DUMHETER. SL-affischen med en hund omgiven av uttryck som ”Many summer”, ”So travel” och ”Very buy” är stötande och rasistisk, anser en person som anmälde den mycket uppmärksammade reklamkampanjen till Reklamombudsmannen.
Anmälaren är japan och anser att affischen, som i våras gjorde reklam för SL:s sommarbiljetter, stereotypiserar hans landsmän då hundrasen på bilden är japansk och budskapet är skrivet på dålig engelska.
Reklamombudsmannen konstaterar i sin bedömning att påpekandet stämmer: ”…en hund av japansk ras är avbildad i reklamen och att fraser på grammatisk felaktig engelska står runt hunden”, men det är det enda anmälaren får medhåll om.
”Reklamombudsmannen finner dock att en genomsnittskonsument troligen inte har kännedom om hundrasens ursprung eller kopplar samman bilden och texten med Japan och japaner.”
Slutsatsen blir att reklamen därför inte är diskriminerande.
-Pettersson tycker att det är konstigt att Metro nämner etniciteten, det brukar vara känsligt när det gäller andra grupper. För övrigt finns det massor med folk som håller på med sådana här skitsaker som kanske skulle klara av att jobba i vården i stället…

rasen är en shiba även kallad shiba inu. affischens stavning och utformning är dessutom en hyllning till ett japanskt internetfenomen, minns dock ej vad det heter. Sen får man inte glömma att ett stort antal av dessa affischer togs ner av ungdomar att ha hemma på väggen.
Alltså, en hund som åkt tunnelbana i Tokyo gör reklam för tunnelbanan i Stockholm?
Känner nån igen denna hundras ? I övrigt är budskapet konstigt och obegripligt men det kanske är meningen.
Jag tror anmälaren överskattar konsumentens kunskap? Jag fattade absolut ingenting av reklamen. Jag är alldeles för dum för att förstå den djupa innebörden av budskapet…