44
    • Det finns en fortsättning på skatte pengarna, våra politiker ger pengarna till Palestinska ledarna som köper vapen och bosätter sig i Qatar. Arafats änka bor på Hilton i Paris för våra skattepengar.

      31
      1
  4. Märkligt, jag ser inte Zelinskys 120 F-16 på kartan över Ukraina. Antar att de inte anlänt än.

    9
    10

Lämna ett svar till KattsandAvbryt svar