Elbilstillverkaren Fisker i konkurs

ELBILAR. Elbilstillverkaren Fisker har gått i konkurs. Företaget ansöker om konkurssskydd efter att förhandlingar med en stor biltillverkare kollapsat, uppger Reuters. Fisker uppger att de ska sälja av sina tillgångar.

Fisker Ocean

Under en längre period har Fisker varit i kris och kämpat för sin överlevnad. Sent på måndagkvällen blev dock konkursen ett faktum. Fisker Group Inc ansökte då om konkursförfarande enligt Chapter 11 i bolagets hemvist i Delaware, USA, uppger Bloomberg. Fisker hann tillverka lite över 11.000 elbilar innan konkursen blev ett faktum. Så sent som i förra veckan återkallades alla bilar. 

Konkurs – och rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA skiljer sig en del från ett konkurs- eller rekonstruktionsförfarande i Sverige. Processen är avsedd att ge bolaget möjlighet att omorganisera sin kapitalstruktur, minska kostnader och fullborda en finansiell rekonstruktion, under tillsyn av det amerikanska domstolssystemet. Konkurs- eller rekonstruktionsprocessen genomförs under översyn av en federal domstol. Om företaget i slutändan överlever går inte att säga innan processen är avslutad.

-Pettersson säger att Fisker blir inte det sista företaget som går i konkurs. Det kommer att bli många och kanske drar elbilarna med sig några tillverkare av konventionella bilar också.

***

TIDIGARE 2024-03-11 Ännu en elbilstillverkare har problem

ELBILAR. Nästan varje dag kommer det rapporterar om problem med den ”gröna” industrin. Nu är det den amerikanska elbilstillverkaren Fisker som hotas av konkurs. Tillverkaren ”har ont om medel för att fortsätta bedriva verksamheten”.

Efter beskedet kollapsade aktien med 40 procent och kapital behöver skjutas till akut. Nissan uppges vara i samtal med den konkurshotade elbilstillverkaren.

Enligt Reuters kan investeringen ligga på över 400 miljoner dollar, (4,1 miljarder kronor) som ska gå till produktionen av Fiskers planerade pickup, Alaska. 

Fisker uppger att de största problemen är logistikrelaterade, kring tillverkningen i Österrike samt att distributions- och servicenätverket brister, skriver Svd Näringsliv.

Nu sitter Fisker med omkring 5000 bilar på lager och pushar nu för en återförsäljarmodell för att sälja sina bilar, i stället för att sälja direkt mot kund. En modell som Fisker anser kunna vara mer lönsam.

-Pettersson säger att den ”gröna” industrin är duktig på att ta risker med andras pengar…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Elbilstillverkaren Fisker i konkurs

  1. Elbilar var en nyfiket intressant grej när det kom . . . Sedan kom sanningen och konsekvenserna som en tung bakfylla !

    Vad jag läst så börjar de bästa litsium-gruvorna ta slut och under 2022 så steg priset på råvaran ca 700% , litium finns det mycket av men tyvärr mest i låga halter som skulle göra utvinningen hysteriskt skitdyr !

    19
  2. Blir perfekt för alla elbilsägare nu när elen kommer gå upp i pris enligt nya EU-direktiv i storstäderna kommer priserna på elen öka med 12% vi ligger illa till med att co2 är för lågt och så kör man grönvåg med att dra ner co2 borde vara grönvåg med att öka co2

    29
    2
    • @Dino: tyvärr kommer höjt elpris i längden driva upp bränslepriserna i stolliga politikområden som EU. Så att inte vanliga bilar får fördelar. Med miljön som ursäkt kommer EU utvecklas till en planekonomi. Energibrist är helt klart inom synhåll tyvärr.

      17
      2
  3. ”Pettersson säger att den ”gröna” industrin är duktig på att ta risker med andras pengar…”
    …och det ”gröna stålet” H2GS blir sannolikt aldrig lönsamt,
    bedömer Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi,
    och David Sundén, ekonomie doktor.

    De tror att intresset hos privata aktörer för att finansiera projektet med fossilfritt stål kommer att svalna, och vad händer då ? – det kommer att krävas än större offentligt stöd, där det svenska samhället och särskilt nordligaste Sverige riskerar den största förlusten. Bodens kommun har inte bara åtagit sig att betala för en befolkningsökning med 5.000 personer – de har också lovat säkerställa att det finns järnväg och vatten till H2GS anläggningen.
    Därefter tillkommer miljardinvesteringar i malmbanan till Luleå, utbyggnad av hamnen och muddring av farleden för att skeppa in malm och skeppa ut stål.
    När sedan H2GS på allvar börjar använda elen som de säger sig ha ”säkrat”, kommer motsvarande mängd el att dras bort från marknaden, vilket medför drastiskt ökade priser för övriga aktörer.
    Även om H2GS-investeringen till slut skulle gå med överskott, så kommer det sammantaget ändå att bli en minusaffär för det svenska samhället. Ett mer sannolikt scenario är att investeringen aldrig kommer att kunna bära sina kostnader.
    Citat: ”Då finns bara förlorare, förutom de investerare som var smarta nog att sälja sina aktier i tid till någon ”grön” fondförvaltare.”
    https://www.di.se/debatt/det-blir-sannolikt-aldrig-lonsamt/

    38
    • Det gör inte jag. Jag tycker elbilar i grunden är en bra idé inom vissa sektorer. Främst korta transporter i stadsmiljö. Men elbilen som sådan lär nog bli kvar. Men man kanske kommer sansa sig lite nu.

      10
      4

KommenteraAvbryt svar