Grattis S och MP: Sverige har världens dyraste diesel

LANDSBYGD. I torsdags höjdes priset på diesel till 18,72 kronor litern, enligt rekommenderade priser på bemannade stationer. Samtidigt höjdes priset på bensin till 17,29 kronor. Men det är dieselpriset som är rekorddyrt – faktiskt nästan världsrekorddyrt. Just nu är det bara i Hongkong som det är dyrare att tanka diesel, enligt sajten Global Petrolprices. Där kostade en liter diesel i veckan 2,204 amerikanska dollar vilket motsvarar 19,35 kronor – sedan kommer Sverige på plats två, följt av Norge där dieseln i veckan var över en krona billigare per liter, skriver Aftonbladet.

Priset på olja är högt, samtidigt som efterfrågan ökar när världen öppnar efter pandemin. Till det kommer i Sverige en högre iblandning av biodrivmedel. Den 1 augusti infördes en ny lag, reduktionsplikten, med höjda priser som följd eftersom priserna på biodrivmedel också är höga.

Här har politiken hela tiden sagt att när vi tvingar i mer biodrivmedel i produkterna så ska vi justera skatter och avgifter så att det inte ska bli dyrare vid pumpen. Men där får man ifrågasätta vad politiken gör på det området nu, säger Johan Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Drivmedlen blir allt dyrare. Det beror på svenska skatter, inte världshandelspriset. 60 procent av bensinpriset är skatt och moms. ”Det ska kosta”, säger energiminister Anders Ygeman (S).

En ny höjning vid pump på 25 öre/litern genomfördes i torsdags.

– Dagens priser är de högsta vi haft på bensin och diesel, det har vi inte sett tidigare, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige (tidigare SPBI).

När energiminister Anders Ygeman (S) får frågor om varför drivmedelspriserna stiger försvarar han höjningarna. – Ska vi klara av klimatomställningen måste det dock kosta att släppa ut, säger Ygeman.

Ygeman skyller också på höjt internationellt oljepris. Där har han fel. Visserligen har priset höjts senaste året, men priset ligger ändå på mindre än hälften av vad det var 2008, och klart lägre än priset under perioden 2007-2014.

Nu ligger internationella oljepriset på nästan 80 dollar per fat, men mellan 2007-2014 låg priset mellan 100-175 dollar per fat. Internationella oljepriset ligger alltså inte alls på några rekordnivåer.

Att svenskarna ändå tvingas betala enorma överpriser beror på politikerna. Och det kommer att öka ännu mer.

Från januari 2022 höjs den så kallade reduktionsplikten av växthusgaser till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Det krävs allt mer biodrivmedel i bränslet för att klimatmålen ska uppnås.

Av dagens pris på 17.39 kr/liter bensin är mer än 60 procent skatter och moms.

Ett problem när bensinpriset sticker i väg är ett dubbelt utslag på grund av skatt på skatten, säger Christan Ekström, vd hos Skattebetalarna till Expressen. – Det innebär drakoniskt höjda avgifter för de som är beroende av bilen, säger Ekström.

Bränsleskatten räknas dessutom varje år upp enligt konsumentprisindex. Till detta infördes en överindexering på två procent som ytterligare höjde bränslepriserna. Den extra uppräkningen lyckades M, SD och KD stoppa i budgeten 2018 och den är fortsatt pausad 2021 och 2022. Men det är oklart hur det blir efter valet – får de rödgröna majoritet kan nya drastiska höjningar införas.

Överindexeringen lurar i vassen och så fort man återinför den kommer priserna ytterligare att stiga, vilket inte minst drabbar de som inte har råd att köpa ny elbil eller hybridbil. De kommer att stå med svarte Petter i handen, hävdar Engström.

Värst drabbas landsbygden där man ofta har lägre inkomster, längre körsträckor och ingen kollektivtrafik att välja.

-Pettersson säger att pratet om att hela landet ska leva är just prat, skatterna måste in för att finansiera utlänningar i Sverige och världen…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Grattis S och MP: Sverige har världens dyraste diesel

  1. Varför blandar ni dyrt o billigt Är ngt dyrt kan en förändring bara bli dyrare eller få ett lägre pris En dyr produkt som är dyr kan inte bli billigare! Om den kan bli billigare Vad var det då som var billigt? En dyr vara kan bli billig ja! Precis som en billig vara kan bli dyr Men en billig vara kan inte bli dyrare Precis som en dyr vara inte kan bli billigare

  2. DET ÄR JU FÖR FAN AFTONBLADET SOM VARIT MED OCH BIDRAGIT TILL DETTA, ihop med andra hycklande ryggradslösa råttor.

    ”Bara en superidiot röstar på Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

  3. Vi har ju även världens mest korkade politiker, så det är kanske inte konstigt att prisutvecklingen följer dom inskränkta politikernas färd. Så nu är vi världsmästare på drivmedelspriser, mord ,skjutningar, rån, misshandel av gamla och unga, våldtäkter, m.m m.m, ändå hör man detta styre stå och skryta öppet över hur duktiga dom varit? På en punkt ska jag hålla med, dom har varit duktiga på att förstöra ett i grunden bra land till ett rent skräck samhälle!

    19
  4. Det avgående MP(+S) packet är också världens största oikofober. Får småskitspartiet MP stanna i riksdan och fortsätta med att styra oss övriga 96%, är det nödvändigt att försöka få till ett nyval.

    36
  5. Tyvärr finns det nog inget som kan rädda gamla Sverige, det har redan tippat över kanten och nu kommer det att gå fortare än snabbt.

    28
  6. Priset på råolja var dyrare ex 2014. Det är skatten plus momsen som är värsta kostnaden, helt galet. Och man handlar med redan beskattade pengar så priset är ännu värre.

    37
  7. Nu bjuder Bolund och Märta på tårta. Glada över att Löfven ännu en gång vek sig för deras krav. Vi tar tunnelbanan. De där lantisarna i glesbygd är ändå inte våra väljare.

    Diesel till traktorer? Ja men de får väl köra kravodlat med hästar. Det gick ju bra på medeltiden.

    43

Lämna ett svar till JimmyAvbryt svar