Medier i nytt samarbete om ”falska nyheter”


MEDIA. SVT, Sverige Radio, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet startar ett samarbete om faktagranskning under valåret 2018. Anledningen är den senaste tidens debatter om ”falska nyheter” och desinformation.

Samtidigt som falska konton på sociala medier har använts i större utsträckning för att påverka opinionen under valen i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Exakt hur det redaktionsövergripande samarbetet ska se ut är under diskussion. Ambitionen är dock att lansera en faktagranskningssajt under våren, och att genomföra utbildningar på redaktioner: ”Varje deltagande redaktion kommer självständigt att göra sina faktakollar men enligt gemensamma principer. Faktakollarna samlas sedan på en gemensam spridningsplattform och på konton i sociala medier.”

SVT

-Pettersson blir livrädd. De som öppet erkänner att de ägnar sig åt agendasättande nyheter, alltså propaganda, ska bestämma vad som är sant och relevant, i samarbete. Ingen mångfald där inte.

Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. Sakuppgifter ska kontrolleras och läsaren/mottagaren ska ges möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

Det är inget jag själv hittat på utan Journalistförbundets egna regler. Ändå förekommer något som kallas agendasättande journalistik. Den verkar tvärtemot journalisternas egna regler och går ut på att de så kallade journalisterna ska få läsarna att tycka ”rätt” i ”rätt” frågor.  Medierna filtrerar och skapar egna verkligheter genom sina skildringar, och koncentrerar sig på några få områden så vi mediekonsumenter ska uppfatta dessa ämnen som speciellt viktiga.

Stora medier som SVT, SR, DN, Expressen, Aftonbladet och Sydsvenska Dagbladet har infört den agendasättande journalistiken som underblåser den värdegrundande demokratin. Redaktörer som Jan Helin, tidigare på Aftonbladet och nu på SVT och Dagens Nyheters Peter Wolodarski skryter till och med om sitt agendasättande. Den agendasättande journalistiken är motsatsen till journalistik baserat på fakta.

Det är problematisk när drygt 80 procent av journalisterna röstar på vänsterblocket och slagordet verkar vara ”Gärna mångfald men ingen höger”. Ännu värre blir det av att vänsterextrema grupper hotar journalister och redaktörer för att vinkla artiklarna enligt deras åsikter och dessa vänsterextrema grupper samverkar med SVT och påverkar exempelvis Facebook att stänga av Petterssons och andra oliktänkande.

Vi minns en tid då andra styrde nyheterna,och de var alla övertygade om att de hade rätt…


19 responses to “Medier i nytt samarbete om ”falska nyheter”

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: