Hur sårbara är Kina och fjärran östern?

VÄRLDSHANDELN. USA och Storbritannien har utfört nya luft- och sjöattacker mot Huthi-mål i Jemen, rapporterar flera amerikanska medier. Attackerna utfördes under måndagen och är den andra gången sedan 11 januari länderna gemensamt attackerat rebellerna. För USA är det dock den åttonde gången på tio dagar man utför attacker.

Varför är inte Kina, Indien, Japan, Sydkorea med flera med och skyddar transporterna genom Röda havet och Suez.

Den pågående insatsen kallas för ”Operation Poseidon Archer” och indikerar, enligt CNN, på en mer långvarig närvaro i Jemen för att hindra rebellerna från att attackera kommersiella fartyg i Röda havet.

I december bildade USA och nio andra länder en ny styrka som ska skydda handeln över Röda havet. Övriga Storbritannien, Bahrain, Kanada, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Seychellerna och Spanien. En del av dem ska patrullera medan andra bidrar med underrättelsearbete. Danmark har tillkommit och kanske några till.

Genom Bab al-Mandab-sundet, Röda havet och Suez-kanalen passerarar tusentals fartyg, runt 20.000 per år och många är rejält stora. När de Iran-stödda Huthi terroristerna hotar transporterna måste tusentals lastfartyg ta långa och dyra omvägar. Krisen i Röda havet har också blottat hur sårbart Kina och de andra stora exportländerna i Asien är. Bab al-Mandab-sundet är ett strategiskt viktigt och 32 kilometer brett vattenstråk som skiljer nordöstra Afrika från Arabiska halvön. Här passerar 12 procent av den globala handeln årligen, till ett värde av 1 biljon dollar.

Nu tar det uppemot 12 dagar längre för varorna att fraktas. Detta kräver extra bränsle och leder till ökade kostnader och förseningar, skriver BBC. Dessutom innebär det oförutsägbara vädret vid Afrikas sydspets ytterligare risker.

En enda fraktresa kostar nu rederierna en extra miljon dollar – bara i bränsle. Försäkringspremierna har också stigit på grund av ökade risker för attacker från huthirebeller.

Krisen i Röda havet får oljepriserna att gå upp, fraktpriserna har fördubblats. Störningarna har blottat hur sårbar Kinas exportberoende ekonomi är för leveransproblem av det här slaget, skriver Reuters.

-Pettersson antar en del företag för att mildra störningarnas effekter väljer bort Kina, Japan, Sydkorea med flera länder och lägger beställlningar/produktion i Europa och minskar beroendet av Kina. Huthierna/Iran kanske gör väst en tjänst på sikt.

Omvägarna får också en betydande påverkan på miljön. Längre seglingsvägar leder till ökad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, vilket strider mot internationella mål.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Hur sårbara är Kina och fjärran östern?

  1. Kineserna r mer. intresserad av handel . Och det är nog tur det för den folk mängd som finns i Kina är ett problem särskilt med den industri man byggt upp ..
    Men om jänkarna och den anglosaxiska värden fortfarande jävlas och kineserna härskar till så hill i hatten. Förutom det har ju kineserna. en viss framgång i Afrika med dessa invånare .det är skillnad på ne—er
    och jihadister

  2. Kina har ju länge förberett sig för denna situation. De utvecklar ”Nya Sidenvägen!” Denna är inte klar, men väl klar kan inte Västländerna hota Kinas ekonomi i samma utsträckning.

    6
    5
  3. En för stor del av ”köp, slit och släng – produkter kommer från öst. Detta leder till stora påfrestningar på den globala miljön. (fossila bränslen) Minska detta onödiga. sanera och producera färre kvalitativa produkter på hemmaplan. En totalitär världsordning försvagas. Att jorden är överbefolkad, måste prioriteras.

    11
    4
    • Egypten måste förlora stora pengar på den uteblivna trafiken genom Suezkanalen. Hur länge kommer man att tolerera detta? Vill minnas att rederiet som ägde fartyget som ställde sig på tvären och blockerade kanalen härom året krävdes på miljardbelopp av Egypten.

  4. Vad tycker klimataktivisterna om att CO2 utsläppen kommer att öka?

    Är det bara ”vissa” utsläpp som är problematiska. Tex den bilåkande jämtlänningen som kör sina barn till skola och fritidsaktiviteter pga att tunnelbana, buss och pendeltåg inte fungerar utanför storstadsområdena.

    Samtidigt skriker man högt HELA SVERIGE MÅSTE LEVA

    21

Kommentera