Mobiltelefonen firar 50 år

HISTORIA. För 50 år sedan ringdes det första kommersiella samtalet, när Motorola-anställde Martin Cooper slog en signal för att retas med konkurrent.

År 1973 slog Martin Cooper på Motorola de första kommersiella signalerna på en mobiltelefon. Till BBC berättar den nu 94-åriga ingenjören att samtalet gick till en konkurrent på Bell Laboratories, som inte kunde göra annat än att gnissla tänder när Cooper berättade att samtalet minsann kom från en helt sladdlös, portabel telefon.

Då var det betydligt större och klumpigare modeller som var aktuella, mer specifikt en gulvit 790-gramskloss vid namn Motorola Dunatac 8000X. Telefonen släpptes officiellt elva år senare, till ett pris som i dagsläget skulle motsvara över 100 000 kronor. För det bjöds på 30 minuters samtalstid, med ett batteri som tog ungefär 10 timmar att ladda.

En mobiltelefon av samma typ som Martin Cooper ringde det första samtalet med. Bildkälla: BBC News

Bärbar mobiltelefoni tog dock fart betydligt tidigare än så, inte minst i Norden. Där introducerades nya nordiska mobiltelefonsystemet, NMT, redan år 1981. Tidiga analyser räknade med att ungefär 50 000 personer skulle skaffa mobiltelefoner i Sverige under 80-talet, en siffra som sedan slutade på 500 000. Tio år senare hade NMT över en miljon användare i Norden, till det ersattes av det europeiska samarbetet Global System for Mobile Communication, fökortat GSM, år 1991.

Sedan dess har det hänt en hel del, både vad gäller trender och teknik. Telefonerna har både krympt och sedan växt igen, även om de tegelstenar som introducerades på 80-talet fortfarande är ett minne blott. Fysiska knappar har blivit touch-skärmar och beräkningskraften skruvas upp för varje generation systemkretsar.

I think today’s phone is suboptimal. It’s really not a very good phone in many respects. Just think about it. You take a piece of plastic and glass that’s flat – and you put it against the curve of your head; you hold your hand in an uncomfortable position; when you want to do these wonderful things that it can do, you have to get an app first. – Martin Cooper

Martin Cooper är däremot inte helt imponerad. Han menar att dagens telefoner inte är särskilt bra på sitt tidigare huvudsyfte – att prata i telefon. Han medger att han aldrig hade kunnat gissa att telefoner skulle bli i praktiken handhållna datorer, men att komforten hamnat på efterkälken. Att hålla en platt enhet i glas och plast mot örat är helt enkelt inte lika bekvämt för varken hand eller huvud. Med det sagt ser han positivt på utvecklingen och konstaterar att telefonernas era är långt från över.

Mobiltelefonens historia…

Martin Cooper ringde det första mobilsamtalet

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “Mobiltelefonen firar 50 år

  1. ”Pettersson” citerar Cooper…

    ”att telefoner skulle bli i praktiken handhållna datorer”

    Det håller jag med om: det är ingen mobiltelefon du håller i din hand/har i din ficka, men en handdator med bland mycket annat en telefonfunktion.

    (En mobiltelefon har en fysisk knappsats, och saknar grafiskt gränssnitt á la t.ex. Microsofts ’Windows’.)

    Jag tror att ingen riktigt förstår (ännu?) vad detta faktiskt innebär för folk och samhälle: alla har blivit grodor i den digitala grytan.

    — Hur många skulle i dag kunna vara utan en handdator? I en vecka? — Jag gissar att de flesta skulle hellre avstå från att äta (du får dricka).

    Hur många kommer att upptäcka att de inte längre har något val?

    Därmed försvann, i en handvändning, demokratin (gr. ’demos’=folket; den analoga rätten till tillgänglighet till samhället), utan att någon märkte det.

    Och ur askan marscherar (’fåren’, även du?) ett nytt system att organisera ett samhälle: ’Digikratin’ (digitalt styre: gr. ’kratos’), där ’inträdes-biljetten/passet’ är en handdator med Internet-abonnemang, som kräver av medborgarnen tillräckligt intresse och/eller uppdaterad kunskap och/eller pengar (Välj: ny handdator, eller julklappar till barnen), vilka är tre nya och oförutsedda diskrimineringsgrunder.

    (Vilket parti i den lagstiftande församlingen kommer att ta upp frågan om en uppdaterad Diskrimineringslag?)

    En överdrift? Fråga din gamla Mamma, eller ta risken att vara passiv i dag och upptäcka när du själv blivit gammal att du nödgas ta hjälp av barn/barnen, om du har varit klok nog och förutseende att göra några (och givit dem julklappar).

    FRÅGA: Har Europeiska unionen (EU) — eller Riksdagen — diskuterat huruvida digitaliseringen är förenlig med den analoga demokratin (eller, varför inte, även den statliga värdegrundens ’allas-lika-värde’-princip): Kommer även den odigitaliserade, icke Internet-anslutne medborgaren att medges fri rörlighet och tillträde till samhället (offentlig och privat sektor)?

    * 2020-09-16 EU-kommissionen, Talet om tillståndet i unionen 2020
    Ursula von der Leyen (ordförande):
    – ”Det här decenniet måste bli Europas digitala decennium.”
    – ”I förslaget ingår kontroll över våra personuppgifter […] Därför kommer kommissionen inom kort att lägga fram ett FÖRSLAG om en SÄKER EUROPEISK E-IDENTITET.”
    – ”Ett ID vi kan lita på och som alla invånare kan använda var som helst i Europa för att göra allt från att betala skatt till att hyra en cykel. En teknik där det är vi själva som kontrollerar vilka data som används och hur de används.”

    REKOMMENDERAD video 2022-12-11: ”Digital IDs Are HERE!! Why You Should Be WORRIED!!” (YouTube-kanalen ’Coin Bureau’)

    Utöver den digitala ID-handlingen ovan — och bl.a. ’15-minutersstäder’, och personliga koldioxidkrediter (Personal Carbon Credit Systems), och kommande vaccinations-pass (’Covidbevis’ hos E-hälsomyndigheten) — bör nog alla även hålla ögonen på CBDC (Central Bank Digital Currency): digitala pengar utfärdade av en centralbank:

    * 2020-10-19, seminariet ”Cross-Borders Payment—A Vision for the Future”, Agustín Carstens (BIS General Manager, WEF-medlem?):
    – ”We [BIS: Bank for International Settlements, inkl. Sveriges riksbank] don’t know for example who is using a dollar bill today”
    – ”The key difference with the CBDC is that central bank will have absolute control on the rules and regulations that will determine the use of that expression of central bank liability [sv. ansvar], and also we will have the technology to enforce that.”
    (— BitChute.com-video ”Agustin Carstens, Bank For International Settlements, And The Absolute Control Of Digital Currencies”)

    *
    – ”The end result is that anybody who doesn’t carry a mobile [Handdator!, Min anm.] will soon be unable to buy anything or travel by railway.”

    (— YouTube-videon ”How ID cards have been introduced to Britain without anybody noticing, or even caring” (3 minuter) från 2022-10-01 av den lärde artige balanserade gamle historikern (autodidakt: själv­lärd) författaren mobil-löse engelsmannen Simon Webb/’History Debunked’.)

    * 2021-11-18 Östersunds-Posten (ÖP)
    Elsy Sandbom, konsumentansvarig PRO-distriktet Jämtlands län:
    ”Debatt: PRO: Äldre ska inte diskrimineras i kollektivtrafiken!”

    * 2022-01-22 Nya Dagbladet, Isac Boman
    ”ANALYS: BankID-expansionen väcker allvarliga frågor om demokratins framtid”

    * 2022-04-05 Aftonbladet, Andreas Cervenka
    ”Varför är inte fler upprörda över Bank-id?”

    * 2023-03-21 Frihetsnytt (video, Odysee.com)
    ”Nyhetssamtalet: Hård kritik mot Skatteverket för att ha vägrat kontanter – med Anders Sydborg”

    PS
    På förekommen anledning/konsumenupplysning:
    ”Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter”, skriver ”Pettersson”.

    Förutom PayPal (som är en strategisk partner till Världsekonomiskt forum, WEF), som respekterar vilken svensk rättsinstans dom: tings- och hovrättens eller Högsta domstolens?

    ”Pettersson” 31 MARS, 2023 ”Högsta domstolen friar [hets mot folkgrupp] Bertil Malmberg [fd. SD]”

    ”Violation of this Acceptable Use Policy constitutes a violation of the PayPal User Agreement. You may not use the PayPal service for activities that:
    1. violate any law, statute, ordinance or regulation.
    2. relate to transactions involving
    (c) cigarettes
    (f) the PROMOTION of HATE, violence, RACIAL OR OTHER FORMS OF INTOLERANCE THAT IS DISCRIMINATORY or the financial exploitation of a crime”

    HYPOTETISK FRÅGA: Skulle PayPal ha godkänt ”Pettersson”s donation för att ekonomiskt bistå Malmberg inför HD-rättegången?

  2. Det handlar möjligen om världens första samtal med en bärbar mobiltelefon. I Sverige fanns Mobiltelefonisystem D sedan 1971 och före det från 1956 Mobiltelefonisystem A och från 1962 Mobiltelefonisystem B fast med ytterst begränsat täckningsområde. MTD täckte hela Skandinavien och kom att ersättas av Mobiltelefonisystem C 1981 som hade blivit NMT. Lite bakgrund om Sveriges och Televerkets insatser: https://web.archive.org/web/20060702064311/http://www.nyteknik.se/art/46552

  3. Sommaren 1983 satt vi i en båt i Blekinge skärgård och ringde på en Ericsson Nmt- telefon i en stor väska. Den vägde minst 5 kilo. Det var fantastiskt. 1992 köpte jag en Nmt 450 telefon till bilen. Den var inte större än en bilstereo och hade en effekt på 15w och funkade bra i hela Norden. Tekniken går framåt

  4. Jag har kvar min microtac motorola i nyskick med lilla batteriet från 1992. Det stora batteriet försvann vid nån flytt. Svårt o veta med masstillverkad elektronik om det blir värt nåt i framtiden. Troligtvis säkrare med möbler, konst eller aktier.

  5. Mobil är både på gott och ont. Stör mig på att man kan se 4-5 stycken sitta utan att prata med varandra, utan alla titta ner i sina mobiler.

    10
    1
  6. Jag kommer ihåg Internets barndom. På mitt arbete var jag data-ansvarig och skötte om nätverket som hette Novell-Netware vilket hade e-mail kontakt med omvärlden. Det var väldigt komplicerat för sin tid, vårat telefonsystem klarade inte bandbredden, så det blev många fel och återuppringningar hela tiden. Detta förvärrades av att olika personer envisades med att skickade meningslösa meddelanden med ”skojigt” innehåll.
    Tydligen var vårt telefonsystem upphackat och kunde inte alls klara modem-kopplingar.

    7
    1
  7. Jag tänker på ”spanaren” i galenskaparna.

    ”Han som uppfann telefonen tyckte att det var en rätt misslyckat uppfinning i början.
    Han kunde ju bara ringa till sig själv……… och där var det upptaget”.
    😁

    14
    2
  8. Jag kommer ihåg när jag i början av 90-talet jobbade på Stora företaget (E///) och alla hövdingar skaffade sig mobiler. I matsalen satt de där och skröt med sina apparater, ju mindre den var desto mer imponerade var de andra runt bordet. Jag kunde inte annat än tänka: -Nu sitter grabbarna inte och jämför vem som har den största, utan vem som har den minsta!

    26
    1

KommenteraAvbryt svar