Rysk ubåt och korvett allvarligt skadade

UTRIKES. Två ryska örlogsfartyg har enligt uppgift drabbats av allvarliga tekniska fel i separata incidenter i Medelhavet och Azovregionen öster om Ukraina. Enligt den ryska utredningsbyrån VChK-OGPU inträffade den 27 september ett kritiskt fel i bränslesystemet på ubåten Novorossijsk under operation i Medelhavet.

Den ryska ubåten Novorossijsk

Läckan orsakade att bränsle trängde in i länsutrymmet. Källor uppgav för tidningen att besättningen saknar både nödvändiga reservdelar och utbildade specialister för att utföra reparationer.

Rapporten föreslog att ett av få tillgängliga alternativ skulle vara att släppa ut det återstående bränslet i havet, vilket belyser ubåtens försämrade drifttillstånd.

VChK-OGPU rapporterade också att missilkorvetten Vyshny Volochyok skadades allvarligt i augusti 2025 efter att ha kolliderat med ett civilt tankfartyg i Temrjukbukten i Azovska havet. Olyckan inträffade den 7 augusti under vad som i officiella dokument beskrevs som ”stridsuppgifter”. Fotografier som publicerats av tidningen visar synliga strukturella skador på fartygets skrov.

Den ryska missilkorvetten Vyshny Volochyok

Trots detta registrerade en efterföljande servicerapport händelsen som att den ägde rum under en ”drönarattack” och hävdade att fartygets stridsberedskap förblev opåverkad. VChK-OGPU uppgav att formuleringen infördes efter brigadchef Oleg Sardins inblandning.

Tidigare i augusti sjönk en helt ny bogserbåt från den ryska flottan, Kapitan Ushakov, under den slutliga utrustningen på Baltiska varvet i Sankt Petersburg. Fartyget kapsejsade under natten efter att ha översvämmats i hjälpmaskinrummet och hittades senare vilande på botten vid sidan av piren. Bogserbåten var avsedd för Norra flottan och hade ännu inte tagits i tjänst.

Läs mera på United24 Media…

Vi har också sett att Rysslands enda hangarfartyg ska säljas eller skrotas, ryssarna har inte trots många års försök lyckats få det operationsdugligt.

-Pettersson kan inte så mycket om det interna livet i Ryssland men jag tycker det verkar som Ryssland till stora delar lever kvar i Sovjetunionens inkompetens och dåliga styrning. Att inte sköta de saker man har är dyrt.

På olika håll i Ryssland, f.d. Sovjetunionen, står det mängder av tåg och andra saker och rostar. Om tanken var att de skulle finnas i beredskap till sämre tider eller något annat ändamål vet jag inte men övergivna är de.

Inte ens SJ har så försenade tåg som det nedan. I Sverige hade vi också mängder med ånglok stod i beredskap men de har skrotats och metallen har tagits till vara. De sista hamnade på museum år 2016.

Rostigt ryskt tåg. Till och med Sovjetstjärnan har förfallit,

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Rysk ubåt och korvett allvarligt skadade

  1. Nej det är bara så tsar/sovjet/ryska flottan varit i generationer. Vill man förkovra sig i ämnet och få ett par goda skratt rekommenderas kanalen https://www.youtube.com/@HistoryofEverythingChannel där man kan få veta allt om de 7 sorger och 8 bedrövelser som drabbade dem på väg till Japan 1905, om när ryssarna förlorade ett sjöslag mot Tjeckoslovakien osv. Allt enligt devisen ”och så blev det ännu värre”

  2. På sikt ska väl hela ryska flottan bli ubåtar …
    Sjödrönarna kommer se till att det blir tomt på ryska krigsfartyg.
    Utvecklingen går framåt även för dom som angrips av ryssarna glöm inte det …

    35
    8

Kommentera