Islam och skolan

Lokaltidningen publicerar en insändare skriven av en lärare i religionskunskap som försvarar mångfalden av religioner i den svenska skolan. Men…

Dagens unga vet därför sannolikt betydligt mer om andra kulturer och trosuppfattningar än vad deras far- och morföräldrar gör//

I mina klassrum har präster, buddhistmunkar, Hare Krishnaföreträdare, imamer med fler, regelbundet varit inbjudna för att samtala med elever, just för att ge eleverna perspektiv och nya insikter. Otaliga är även besök i kyrkor, synagogor och moskéer

Det är säkerligen så att dagens elever vet mer om utländska kulturer och andra religioner än deras förfäder. Däremot råder det ingen tvekan om att förfäder till svenska elever besitter en betydligt högre kunskap om kristendomen och den svenska kulturen än vad dagens ungdomar gör.

Jag har inga belägg för det, men jag ställer mig starkt ifrågasättande till att representanter för olika religioner gör upprepade besök under lektionerna och att alla elever tvingas besöka olika religiösa byggnader.

Läser man det här dokumentet ”Råd och tips till svenska skolan vid mötet med muslimska elever” från Islamguiden blir mina tvivel högst påtagliga.

  • Konventionsstaterna skall respektera föräldrarnas och i förekommande fall,
    vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter att på ett sätt som är förenligt
    med barnets fortlöpande utveckling ge barnet ledning då det utövar sin rätt
  • Om man tvingar en muslim att göra saker som klassas som
    haram eller om man förhindrar en muslim från att göra det som är obligatoriskt
    inom hans/hennes religion så påverkar man hela dennes personlighet och identitet på ett mycket negativt sätt
  • Ett av syftena med detta häfte är att öka kunskapen och förståelsen hos skolor
    om de situationer som personalen på en skola kan ställas inför i mötet med praktiserande muslimer. Att förstå hur viktiga vissa plikter är för denne muslim, och
    sedan efter det så kan man försöka hitta lösningar
  • Se slöjan för vad den faktiskt är: En religiös plikt
  • Det finns en risk att man som skola förlorar mer på att försöka förhindra en elev
    från att fasta, för då kan denne elev och hans/hennes föräldrar känna att man
    inte tar hänsyn till elevens rättighet att utöva sin religion
  • För många muslimska pojkar och flickor (ungdomar) som valt att praktisera sin
    religion så är denna fråga orsak till stor oro och ångest. För denne muslim så
    skulle skolan lika gärna kunna kräva att alla skulle visa sig nakna inför varandra
    som att de skall visa sig i baddräkter och badbyxor. Denne muslim känner sig
    lika kränkt och smutsig i båda fallen
  • För det andra så är själva luciafirandet en kristen högtid. Lucia var ett kristet
    helgon. Så denna helg har ingenting med Islam att göra. Luciadagen är en kristen högtid, som vi muslimer inte firar
  • Vi muslimer, däremot, har inget emot att andra, om de vill, deltar i vår eid-fest.
    Vi skulle bli glada och hedrade om en som inte är muslim kom till oss och ville
    delta i denna fest bara för att se hur det är
  • Men för en muslim så är kyrkan en plats för de kristna och synagogan en plats
    för de som följer Judendomen. Vi muslimer har vår moské. Det bästa är att hålla
    skolavslutningen på en neutral plats

Med detta vill jag bestämt hävda att muslimska elever inte är lika toleranta mot andra religioner som andra religiösa grupper tvingas vara mot Islam. Därför tror jag att den kvinnliga lärare som skrivit insändaren har en del problem att brottas med och att muslimska elever med största säkerhet inte varit närvarande när besök i kyrkor och synagogor stått på schemat.

 

Aftonbladet

5 thoughts on “Islam och skolan

  1. Vad det finns många som om och om igen konstant ska predika islams rättigheter och alla andra i Sverige måste visa stor respekt för islamska skyldigheter som dom troende ska leva efter för att det är vad koranen kräver av sina anhängare och pågrund av det så påverka detta alla även dom som inte är muslimer. Är detta rätt mot alla dom som inte är muslimer men måste leva på det sättet att man inte kränker i det offentliga rummet, men om muslimer kränker kristna eller andra religiösa grupper i det offentliga rummet spela tydligen ingen roll, bara inte muslimer bli kränkta så är det fritt fram att kränka.
    JAG VET VARFÖR ISLAM HAR FÅTT EN SÅDAN GRÄDDFIL OCH DET ÄR INTE AV EGEN KRAFT UTAN DET FINNS ETT PAR PARTIER SOM GJORT DETTA MÖJLIGT OCH LIGGER BAKOM TILL ISLAMS UTBREDNING I DET SVENSKA SAMHÄLLET OCH DETTA PÅGRUND AV ATT MAN SKRIVIT ETT AVTAL MED DOM LEDANDE INOM ISLAM.
    Är detta rätt gentemot deras egen befolkning att göra upp med en religion som bevisat ligger bakom till många konflikter i hela världen där man gett islam fritt spelrum att växa vilket lätt till att islam krävt mer och mer inflytande över politiken och även mycket annat som begränsat utrymmet för dom som inte är muslimer.
    Och vad det beträffar så gör islams företrädare inget för att dölja deras mål vilket är att ta herravälde över hela världen.

  2. Lärs det ut i svenska skolor om hur och varför Islams historia ser ut som den gör sen starten, alla erövringskrig som fortsätter än idag? Alla dödade folkslag? Utrotade! Alla förslavade människor? Alla länder och områden som inte fick behålla sin självständighet. Alla dom som var fria att konvertera till Islam….. eller bli halshuggna.

    Muslimers sätt att leva var väl avgörande när de släppte taget från sitt land och valde Sverige. Dom förutsatte att få leva vidare som förut i en helt annan kultur. Där dom skiter i att anpassa sig till värdlandet, man skapar ett nytt kalifat oavsett vad den nya nationen säger. Man tränger sig in och före ursprungsbefolkningen, kräver att få sin rätt oavsett konsekvenser, som leder till enorma samhällsproblem. Man vill t.o.m ha sina egna lagar.
    Man valde dom lätta länderna där deras förfäder hade banat vägen genom att infiltrera ledande politiker med smil och mutor, värst av allt löften om väljarstöd till berörda partier.

    Det visar på ett förakt i klass med vilket krig som helst, Man bryr sig inte om den ursprungliga befolkningen, empati och moral finns överhuvudtaget inte.

    Har våra barn och barnbarn fått lära sig detta? Frågar dom hemma om detta är riktigt o sant?
    Eller är det så att skolan tystnar ned debatten?

  3. All form av religion skall bort från skolorna. Där ska kunskap/ vetenskap serveras till eleverna. Sagor får ungarna sköta på fritiden!

    38
  4. Severas det fisk på fredagen för katolikerna? Får de gå och bikta sig?får judarna osyrat bröd?lagas maten kosher i olika kärl?
    Får shinto ett eget altare?
    Får muslimska barn bara läsa att det finns sju himlar. Att Muhammed flög på en åsna till Mekka. Att evolutionen är en bluff för vi muslimer kommer inte från aporna. Att Gud skapade himmel och jord. Att solen kretsar runt jorden.
    Ska muslimerna få egen undervisning enligt hadditerna och koranen där den enda sanningen finns.
    Att slippa simunservisning för flickor. Det går bra för pojkarna att gå i simbyxor.
    Mannen köper kläderna som kvinnan bär under hijaben. Hon ska bara behaga honom. Han tittar på porr och sedan betalar han Botox åt henne. Samma som för kamelerna. Nu åkte de dit på kamelshowen men på deras kvinnor helt ok

    36
    • Bra skrivet Kristina bättre kan det nog inte sägas.
      Av alla invasiva arter, växter fiskar, sniglar och andra djur så är islam den mest förödande.

      28

Kommentera