Här är Sveriges 28 sämsta skolor, 26 är kommunala

SKOLAN. 47 av Sveriges 50 sämsta skolor är kommunala därför vill regeringen förbjuda de privata skrev vi på bloggen år 2016. Nu är det Skolinspektionen som listar 28 av Sveriges sämsta skolor. Skolorna har Sveriges lägsta kunskapsresultat – och får inte den hjälp som behövs.

Bild från StockholmDirekt.se

Skolinspektionen har granskat 28 grundskolor som under tio år haft en hög andel elever som inte nått godkända betyg i alla ämnen.

Skolorna som Skolinspektionen granskat sticker ut i negativ bemärkelse. Gemensamt är att samtliga har låga kunskapsresultat och en förhållandevis låg andel elever som gått ut med godkända betyg.

Under tio års tid har skolorna satts under lupp. Och Skolinspektionen anser att de 28 skolorna inte fått den hjälp de borde fått av huvudmännen.

Skolor med långvarigt svaga resultat behöver ett starkt stöd från huvudmän för att kunna vända resultat. Situationen är många gånger komplex. Ändå kan vi konstatera att skolor med långvarigt låga resultat ofta får samma stöd från huvudmännen som skolor med goda studieresultat, säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.

I granskningen har 28 skolor hos 18 huvudmän ingått. Skolorna är valda då de har mindre andel elever med godkända betyg i årskurs 9, jämfört med andra skolor, varje år 2010-2019. I urvalet har 26 skolor kommunal huvudman och två har enskild huvudman.

Läs vidare på Skolinspektionen…

-Pettersson säger att det finns mycket att göra, de stora problemen beror på för stor invandring från dysfunktionella länder. Att stoppa massinvandringen är steg ett.

Annat är ordningsregler och skolans huvudman. Att förbjuda privata skolor som regeringen och en del andra vill är inte lösningen när problemen ligger hos kommunerna.

Sedan kanske det är dags att förstatliga skolan igen. Den 8 december 1989 klubbade Socialdemokraterna med stöd av Vänsterpartiet igenom beslutet att kommunalisera skolan. Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot.

Här finns förslag på regler för skolorna, bara att kopiera gratis.

Redan i entrén till Internationella Engelska skolan i Älvsjö välkomnas eleverna på morgonen av personal som ser till att kepsar tas av och mobiltelefoner läggs i skåpen.

Den som bryter mot reglerna och får flera varningar får kvarsittning. Då får barnen skriva eller rita en serie om vad de har gjort fel och vad de lärt sig. Den ska sen visas för och skrivas under av föräldrarna som får rapporter om allt som händer innanför skolans väggar, intygar rektorn Racheal-Ann Björk.

– Eleverna vet att mamma och pappa alltid får veta och föräldrarna vet att vi tar allt på allvar. Eleverna ser också att vi agerar. Barn behöver en förlåtande miljö men deras handlingar måste också följas upp av skolan. Vi reder ut händelser men sen går vi vidare, säger Racheal-Ann Björk.

Elever som flera gånger stör lektioner åker ut och får gå raka vägen till Mr Barzey, ansvarig för elevhälsan. Det rapporteras också hem. Händer det något på skolan som lärarna inte ser står rektorns dörr öppen för elever som vill prata.

– För mig handlar det om ömsesidig respekt. Vi är som en familj. Eleverna vågar prata med mig. Vi har regler men vi förklarar också varför vi har dem, säger Racheal-Ann Björk.

För att uppmuntra ordning och reda är skolan indelad i “houses”, som i Harry Potter, förklarar rektorn. Varje våning i skolan är ett “house”, eleverna själva ansvarar för att det är snyggt och städat sitt plan. I slutet av varje månad utses ett vinnande hus som får pengar som kan gå till något gott eller en aktivitet.

Husen samlar också bonuspoäng genom “goda gärningar” som att sudda tavlan, hålla upp dörren eller hjälpa någon annan med läxan. Vinsten för det poängstarkaste huset är att eleverna får önska mat en dag.

Elever får också individuella belöningar, så kallade learning awards, för prestationer i skolan men också för att de varit bra kompisar.

Ordningen är Engelska skolans signum. Friskolan där eleverna ställer sig i raka led innan lektionerna och hälsar läraren “Good morning Mr” har – förutom en engelsk profil – disciplin som affärsidé.

Ett succékoncept har det visat sig. Koncernen expanderar snabbt, har hundratusentals elever i kö och gör stora vinster.

Och suget bland föräldrar efter en skola med tydliga regler är stort, säger Monique Höglund som har en dotter i årskurs åtta på skolan i Älvsjö.

Föräldrar rasar mot uppfostrande skolregler – Vi är trötta på skolor utan regler. Jag applåderade när jag fick höra att barnen måste ta av kepsen. Det handlar om respekt. Och en skola med ett mobilförbud är ett paradis. Så fort disciplin diskuteras så beskrivs det som något negativt, att barnen trycks ner. Men för att barnen ska kunna lära sig krävs ordning och reda, säger Monique Höglund.

Som nedan såg det ut när Pettersson gick i skolan. 

De 28 sämsta skolorna

Anneroskolan, Helsingborgs kommun

Bengtsgården, Bengtsfors kommun

Bäckahagens skola, Stockholms kommun

Ersängsskolan 7-9, Umeå kommun

Farsta grundskola, Stockholms kommun

Fittjaskolan Norra Botkyrka, Botkyrka kommun

Fuxernaskolan 7-9, Lilla Edets kommun

Gamlestadsskolan H, Göteborgs kommun

Gullstensskolan 7-9, Gullspångs kommun

Gårdstensskolan, Göteborgs kommun

Hagsätraskolan, Stockholms kommun

Hovsjöskolan, Södertälje kommun

Hökarängsskolan, Stockholms kommun

Karsby International School, Botkyrka kommun

Katolska skolan av Notre Dame, Vår Fru AB

Lillholmsskolan, Stockholms kommun

Maserskolan, Borlänge kommun

Nivrenaskolan, Sundsvalls kommun

Norretullskolan, Kristianstads kommun

Nytorpsskolan, Göteborgs kommun

Ronnaskolan, Södertälje kommun

Sofielundsskolan, Malmö kommun

Stora Sätraskolan, Gävle kommun

Sylteskolan 7-9, Trollhättans kommun

Utmarksskolan, Göteborgs kommun

Viskaforsskolan 7-9, Borås kommun

Västerholms friskola, Västerholms Friskola AB

Vättleskolan, Göteborgs kommun

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

16 thoughts on “Här är Sveriges 28 sämsta skolor, 26 är kommunala

  1. det är bedrövligt så det stör . hur skall man som förälder navigera runt dessa ligist hus som kallas skolor .. det jävligaste är nog att om man råkar hitte an dkola som faktiskt utbildar sina elever . då börjar kommunen att bussa in en massa ungdomsligister för att verkligen försäkra sig om att ingen lär sig något vettig . skulle det vissa sig att miljö fjollorna inte lyckas med desinformation och rena löngner då kan man altid tvångsplasera ett antal jihadister från ett närbeläget kriminält gäng.

  2. Jag såg till min förvåning(nja) att en skola om jag känner väl till finns med på listan.

    Skolan har, under flera decennier, använts, av diverse media bl.a. SVT, som exempel på hur en dålig utveckling kan vändas till strålande framgång. Mängder med solskenshistorier; drösvis med godkända elever, förbättrade studieresultat p.g.a. renoverade lokaler, intervjuer med superrektorer och hängivna lärare, med glada, studiemotiverade barn (vanligen flickor)… och ändå med på listan.

  3. Jag tillhör dom radikala som tycker att förbjuda keps och mobilanvändandet i skola är av underordnad betydelse. Det är oviktiga symbolfrågor. Tvärt om tycker jag att man ska lägga in mobilanvändandet i undervisningen, då de flesta ungdomar använder mobilen som verktyg resten av dagen efter skolan.
    Skolan har traditionellt sett belönat elever med bra minne som har återupprepat gammal kunskap. Och framför allt har det varit förvaring av den uppväxande generationen.
    Jag tror det skulle vara bättre att belöna kreativitet och lära sig sökoptimering på internet för att lätt hitta bra kunskap man behöver i sina studier.
    Att lära sig det sociala samspelet, grupparbete och samarbete är också viktig kunskap.
    Tyvärr har skolan ofta varit steget efter eleverna.
    Jag minns när äldste sonen gick i grundskolan, då la skolan ner dataundervisningen då de flesta elever var duktigare i datoranvändning än lärarna. Verkar vara samma problem nu med telefonerna.

    1
    11
    • Olof jag tror att du gör det lätt för dig genom att säga att inte skolan hänger med i utvecklingen. Som gammal lärare har jag sett hur elevernas kunskaper har försämrats rejält under de senaste decennierna. Ordförrådet har försämrats rejält och mattekunskaperna har blivit klart sämre och idag klarar eleverna inte av enkel huvudräkning som behövs för att kunna förstå om mobiltelefonens räknare är sannolika. På min tid startade vi dataundervisning med mycket enkla datorer och lärde elverna vad som gör att en dator funkar genom att jobba med programmering i olika programspråk och i detta moment låg eleverna långt efter oss lärare och det fanns andra områden inom programvaruhantering som eleverna hade god hjälp av skolan. Sedan reagerar jag på att du menar på att på att mobilen skall vara ett verktyg i undervisningen, så du tycker att lära sig källkritik som många unga saknar det är inte viktigt! Dessutom har vi idag en komplicerad omvärld som kräver historia och geografikunskaper som ofta är gammal kunskap men helt nödvändiga för att skaffa dig en bred allmänbildning så att du kan ha en god källkritik. Du kan inte laborera med en mobiltelefon i fysik, kemi eller teknik, för du måste se vad som händer när man genomför olika experiment inom naturvetenskapen. Har man inte en bred basutbildning så klarar man inte av att gör sannolikhetsbedömningar av om artiklar är sanna eller inte. Under min tid som lärare i Kriminalvårdens skola så kunde jag märka att intagna som var yngre än ca 40 år hade usla mattekunskaper och väldigt svaga språkkunskaper eftersom deras mobiltelefonanvändande förmodligen hade påverkat deras förmåga att läsa böcker och skriftliga inlägg.
      Däremot håller jag med om att det sociala samspelet och att samarbeta är viktigt och där fanns möjligheter inom olika naturvetenskapliga områden att samarbeta och vara kreativ.
      Så jag tror att modern teknik kan vara till stor hjälp men kan aldrig ersätta en bred allmänbildning för utan den klarar du inte av dagens samhälle.
      Sedan håller jag inte med dig alls om att tillåta kepsar och mobiltelefoner under lektionstid det har ju att göra med att ha en gnutta ordning och disciplin, för när du kommer ut i samhället tolererar inte en arbetsgivare mössa inomhus eller andra störande saker som kräver ordning.
      Skolan är ju en fostran för livet, hänsyn, omtanke och ordning och reda är viktiga ingredienser i ett samhälle! Så mobiltelefoner står långt ner på min undervisningslista och det har ju ungdomar ändå lätt att lära sig på sin fritd!

    • Utbildningen inom riktig dator teknik är i Sverige fokuserad på användning av ett fåtal gränssnitt producerade av mycket manipulativa, data skördande samt mer eller mindre giriga börsstyrda bolag. Det säger sig självt.. Att om man fokuserar allt på att tjäna pengar på användarna så är det ett bra att se till att dessa blir så korkade som möjligt.
      Har själv använt och även byggt hybrid integrerade kretsar a.k.a elektronik chip m.m. sedan 1969, samt djupdykt i miljard tals linjer cpu nära källkod under årens lopp.
      Micro(be)softarna, Macintossingarna eller Mobiltelefånarna (mest korkade) får ingen eller som bäst mycket liten insikt i hur data system fungerar från botten och upp.
      Tillverkarna av konsument klassade Datorer mobiler e.t.c utvecklar knappast något
      men är proffs på att exploatera elektronik prylar och användar klienter, e.g.
      ”Remotely controlled human devices”
      Spets teknologins utveckling sfärer finns relativt lättåtkomlig via länken på mitt Alias.
      Finns inte många leksaks fabrikanter där . . .
      Så det är rekommenderat att all datakunskap lärs in via Operativ system som
      förvaltas av Stiftelser för att undvika elevers utveckling till media styrda konsumtions Zombies… resten kan eleverna låsa in någonstans eller lämna hemma.

      Man bör ha klart för sig att Smarta prylar telefoner PC datorer m.m. oftast
      är virtuella rullstolar för kunskaps handikappade, som oftast får attans svårt
      att ”resa på sig” efter lång tids användande, när verkligheten tränger på.

      Men O.K., kul att plocka runt med leksakerna men glöm ej bort att programmera era egna hjärnor till egen fördel samtidigt.

      Allt för nu, från dator 15 !

  4. Det är illa med skolan idag. Har barn som går i skolan och det är en skrämmande utveckling jag ser med alldeles för stora klasser, för lite personal och resurser, skolmat som knappt nåt barn vill röra, privata bussföretag som kör skolbussarna med så stora bussar så barn få gå flera km till en godkänd hållplats.
    Alla dessa besparingar pga massinvandringen.
    Men fortsatt hög skatt ska vi betala för att finansiera denna belastning.

    17
    • Ni glömmer en sak som det in pratas om, och det är mobilstrålningens skadliga effekter framförallt på barn. Strålskyddsstiftelsen har gjort ett fantastiskt jobb genom att lista all forskning som visar på dess skadliga effekter sedan 2008. Barn bör inte använda mobiltelefon över huvud taget. Lyssna även på föreläsningar med Professor Lennart Hardell som ligger på Tuben. Detta är ännu ett ämne som politiker och medier ljuger om.

  5. Ja våra rödgröna politiker föredrar förluster i välfärden på flera plan. Hur trevligt är det att vara lärare med ambitioner i såna skolor? Stoppa all onödig och samhällsbelastande invandring, så kan Sverige ganska snart börja återhämta sig och hinna ägna sig åt samhällsnyttig verksamhet.

    20
  6. Kan det ha med invandringen att göra ?
    Dessutom iq- nivån på de invandrade.
    Dessutom en kravlös skola som vill sänka kraven ännu mer. Inga krav och ingen ordning.
    Är någon förvånad över resultatet ?

    30
  7. Ursäkta men, man borde ta hänsyn till elevers intelligenskvot. Elever med lågt IQ har inte samma förutsättning att hänga med i normalt skolarbete. Det kan man inte heller göra om man inte behärskar språket. Måste vara mycket frustrerande att sitta i ett klassrum hela dagarna med de förutsättningarna. Gissar att undervisningen också får anpassas till detta. Vilken katastrof för övriga elever som inte har en chans att få en normal utbildning och utvecklas i den takt som de borde ha rätt till. Ansvarstagande föräldrar flyttar sina elever från en sådan skola.

    28
  8. Alla här har väl haft den där bråkiga killen i klassen? Det var det enda sättet för honom att hävda sig på då han inte klarade av skolarbetet. Tänk er då en klass med 30 sådana och en skola med bara sådana klasser. Dessa vill nu vissa politiker sprida till ännu fungerande skolor.

    25
  9. ”– Skolor med långvarigt svaga resultat behöver ett starkt stöd från huvudmän för att kunna vända resultat.”
    Hur skall det gå till när förutsättningarna inte finns?

    23
    1

Lämna ett svar till den feteAvbryt svar