Många stridspiloter lämnar flygvapnet

FÖRSVARSMAKTEN. Ett 30-tal stridspiloter går nu på tjänstledighet för studier. Trots att Arbetsgivarverket påbörjat samtal om pensionsvillkoren och att flygvapenchefen presenterat förslag på åtgärder räcker det inte för att piloterna ska stanna kvar. ”Hittills bara tomma löften” säger Per-Martin Sternevi, ordförande för Försvarspiloternas intresseorganisation, enligt Officerstidningen.

Jas 39 Gripen. Foto: Antonia Sehlstedt/Försvarsmakten

En betydande andel av flygvapnets stridspiloter sökte i vintras tjänstledigt för studier i höst, för att kunna byta till civila yrken. Även en del uppsägningar har inkommit. Missnöjet i pilotkollektivet, som Officerstidningen tidigare rapporterat om, beror på en frustration över löner och arbetsvillkor, men framför allt ett missnöje över det statliga pensionsavtal från 2016, PA 16 – som innebar att pensionsåldern för flygförare födda 1988 och senare ändrades från 55 år till 67 år.

 –  Tjänstledighetsansökningarna i höst är kopplat till ett specifikt område och det är piloter som anställdes med det gamla pensionsavtalet, men som under anställning fått höjd pensionsålder. Därifrån kommer missnöjet, sa flygvapenchef generalmajor Carl-Johan Edström till Officerstidningen i somras.

Totalt handlar det om runt 90 piloter som fick förändrade förutsättningar efter att de blivit anställda, jämfört med då de hade antagits till utbildningen.

”Detta är ett av huvudskälen till att Försvarsmakten de senaste åren sett en ökad förtidsavgång bland piloter – de söker sig i 30–40-årsåldern till en annan karriär”, skrev Försvarsmakten i slutet av juli i en hemställan till Arbetsgivarverket, som ansvarar för pensionsavtalet i den statliga sektorn. ”Ur både ekonomiska och förmågemässiga perspektiv är det mycket olyckligt att piloter mitt i sin flygkarriär, när de utgör ryggraden i systemet, väljer en annan yrkesbana”, fortsatte myndigheten.

Läs mer på Officerstidningen…

1999 hade en stridspilot och en riksdagsledamot lika mycket i lön: 38.000 kronor. I fjol erhöll politikern 71.500 kronor, en ökning med 88 procent. Piloten å sin sida tjänade 42.000, en ökning med endast dryga 10 procent. Och för sex år sedan fick alla piloter födda 1988 eller senare pensionsåldern höjd från 55 till 67 år. Utan kompensation. Det kostar runt 90 miljoner att utbilda en stridspilot fram till dess att denna är krigsplaceringsbar på stridsflygdivision.

En lösning på ”det prekära läget” med stridspiloter som i missnöje hoppat av för studier är på väg att lösas, hoppas flygvapenchefen generalmajor Carl-Johan Edström. – Arbetsgivarverket har fattat beslut om övergångsregler och jag är jätteglad för denna lösning, säger han. – De piloter som var anställda och redan blivit antagna i det gamla pensionsavtalet kommer att få en en övergångslösning.

***

TIDIGARE 2022-07-28. Pilotflykt hotar flygförsvaret

FÖRSVARSMAKTEN. Sverige skryter inför Nato med sina många stridsflygplan. Men snart saknar vi piloter att flyga dem, rapporterar tidningen Fokus, tyvärr bakom betalvägg.

Jas Gripen E. Pressbild från SAAB

Sveriges stridspiloter är på krigsstigen – mot den egna arbetsgivaren. Det gäller sådant som löner, arbetsvillkor, pensionsavtal. Försvarsmakten står nu inför hotet att många av dem slutar, efter långvarigt missnöje.

1999 hade en stridspilot och en riksdagsledamot lika mycket i lön: 38.000 kronor. I fjol erhöll politikern 71.500 kronor, en ökning med 88 procent. Piloten å sin sida tjänade 42.000, en ökning med endast dryga 10 procent. Och för sex år sedan fick alla piloter födda 1988 eller senare pensionsåldern höjd från 55 till 67 år. Utan kompensation.

Försvarsmakten lovade då en övergångslösning, men i julas kom beskedet att man inte hittat någon, säger Per-Martin Sternevi som är ordförande för Försvarets pilotkår.

Följden blev att nästan hälften av stridspiloterna sökte tjänstledighet för studier eller sade upp sig. De sökte före 1 mars, eftersom arbetsgivaren kan fördröja en ledighet högst ett halvår, och har nyligen fått sina antagningsbesked till högskolorna. Och de menar allvar, påpekar Sternevi:

De är utvalda för att de är drivna och ambitiösa, men de har tröttnat på en arbetsgivare som inte lyssnat. Nu vill de läsa till läkare, jurist eller ingenjör som har bättre avtal och löner.

De piloter som är över 35 år har kvar sin pensionsrätt vid 55 år och över hälften av dem kommer att gå i pension inom den tioårsperiod då det svenska försvaret ska byggas upp till Natostandard. Dessutom har Flygvapnet svårt att fylla de 14 årliga utbildningsplatserna, där det första årets flygutbildning nu upphandlas av Italien.

Försvarsmakten har aldrig offentliggjort antalet aktiva Gripenpiloter, men låt oss räkna: Tre flygflottiljer har sex divisioner med vardera 16–18 Gripenplan och cirka 20 piloter.

Precis som alla andra löntagare är dessa ibland föräldralediga, går vidareutbildning eller är sjuka, så vi kan anta att drygt 100 drar på sig g-dräkten en vanlig arbetsdag.

Anta vidare att 30 av piloterna börjar plugga i höst, tio säger upp sig och tio går i pension inom ett år, och att dessa i bästa fall ersätts av tio nyutbildade. Då är var tredje stridspilot och ännu mer av erfarenheten borta nästa år när vi nog klivit in i Nato och förväntas delta med Gripenplan i Nato Air Policing.

Det är inte pengar som fattas när politikerna vill ösa in mer resurser än Försvarsmakten kan hantera, konstaterar Per-Martin Sternevi: – Försvaret har skurit ner i många år och kunnat försämra villkoren, men nu slår pendeln över med full kraft. Då är det ett otroligt slöseri att piloter, som kostat minst 100 miljoner per styck att utbilda, lämnar.

Flygvapenchefen Carl-Johan Edström har nu tagit 600 miljoner kronor från övningsverksamheten för att använda under en tioårsperiod till bland annat piloternas löner och pensioner. Försvarsmakten har hos Arbetsgivarverket begärt om mandat att förhandla och har inrättat en arbetsgrupp med Officersförbundet för att behålla piloterna.

Det är i ett sent läge, säger Per-Martin Sternevi. Om en månad börjar piloterna läsa till en civil karriär.


Piloterna som begärde ledigt före krigsutbrottet i Ukraina, finns kvar som krigsplacerade om Sverige skulle behöva dem.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Många stridspiloter lämnar flygvapnet

  1. Nu är det ju inte bara flyget som har problem. Även armen lider av att officerare tar tjänstledigt för studier eller andra jobb.

  2. Så absurt, men passande för vårt lands styrelse.
    Lågutbildade rikadagsledamöter mot specialutbildad högriskutsatta stridspiloter.
    De första tjänar 70% mer men har svårt med tre knappar vid omröstningarna, den andre har en sekund på sig att ta rätt beslut och agera.

  3. Har vi råd att betala 349 glada amatörer 72000 i månaden har vi råd att betala 350 specialister samma lön.
    Sedan tvivlar jag på att en pilot kommer att vara aktiv till 67. Många byter karriär senare till civila när de blir äldre.
    De som blir kvar kan vara instruktörer eller administrativa positioner.

  4. Det är inte en speciellt bra idé att piloter tvingas flyga tills de är 67 år, speciellt inte i flygplan där påfrestingarna på kroppen kan öka mångdubbelt mot normalt.
    Det måste varit någon slags avundsjuka som orsakade detta dumma beslut, viket borde ses som sabotage.

    2
    1
  5. Ja men vi fick ju het så många hjärnkirurger ingenjörer och annat duktigt folk,
    det går säkert lätt att omskola dem till Stridspiloter??

  6. Vet inte om dom kan lämna det verkar inte troligt att man utbildar folk för en uppgift och sen skall dam bara dra??
    Men dem kan ju åka till ukriana . Där är risk tillägget högre!
    Det är helt klart att piloter är en helt annan sak än stridsflygare.

  7. Våra stridspiloter, våra ubåtsbesättningar, våra specialförband samt andra delar som must, FRA och någon mer tillhör den yttersta försvarslinjen för att stoppa och sänka de ryska fascisterna i Östersjön. Dessa män och kvinnor måste ju ha väldigt bra lön och pensionsvillkor med hänsyn till sin betydelse. Istället belönar vi politruker, meningslös personal på onödiga myndigheter och knapptryckarkompaniet i riksdagen med oskäliga löner för att rulla tummarna. När Strandhäll åker taxi för 438 000 sek per år kan man ju lika väl slänga pengarna i sjön.

    25
    1

Lämna ett svar till TonyAvbryt svar