Krav på dubbelkommando vid körprov för taxiförarlegitimation

TRAFIK. Trafikverket Förarprov inför krav på dubbelkommando för färdbromsen vid körprov för taxiförarlegitimation. Beslutet beror på flera händelser där mycket allvarliga olyckor varit nära. Kravet gäller från den 17 juli.

– Vi värnar om säkerheten för kunderna och medtrafikanterna vid körprov samt våra medarbetares arbetsmiljö. Säkerheten kommer alltid främst. I nollvisionens anda vill vi försäkra oss om att mänskliga misstag inte ska få ödesdigra konsekvenser – ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Med dubbelkommando i bilarna kan många incidenter undvikas, säger Cecilia Borgljung, avdelningschef på Trafikverket Förarprov.

Under det senaste året har antalet allvarliga tillbud vid körprov för taxiförarlegitimation ökat. Mycket tyder på att de flesta av incidenterna kan vara direkt orsakade av att Trafikverkets förarprövare saknat möjlighet att ingripa genom att fysiskt bromsa bilen med hjälp av dubbelkommando. Ett 30-tal allvarliga tillbud har inträffat under det senaste året.

Trafikverket har framfört önskemål till Transportstyrelsen om att den föreskrift som styr vilka fordon som får användas vid taxiprov bör ändras. I väntan på att ändringen genomförs har Trafikverket Förarprov beslutat att taxiprov enbart ska genomföras i bilar med dubbelkommando.

Hittills i år har Trafikverket anmält fyra allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket.

De kunder som redan bokat ett taxiprov i bil utan dubbelkommando kontaktas och provet kommer att bokas om. För den som inte har tillgång till bil med dubbelkommando går det att mot avgift låna bil av Trafikverket Förarprov eller använda en annan bil som uppfyller kraven.

2016 genomfördes cirka 9 000 körprov för taxiförarlegitimation och hälften av proven genomfördes i fordon som saknar dubbelkommando.

-Pettersson undrar vad som hänt? Bilarna blir bättre och bättre men ändå ökar antalet incidenter i förarutbildningen, märkligt.

BMW-förare minst hänsynsfulla i trafiken

Bilförare och fotgängare från Mellanöstern inblandade i olyckor fyra gånger oftare än svenskar

7 thoughts on “Krav på dubbelkommando vid körprov för taxiförarlegitimation

  1. Vore det inte enklare och framför allt billigare,att förbjuda kameldrivarna ta körkort allmänt ? Ett sådant förbud skulle enl. min mening skona många offers lidande…

  2. Den nya generationen ”taxichaufförer”! Har åkt med sådana förare i snöigt vinterväglag mellan Arlanda o Stockholm. Om ni vill ha en nära döden upplevelse, kan jag rekommendera en sådan tripp. Kan inte fatta att de ens har fått vanligt körkort. Borde inte få till mer än moped.
    Har jobbat i Mellanöstern o Afrika. Det farligaste man upplevde där innan alla krigen bröt ut, var att befinna sig i trafiken. Många körde utan ljus på natten men blinkade med en ficklampa inifrån hytten! Pickup-bilar med fullt av folk stående på flaket. Ibland tömdes flaket snabbt vid tvära kurvor! Att köra mot trafiken på motorvägen var heller inte ovanligt där nere. Superfarligt att köra nattetid. Svårt att se, vilken sida av vägen de kom på. Det gällde att se upp. Men det är väl bara till att vänja sig vid det sätt på vilket våra ”nyanlända” medborgare uppträder i trafiken.
    Gud må bevara svenskarna, regeringen har ju glömt oss.

    • Kanske anledningen till att självkörande bilar är på tapeten? Eller så är det NWO som försöker avskaffa ännu fler jobb?

  3. Det är inte bara vid körprov för taxi som det skulle behövas dubbelkommando detsamma borde även gälla den nuvarande regeringschefs handhavande vid makten för vi är redan på väg i diket på grund utav att föraren är både blind och döv .

Kommentera