Staten stoppar bensin- och dieselbilar

INRIKES. Regeringen ändrar kraven på de fordon staten och statliga myndigheter köper in. De nya reglerna börjar gälla redan i sommar, rapporterar DagensPS.

Petterssons gamla men välskötta dieselbil vid torpet i Södermanland.

Statliga myndigheter har fått kritik för att välja bort elbilar och laddhybrider när de köper in fordon.

Nu får de skärpa sig. Regeringen kommer nu med en skärpning av regelverket i tre steg, där de första förändringarna gäller redan från denna sommar.

Skärps redan i sommar. Redan den 1 juni skärps utsläppsgränserna för bilar och lätta lastbilar till högst 50 gram koldioxid per kilometer. Det gör i praktiken att endast laddhybrider och elbilar hamnar under gränsen. Även gasdrivna bilar är förstås ett alternativ.

Nya skärpningar. Från den 1 januari 2026 skärps kraven en gång till och då sänks utsläppsgränsen till 0 gram koldioxid och därmed blir det endast tillåtet att köpa in hyrbilar, alternativt gasbilar.

Från den 1 januari 2030 blir det enbart möjlighet att köpa eldrivna fordon. Kraven gäller vid köp eller leasing av personbilar och lätta lastbilar men även vid upphandling av bilhyra och taxiresor, skriver regeringen.

”Beslutet ger statliga myndigheter och företag tydliga och långsiktiga förutsättningar när det gäller omställningen av den statliga fordonsflottan mot nollutsläpp”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i en kommentar.

Av pressmeddelandet från regeringen framgår inga undantag från regelverket. Det innebär i så fall att även Polisen och Försvarsmakten omfattas av den nya policyn.

-Pettersson noterar att eftersom det inte finns några undantag från regelverket om Jas Gripen, stridsvagnar eller andra fordon allt ska vara eldrivna från 1 januari 2030…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Staten stoppar bensin- och dieselbilar

  1. Gode gud. Det saknas fullständigt konsekvenstänk, man kan undra om våra politiker har tillräckligt med hjärnceller, för att själva knyta skorna. Hur i glödheta ska ni få laddningen att räcka en hel arbetsdag?
    Bör vi i fortsättningen beställa ambulans dagen före hjärtinfarkten?
    Ska polisen ersättas med telefonsvarare: Var god dröj, vi laddar.
    Det kommer att finnas oändligt många hinder, som gör att antalet fordon i statlig/kommunal tjänst måste tredubblas.
    Kommungubbarna bli de ända som klarar sig med laddning hela dagen. De kör alltid löjligt sakta, så där räcker batteriet!

    12
  2. Kommer bli bra detta. Polisen kommer behöva en bil per skift eftersom annars kommer de inte kunna utföra sitt jobb och inte som idag en bil per treskift. Samt fler patruller måste finnas tillgängliga eftersom de måste planera för att fordonen får slut på laddning och då måste en annan patrull kunna återuppta arbetet omedelbart eftersom laddning tar allt mellan 20 till 80 minuter och förbrukningen varierar beroende på belastning, temperatur och körning.

    Britterna provade att ha eldrivna polisbilar för sex eller åtta år sedan. De skrotade projektet i förtid på grund av ovanstående problem.

    Men det kommer finnas gott om polisbilar som står och laddas.

    18
  3. Pettersson, nu övertolkar du förslaget; JAS Gripen och stridsvagnar räknas väl ändå inte som ”personbilar och lätta lastbilar”?
    Fast det är ju korkat nog att vi skulle ha enbart eldrivna polisbilar, ambulanser etc, och det skulle f-n inte förvåna mig om även lastbilar, bussar och t o m flygplan (som Gripen), så småningom kommer att inbegripas i idiotin.

    13
  4. Va? Jag som trodde att extremisterna Mp inte styrde nuvarande regering. Har Kristersson glömt att han är moderat och inte socialist…

    28
  5. Roland Salomonsson – Pensionär F d officer (Marinen), Landstings-sekreterare, Säkerhetschef, IT-tekniker Intressen: Klimatrbedrägeriet, De Globala bedrägerierna, Historia, Teknikutveckling, De svenska samhällsbedrägerierna resp diktaturen (politik), Längdskidor och utövande orienterare.
    Roland Salomonsson skriver:

    Då blir det ”myndighetsfritt (inkl polis, tull etc) inom de Norrländska landsbygderna. Idiotförbudet för något gott med sig.

    26
  6. Då blir servicen ändå sämre och kostnaden högre för skattebetalarna när fordonen står på laddning i stället för att verka. Är det övervintrade miljöpartister som har skrivit direktiven?

    41
  7. Grattis hur hade man tänkt sig ladda dessa olika modeller av eldrivna fordon då eltillförseln är som den är.
    Blir väl som i UK vid 5 a clock tea strömavbrott

    32

KommenteraAvbryt svar