Helt ny arktisk militär bogserbåt kantrade vid kajen

SJÖFART. Den oceangående bogserbåten ”Kapitan Ushakov” var tänkt att vara en viktig del av Rysslands militära närvaro i Arktis. Nu kan Norra flottan glömma bort att ta emot sin nya oceangående bogserbåt då fartyget kapsejsade och sjönk vid en pir vid Östersjövarvet i helgen, rapporterar Barents Observer.

Kapitan Ushakov, kantrad ny bogserbåt

Kapitan Ushakov är byggd vid Jaroslav – varvet vid Volgas strand, men låg förtöjd vid en pir vid Baltiska varvet i Sankt Petersburg för slututrustning när olyckan inträffade. 

Den västra utredningsavdelningen för transport rapporterade att en brottsutredning har inletts för att ta reda på om några säkerhetsföreskrifter har brutits.

”Till följd av händelsen översvämmades hjälpmaskinrummet. Inga dödsfall inträffade. Omfattningen av skadorna fastställs”, sa avdelningen. 

Kapitan Ushakov skulle vara den första bogserbåten i projekt 23470-klassen som levererades till Norra flottan. Två liknande fartyg seglar för Svartahavsflottan och ett för Stillahavsflottan.

Flera fler är under uppbyggnad.

Det nu sjunkna fartyget, som var avsett att vara baserat i Severomorsk, skulle betjäna flottbaserna på Kolahalvön samt Nordostpassagen och avlägsna arktiska militärbaser.

År 2023 noterade den statskontrollerade tidningen Izvestija att Kapitan Usjakov kommer att vara ”en viktig del av att säkerställa den ryska militära närvaron i Arktis”.

”Förutom att säkerställa navigering kommer den, om nödvändigt, att vara engagerad i transport av materialförnödenheter till avlägsna arktiska garnisoner”, enligt Izvestia-artikeln.

Med hjälpmaskineriet och de flesta andra rum ombord nu översvämmade av saltvatten kan det ta år av reparationer innan fartyget kan sätta segel norrut.

Kapitan Ushakov vid varvet i mars

-Pettersson tycker det verkar som Ryssland glömt hur man bygger och underhåller fartyg, igår hade vi hangarfartyget, Amiral Kuznetsov, som ska skrotas och nu detta. Hela det ryska samhället verkar var i upplösning, Putin är nog inte så glad, de ansvariga får nog hålla sig borta från fönstren i höga byggnader…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Helt ny arktisk militär bogserbåt kantrade vid kajen

  1. Säkert några ukrainska attackdykare som varit och borrat ett antal hål under vattenlinjen😄…

  2. Snacka om att den Ryka fartygsbyggartekniken ligger långt efter västs fatygsbyggnadsteknik minst 100 år skiljer det åt och det verkar som att inte enbart fartyg kapsejsar.Hela Ryska samhället är på väg att kapsejsa ,ryska ekonomin är på väg att kapsejsa likt ekonomin i Jugoslavien gjorde 1993 -1994,och hela Ryska samhället är på väg attkapsejsa sjukvården,skolan,kollektivtrafik,företag,banker med mera väntar bara på den stora smällen som ska få bort Vladimir Putins stalinistregim från makten i Ryssland .

  3. Den ser ,inte topp tung ut, man verka ha samlat störe delen av lasten på övre däck, sa tidigt som den ligger högt i vattnet,

  4. De satsar väl på vad de tror går hem. Jag har just bytt egrventilen på min diesel,väldigt bökigt massvis av grejor måste plockas bort för att komma åt. Nu skall jag demontera eolystanken så inte dpf filtret blockeras. Bilen läcker lite olja så när tanken är ordnad så måste jag se över vevhusventilationen, min obd läsare säger att sekundärluftpumen eller dess relä är sönder,men jag tror den har fel.
    Alla dessa grejor och arbete för att köra lagligt och inte släppa ut för mycket olämpliga gaser.
    Jag önskar j,ag hade en elbil men det räcker inte min pension till.

    3
    2
  5. Det är nog inte bara bogserbåtarna som kantrar i Ryssland 😂
    Hela Ryssland verkar vara i gungning … bankerna…. Militären etc…
    Väntar på attentatet som ändar Putins förbannade liv och gärningar mot oskyldigt folk.
    Ta kål på dåren Putin i Alaska Trump och fredspriset ligger i asken och väntar på dig i december.

    17
    2
  6. 1628 kapsejsade skeppet Vasa i Stockholm. Nu upprepar ryssarna samma procedur – 2025! Helt otroligt med tanke på teknologi och annan vetenskap.

    29

Kommentera