Ever Given tillbaka i Suez

SJÖFART & HANDEL. Fem månader efter stoppet seglade det gigantiska fraktfartyget Ever Given under fredagen igenom Suezkanalen utan några större svårigheter, enligt egyptiska kanalmyndigheten SCA, rapporterar tidningen Al-Ahram.

Ever Given på tvären i Suezkanalen Bild: Kanalbolaget

Enligt SCA hade fartyget den här gången ett antal ”mycket erfarna” lotsar ombord och två bogserbåtar följde med igenom kanalen. Genomseglingen sker drygt fem månader efter att hela världshandeln skakades om när samma fraktfartyg fastnade på tvären i kanalen och satt fast i nästan en vecka.

Det var 22:a gången som Ever Given tog sig igenom kanalen: ”Speglar förtroendet för Suezkanalen som den snabbaste sjörutten”, säger Kanalbolaget.

Ever Given var ett av 26 fartyg som passerade kanalen från Medelhavet till Röda havet – 36 fartyg seglade igenom från andra hållet. Det 400 meter långa containerfartyget är på väg från Storbritannien till Kina.

Följ Ever Givens resa via Vessel Finder

Om Ever Given på bloggen…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

2 thoughts on “Ever Given tillbaka i Suez

  1. ja man kan väl anta att man har avskedat dom där lotsarna som lyckades med konst stycket att sätta fartyget på tvären i slussen..

    undrar om dom fick löne avdrag när båten satt på tvären. det är uppenbart svårt att få tag i kvalserad personal i egypten..

    kan vara ide att be judarna att sjuta bort gasa remsan och den där kanalen samtidigt så judarna kan ta över driften .. då kanse man sliper den typen av fadäser där araber försöker slingra sig för det ansvar det det faktiskt innebär att driva kanalbolaget..
    fakta är att det faktiskt är jänkarna dom byggt kanalen och överlåtit den till Egypten att driva och det ger inga plus poäng att sätta fartygen på tvären.

  2. Efter debaclet i kanalen i våras, gick färden vidare till Rotterdam. Omlastning där och ny resa mot Malta. Därefter nya utmaningar i den beryktade kanalen, men det avlöpte tydligen till full belåtenhet denna gång. I skrivandes stund en bit ut i Röda havet. Klarar hon sig bara från buset vid den somaliska kusten, så ska det nog gå bra hela vägen till Kina.
    ”God tur” !

Lämna ett svar till den feteAvbryt svar