Etikettarkiv: tv

Norrmän upprörda över hijab i rutan


INVANDRING. NRK:s nya tv-serie har väckt starka reaktioner. Innan programmet ens haft premiär har NRK fått in flera tusen klagomål och anmälts till norska diskrimineringsombudsmannen. Fortsätt läs


En religiös symbol fungerar, en annan inte


Det är inte bara i Sverige som islam utmärker sig allt mer. Det är inte bara i Sverige man kryper för denna religion. Det är inte bara i Sverige man visar upp en undfallenhet för islam.

Det sker i allt fler europeiska länder, så också i Norge där en ny debatt blossat upp. Fortsätt läs


Panik i morallägret


Mexikansk tv har skickat en reporter vid namn Vanessa Huppenkothen till pågående fotbolls-vm.

Under en sändning uppträdde hon i Mexikos landslagsdräkt och det skapade reaktioner i media och på sociala medier. Fortsätt läs


Hit går licenspengarna


SVT:s vd Eva Hamilton meddelade i april att hon slutar på Sveriges Television efter åtta år på posten. – Jag har gett det bästa jag har och nu är det dags för någon annan att göra det, sade hon. Fortsätt läs


Irans TV har brutit musikförbudet


Irans kanal 1 i TV har visat musikinstrument i rutan för första gången på 30 år. Tidigare har viss religiös musik sänds och ibland en del konserter men man har inte visat musikinstrumenten och musikerna utan ersatt dem med bilder av blommor. Fortsätt läs


Ungersk tv gör reportage om Sverige


SVT:s ”Kobra” sände nyligen ett specialreportage om Ungern. Reportaget mottog snart kritik från både ungerska politiker och medier och anklagades för att vara ”fientligt”. Ett ungerskt tv-team ska nu göra något liknande: ett reportage med fokus Sverige, rapporterar SVT:s ”Kulturnyheterna”.

Det är samhällsmagasinet ”Lenyeg” som visas på den ungerska public service-kanalen MTVA som har tagit på sig att söka bakgrunden till ”Kobra”-reportaget och göra nedslag i det svenska samhället. Csaba Lukács från MTVA säger till SVT att inslaget inte ska ses som ett svar på det svenska inslaget, men att man vill ”visa hur Sverige är och vilka problem det har med invandring och romer”.

-Pettersson räknar med att ”opartiska statskontrollerade” köper in programmet för att visa fler sidor av invandringen som motvikt till alla snyftreportage…

Metro

 

 


Egyptisk kvinna sätter medeltidsprofet på plats


Det är enklare för Sheik Yousuf Badri Al-Nahar att försöka pissa i motvind än att sätta denna kvinna på plats, härligt att se att det finns hopp.


Humle o Dumle


1956 togs riksdagsbeslut om införandet av television i Sverige. Radiotjänst startar provsändningar över Göteborg i samarbete med Chalmers Tekniska högskola. Stockholmssändaren tas i drift. Officiell start av Sveriges Televisions sändningar 4 september. Socialdemokraterna hade i många år varit emot TV men gav sig så småningom under förutsättning att TV:en fick vara ett statligt monopol och reklamfri.

  • 1958 var det fotbolls-VM i Sverige och TV:en blev blixtsnabbt vanlig i svenska hem. Aktuellt startar.
  • 1967 Ett TV-program i färg sänds för första gången över hela landet.
  • 1969 Sverige får två TV-kanaler. TV2 startar den 5 december.
  • 1987 TV3 börjar sända från London för att kringgå svensk lagstiftning och på den vägen är det…

…men det allra viktigaste var att 1957 köpte Petterssons pappa byns första TV, alla traktens ungar samlades på golvet framför burken och tittade med ögon stora som tefat de få timmar som sändes.

1958 sändes Humle och Dumle för första gången och Pettersson kan än idag sjunga med, ”jag heter Humle och jag heter Dumle och varje fredag träffas vi i kapten Bäckdals skafferi…”

 


TV Malmö rånades på utrustning


Fyra män rånade på måndagen föreningen TV Malmö på bland annat datorer, mobiltelefoner och plånböcker, enligt Malmöpolisen.

Förövarna var knivbeväpnade då de på eftermiddagen trängde in i föreningens lokaler vid Jespersgatan i Malmö där flera personer befann sig. En av dessa, en man, tvingades ned på golvet då kvartetten samlade ihop stöldgodset.

Efteråt flydde rånarna till fots. Inga människor kom till skada.

TV Malmö är medlem i Riksförbundet Öppna kanaler som hjälper privatpersoner och organisationer att göra tv-program. I Malmö sänder stationen i Comhems och bostadsbolaget MKB:s kabelnät till cirka 100 000 hushåll.

-Pettersson undrar om de hann filma mångkulturen…

SvD 


Dagens TV-anka


De duggar tätt nu, inslagen om de missnöjda asyltanterna.

Överallt i Sverige är de missnöjda. I Glava, i Oxelösund, på Öland och nu även i Gällivare, länk till SVT Nordnytt

Hur mycket sanning det ligger i mediernas reportage och asyltanternas berättelser kunde vi ta del av i petterssons artiklar om Jollen i Oxelösund.

I SVT:s reportage från Gällivare kommer denna TV-anka som får en att fundera över medias trovärdighet.

Bild nummer ett visar en anonym asyltant som klagar över att TV saknas i huset.

 

Bild nummer två sveper genom stugan bara någon minut innan den anonyma asyltanten beklagar sig.

 

Är jag inte helt ute och cyklar så står det faktiskt en TV i hörnet. SVT:s reportage-team kanske inte hann gömma den? Tack till Swecon som uppmärksammade detta.