TRAFIK. På regeringssammanträdet under torsdagen fick Trafikverket i uppdrag att genomföra en direktupphandling för att komma igång med nattågstrafik från Sverige till kontinenten. Inom två år ska dagliga avgångar ske mellan Malmö och Bryssel, samt Stockholm och Hamburg, enligt beslutet. Regeringen lägger 400 miljoner i startkostnad och presenterar den årliga kostnaden i höstbudgeten, rapporterar Dagens Nyheter.
SJ har tidigare dragit in i princip alla sina internationella nattåg på grund av olönsamhet och flera europeiska tågbolag har tvingats slopa sina internationella nattåg.
Nattågen är planerade att gå dagligen och utan byten mellan Malmö och Bryssel, samt Stockholm och Hamburg.
Åtta timmar från Malmö till Bryssel och elva timmar från Stockholm till Hamburg är de beräknade resetiderna.
1 augusti 2022 ska nattågstrafiken senast vara i rullning, enligt planerna.
400 miljoner kronor skjuter regeringen till för att komma igång med satsningen. Den exakta årliga fördelningen preciseras i höstens budget.
I dag kör företaget ”Snälltåget” till Berlin vissa tider, men inte hela säsongen.
-Pettersson tycker nattåg låter trevligt men är tveksam till att staten ska lägga skattepengar på detta. Bättre att underlätta för dem som redan trafikerar sträckorna.
Jag brukar inte vara så noga med språket, men en riksdagsledamot som använder ”Asså jag gråter typ av lycka”…
Asså jag gråter typ av lycka. Tänk vad härligt det kommer bli att upptäcka kontinenten <3 https://t.co/zkQPY07vjj
— Lorentz Tovatt (@LorentzTovatt) July 23, 2020
[…] Häromdagen läste vi om att regeringen beslutat anslå nattåg för 400 miljoner till Bryssel och Hamburg. Jag har absolut inte något emot nattåg till Europa eller i Sverige för […]
Mp är det samma som vansinne utan gränser.
Fan vad pengar dom har….
Vad får vi arbetare…jo högre skatter..
Så dom kan sitta i resturangnvangnen och dricka vin och sprit och bli fettare.
Titta på våra makthavare…det går ingen nöd där inte.
Ponnsan
AFS
”Regeringen lägger 400 miljoner i startkostnad och presenterar den Årliga kostnaden i höstbudgeten”… Vad är det för mening med att bedriva någon form av verksamhet om det bara handlar om en kostnad ? En verksamhet ska naturligtvis gå ihop sig och helst ge en liten avkastning också. Eller är detta bara ett nytt påfund i klass med socialbidragen ? Eller en miljövänligare variant på att kasta pengarna i sjön ?
Allt för att hålla sig väl med dom som styr landet. Alltså 4%-(mp). Och skulle dom ändå vara på väg att ramla ur på valdagen, så kommer valmyndigheten att hålla dom över spärren ändå.
Det största bedrägeriet i mänsklighetens historia pågår just nu. En för högre livsformer essentiell gas har av underbegåvade klassats som farlig utan underbyggande vetenskapliga bevis. I sin tur har det tvingat aspirerande forskare att spela med för att erhålla forskningsmedel vilket i sin tur har lett till att i grunden begåvade personer tror på bluffen.
Jag har en kollega som både är begåvad och smart. Men det går inte att diskutera koldioxid med henne. Det är som om hjärnan är inlindad i Glad pack. Till hennes försvar kan jag anföra att koldioxidmolekylens respons på långvågig utstrålning inte är okomplicerad.
Den 0,9°C temperaturökningen över 150 år är INTE ett resultat av ökad koldioxidkoncentration utan den ökade koldioxidkoncentrationen är ett resultat av temperaturökningen som till drygt hälften ligger före 1930. Dess respons låg dessutom på 89% vid 200 PPM, just nu vid ~400 PPM på 90% och kommer att ligga på 92% vid 800 PPM. Med andra ord är INTE koldioxid problem vid dessa koncentrationer.
Det blir alltmer uppenbart att vissa människor måste tro på någonting. Gud är avskaffad sedan länge i den utvecklade världen. Det verkar som om något måste fylla tomrummet. ”- Tror Du på Gud?” ”- Nej på Gore.”
Sosse- och MP-politiker kommer fortsätta att FLYGA till Bryssel.
De kan lika gärna elda upp pengarna. Även om biljetterna är gratis kommer det vara i princip tomt på de tågen. Ingen kommer att skramla omkring på ett tåg i närmare tolv timmar i stället för en flygtur på en dryg timme.
Det går nattåg idag, men privat utan 400 miljoner och inte varje dag.
Bäst är att skrota all järnväg och lägga pengarna på att rusta upp vägarna och satsa lite på busstrafik.
All järnvägstrafik? Allt gods ska gå på vägen? Grattis till trevlig trafikmiljö med flera ton varor i rumpan på bilen och bussen fastnar mellan lastbilar på väg och kan inte köra om på mil efter mil.
vadå får inte valboskapen 🐫 åka direkt till Abzurdistan längre ?
Får alltså bli boskapsvagn sista biten 🤔
Naturligtvis är ”Planekonomi” under införande med Mp’s försorg- kan de inte bara kastas ut från inflytande?…….
Hoppas att det även investeras pengar på nattågen till övre Norrland/Narvik.
Hela konceptet är att slänga skattepengar ner i ett svart hål.
Finns inte en enda privat aktör som kan räkna hem denna ”affär”. Det vet politikerna och Trafikverket. Vad kommer bl a då att ske med dessa miljoner?
Jo, Trafikverket kommer att konstla konkurrens. i upphandling av operatör som skall driva trafiken.
Trafikverket kommer att köpa in sov- och liggvagnar som ev operatör hänvisas till att använda. De miljoner som hittills allokerats till detta är småpengar. Det kommer att kosta ännu mer, avsevärt mer.
Det intressanta är att den större delen av den planerade trafiken inte har särskilt mycket med Sverige att göra. 99% av verksamheten drivs i annat land.
Det är ofattbart att denna lilla extremsekt som kallar sig MP tillåts få detta genomslag i svensk politik. Men det kommer en räkenskapens dag för S.
Sätt alla eu-politiker istället för 1:à klass flygbiljetter, som dom byter ner till 2:à klass och får behålla mellanskillnaden.
Väl använda pengar som inte ”nysvenskarna” kan plundra.
En investering som även kommer svenska skattebetalare tillgodo.
En sällsynt åtgärd.
Annars är det mest Palestina, Somalia, moskéer, cykel kurser, gratis körkort och WHO.
Mutor till WHO.
[…] För övrigt ställer jag mig tveksam till skatteinvesteringar som får MP Tovatt att gråta av lycka. Gråter en miljöpartist av lycka innebär det gråt av annan valör för skattebetalarna […]