Statistik över hudfärg

Vit, svart, brun, gul, röd. Nu vill tre fackförbund att SCB börjar föra statistik över våra hudfärger. Rasism? Nej, det ska tydligen motverka rasism.

Kommunal, Vårdförbundet och DIK (kulturarbetarfacket) vill bekämpa den påstådda diskrimineringen på arbetsmarknaden genom att ge SCB i uppdrag att föra statistik över våra hudfärger. ”Vi får inte vara färgblinda”, säger Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

Det här med krav på statistik är dock inget nytt. Förra året krävde Miljöpartiet att regeringen börjar samla in statistik över hudfärg, religionstillhörighet och kön. Detta för att motverka diskriminering och rasism.

Redan 2018 var Vänsterpartiet ute med kravet på att SCB ska föra statistik över etnicitet och religiös tillhörighet. Detta för att motverka rasism. En viss Daniel Riazat var dock snabb med tillägget att statistik över etnicitet och religiös tillhörighet kopplat till brottslighet inte skulle genomföras, då den statistiken är rasism.

Krav på statistik över hudfärg, religionstillhörighet och etnicitet efterfrågas av partier, förbund och organisationer på främst vänsterkanten. Så fort statistik över samma faktorer nämns i samband med brottslighet, är det ett helt annat ljud i skällan. 2017 presenterade Mattias Karlsson fakta i Agendas studio och fick mothugg direkt. Etnicitet hör inte hemma i brottsstatistiken, då detta är människofientligt. SD:s krav på att BRÅ publicerar statistik över brott och etnicitet fick ett litet stöd av personer utanför SD:s sfär, men nobben av den socialdemokratiska regeringen.

Vem minns inte polisen i Skånes register över romer?

Så tolkar jag det hela rätt, så är förda register över hudfärg, etnicitet och religiös tillhörighet helt i sin ordning, så länge den inte kopplas samman med brottslighet? Varför? Varför skulle det vara av mindre värde för samhället än etnicitet kopplat till bostadsort, arbete och vård? Är man rädda för svaret som skulle ges?

Sedan undrar jag om fackförbunden tolkar det hela rätt. Vi matas dagligen med försvarstal om att vården och hela arbetsmarknaden skulle stanna utan invandrare. Innebär det att invandrare som jobbar inom det offentliga diskriminerar andra invandrare som söker sig till det offentliga? Det måste vara så.

Ett tips till nämnda fackförbund och partier. Lägg till ytterligare två faktorer förutom hudfärg, etnicitet och religiös tillhörighet. Utbildning och svenska språket. Då lär ni komma närmare sanningen.

11 thoughts on “Statistik över hudfärg

  1. Många kommer att ”identifiera sig” som icke-vita nu för att det uppenbart kommer att gynnas på arbetsplatser och i utbildning. Personer från Mellanöstern med samma hudfärg som jag( dock med svart hår o mörka ögon) hävdar ju ibland diskriminering p g a att de ”inte är vita”, vilket de objektivt sett är!

  2. I Finland förs det statistik över modersmål. Det här gör det enkelt att kolla att t.ex. hur stor del av arabisktalande är arbetslösa eller att hur stor del av en stadsdels invånare är somalisktalande.

    12
  3. Det är ju en viss skillnad på svarta och vita människor. Svarta har ju en förmåga att ha en större resistens mot strålning i alla former .
    Som bevis på det hänvisar ja till Tjernobyl där grodorna plötsligt blivit pigmenterad samtidigt växer ensvamp i reaktorn som är beroende av gamma strålning för sin tillväxt.

  4. Mitt tips till nämnda fackförbund och partier och andra parter (och för att ”komma närmare sanningen”) ÄR…

    (((i syfte att inte urskiljningslöst anklaga/misstänka arbetsgivare och anställda för rasism — detta är höjden av oförskämdhet och respektlöshet, att utgå från att dessa är vedervärdiga —, vilket leder till annan sorts diskriminering (yttrandefrihet), och försämrad stämning på arbetsplatsen och bister i verksamheten:

    2021-08-11 Göteborgs-Posten Ledare: ”Så åt sig RÄDSLAN in i Göteborg”
    – ”Personal i stadens tjänst har ’ifrågasatt utbildningsinsatser inom staden då de anser att HEDERSFRÅGOR inte är ett verkligt problem’ och ANKLAGAT KOLLEGOR FÖR ATT VARA RASISTER när de lyfter HEDERSFRÅGOR.”

    2022-05-09 Socionomen.se (Akademikerförbundet SSR): ”TYSTNADSKULTUR tvingar duktiga medarbetare att bli passiva vittnen”)))

    … ATT DE FUNDERAR över huruvida diskriminering av invandrare på arbetsmarknaden/av arbetsgivare i själva verket beror på…

    … utöver ev. diskriminering, 1) Riskbedömning [kulturkrock: konflikt/dålig stämning på arbetsplatsen, Åtal], 2) Resursbrist [personal, tid, pengar] eller 3) Bekvämlighet [göra det lätt för sig/inte anstränga sig i onödan]?

    Till exempel gällande fler än varannan (?) muslim — de som på olika sätt (i handling/beteende, ord/attityder, 1) NORMER, syn på 2) LAGAR och 3) REGLER, symboler/uttryck) visar sin (osvenska) kulturella/privata religiösa tillhörighet i offentligheten —, vilka kan komma att ställa krav på arbetskollegornas, arbetsplatsens och arbetsgivarens anpassning/hänsyn/respekt.

    1, NORMER) 2023-11-27 Riks.se-video (tid 07:27) ”Se när Socialdemokraterna erkänner sina misstag”, Ref. Socialdemokraternas pressträff 27/2 angående internrapporten om ”uppdaterad samhällsanalys”:
    Lawen REDAR [enl. hennes kultur är detta ett kvinnonamn, MIN ANM.]:
    – ”Vi har fått [FÅTT? Av vem/vilka? Av svenska folket, som har röstat på S eller M?, MIN FRÅGA] en ökad segregation och etnifiering som har skapat många utsatta områden där den sociala kontrollen är för låg, och där OSUNDA NORMER [Dvs. osvenska] och HEDERSKULTUR har fått fäste.”

    2, LAGAR) 2022-06-05 Kvartal.se: ”För min dotter”, Jerker Vinterstare (forskare):
    – ”[e]n studie visade att 65 PROCENT AV EUROPEISKA MUSLIMER (SVENSKAR inkluderade) anser att islams regler är viktigare än LAGARNA i landet som de är medborgare i – det kära läsare, det är oroväckande.”

    (65 % av 1.250.000 (enl. Tobias Hübinette, 2024; fd. EXPO) är 812.501 (hur många är vuxna?) kulturella muslimer i Sverige.)

    3, REGLER) 2020-02-29 SVT: ”Läraren Naouel Aissaoui [med slöja] möter Loubna Stensåker Göransson (M) [muslim utan]: Slöjförbudet [REGEL] handlar om RASISM [enl. muslimsk kultur och delar av Etablissemanget, MIN ANM.]”
    – ”… min tro som säger att det finns [en] gud som är större än Skurups kommun och det här beslutet.”

    RIMLIGEN KÄNNER många arbetsgivare (och anställda, och folk) till att vissa muslimer går till domstol när de har av Etablissemanget ’lärt’ sig att det är diskriminering om de inte får sin vilja igenom/kultur/religion respekterad, varför de (arbetsgivare) placerar en platsansökan med ett osvenskt namn sist i kön, eller i papperskorgen (dvs. Riskbedömning/Bekvämlighet).

    Dessutom: Domstorar/nämndemän har ännu inte lärt sig/insett att det är fel att döma utefter andra kulturers syn på rätt och fel. I Sverige gäller enbart den svenska (kulturen)…

    … varför det förekommer många felaktiga domslut, vilka utgör den slutliga/definitiva integrationsåtgärden, som ger resultatet svenskars (och invandrares) underkastelse (arb. ’islam’)…

    … varför Regeringen — som är underställd folket (och den svenska kulturen) — har i uppgift att översända styrdokument (’regleringsbrev’) till Justitiedepartementet/myndigheter (bl.a. Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten och Domstolsverket)…

    … som förklarar varför de (poliser, jurister, domare) inte ska ta hänsyn till andra kulturers synsätt än den svenska, och därför instrueras att inte godkänna/acceptera denna sorts muslimers [de kulturella, alt. ’traditionalistiska’, Riks.se-Sörman 2023-08-05: Det Goda Samhället.com] (polis)anmälningar eller åtal. Detta håller muslimer i muslimska länder med om.

    Exempel på felaktiga domar (p.g.a. bristande förståelse om kulturkrock):

    2010-02-08 Sveriges Television: ”Arbetsförmedlingen Älmhult – Muslimsk man diskriminerades”

    2022-03-29 Dagens Juridik: ”Domstolen: Krav på handskakning strider mot religionsfriheten”

    (Fler exempel på rättsfall/felaktiga domar kan läsas i min (’villvaraanonym’) kommentar (kl. 12:59) hos Det Goda Samhället.com 2023-08-04 ”PATRIK ENGELLAU: Förklaringar”.)

  5. Som jag upplevt de sista 30-40 årens politik så handlar den i huvudsak om att skapa ett ”vi och dom” system, förmodligen för att det då som Politiker, Myndigheter går att skylla på folkgrupper när något går fel, vilket det per automatik kommer att göra just för att det bildats flertal grupper med olika intressen.

  6. Det fanns en tid när ”facket” dvs i princip LO kunde kräva och regeringen (S) bara hade att lyda och expediera.

    Den tiden är sedan länge förbi även om vissa fortfarande lever kvar i den.

    Ett förslag som bara för ett år sedan hade fått de styrande och ledande ”tyckonomerna” att gå i taket och Twitterkontona att glöda…
    För detta hade ju varit höjdpunkten av ”RASISM”!

  7. Då försvann rasismen bara det kom från rätta personer.
    Minns när Arne Hägerfors sa att ”det ser mörkt ut på bänken” och det blev ett j-a liv.
    Skall även hudfärg vara tillåtet vid eftersökta brottslingar nu?

    23

KommenteraAvbryt svar