Dyrt med el-bil på semestern…


KLIMAT & MILJÖ. Klimataktivisten Greta Thunberg seglade till och från USA hösten 2019 för att hon inte ville flyga, väl framme visade det sig att hon åkte elbil i USA och Kanada, det var skådespelaren och politikern Arnold Schwarzenegger som lånat ut en Tesla Model 3 till henne, vem som betalade elen vet jag inte. 

Tesla modell S, pressbild

Tillbaka i Europa och den unga damen mest tåg men även elbil ibland.

Nu känner vi till problemen med tillverkning av bilarna och framförallt batterierna och de miljöproblem som uppstår vid brytning av bland annat metallerna som används till batterierna och att elbilarna är dyra i inköp.

Men strunt i det, det är ju nästan gratis att köra eller?

Tidningen Teknikens Värld (betalvägg) har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil. Resultatet blev en kalldusch för elbilsägare.

En resa ner till franska Rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil. Det kan tyckas ok men det tillkommer mer planering av rutten och en extra övernattning som inte är gratis.

Det är dock ett mindre problem. Den riktiga chocken får vi när vi ser vad det kostar att ladda elbilen längs resan, enligt Teknikens Värld kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från Sverige till medelhavet och tillbaks igen!

Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4.000 kronor och dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare.

När familjen med elbilen ankommer till medelhavet har familjen med dieselbilen redan varit där i ett helt dygn!

Anledningen är att snabbladdning/DC/CCS-laddning är väldigt dyrt att ladda, dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh, och förbrukningen på en elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet osv. Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.

Det gäller att hela familjen eller kompisgänget är på bra humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än att tanka en valfri dieselbil…

-Pettersson säger att bil är och har alltid varit dyrt men nu håller miljöpartiet på att utveckla bilkörning till ett rent överklassnöje och då har vi inte ens diskuterat var elen kommer ifrån…

Steget Efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


21 responses to “Dyrt med el-bil på semestern…

  • eugenecork

    …inge fel på de, i framtidens värld att mentalt
    handikappade som det är ”på gång slå över
    för”, nu får ett ord med i laget och får den upp-
    märksamhet och medbestäm. de aldrig tidigare
    fått i ngt lands sammansätt…såvitt va ja vet iaf
    Abzurdien består denna dag av fifty-fifty, de i
    vänstra mittenregionen är de helt nollställda
    medan de i den högra mittregionens bara är
    delvis är bara nästan är helt nollställda..
    Sistnämnda grupp, är den farligaste, ty den
    styr helt över vägvalet in i framtidens värld

    Gilla

  • Pålsjö

    Tesla, helt utom kontroll, far som en raket genom spärren in till parkering:
    https://www.liveleak.com/view?t=kYSbf_1597909327

    Gilla

  • Kent

    Elbilen är ett mycket större stolpskott än vad etanolbilen var.
    Diesel är det oslagbart bästa drivmedlet hittills.
    Men med miljösekten som bestämmer så får vi nog vara glada om vi överlever en kall vinter.

    Gilla

  • gamgubben

    Hördu vi måst ök skatterna då vi är på väg mot jordens undergång!
    He blir så dyrt att till slut har vi int rå med annat än å rädd jorden, he blir ju ett problem när vi int få nå över till mat och husrum då en int ork te å jobb. He bry ju se herra int om för de ä lik gla å bli åv me oss en da då få de inge lön så då flytt de nog te amerika å då bli amerikane redit gla för se då blir he väl ordning och reda där me, nån sosialist tar hand om et. Men he kan oxå gå snett om en sån en där mörkhyad blir sint och låter de dö åv blyförgiftning. Hur vi än vänder o vrider påt så gå de åt fanders, men se de bry ja me int om för då e en dö.

    Gilla

  • Kungen

    Har man råd med en tesla har man råd med elen också. Hoppas det blir ännu dyrare 😄😄

    Gilla

  • ståfräs

    Finns det överhuvudtaget möjlighet att dra ngt efter en Hybrid/ elbil, tror inte det stort grattis alla som använder släp o husvagnar.

    Gilla

  • SVENSK

    Jag har undersökt detta: Vad har elbilarna för laglig kapacitet att dra t ex släpvagn eller husvagn!? Det svar jag fick var; INGEN!
    I sträng kyla (norrländsk o dalarna/värmland) = 25-45 minusgrader) är elbilen VÄRDELÖS jämfört med bensin och dieselbil!!

    Gilla

  • Billy Boy

    Problem med hållbarhet och skyhöga kostnader för el-bilar.

    Vänta bara tills det också vimlar av alla dessa eldrivna fordon …

    Bussar
    Lastbilar
    Båtar, småbåtar, stora passagerarfärjor, lastfartyg mm

    och inte minst

    Flygplan (både små och stora)

    Elflygplan med passagerare verklighet om några år (Publicerat 9 januari 2019)

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/elflygplan-med-passagerare-i-luften-om-nagra-ar

    Då får man innerligt hoppas att det inte blir plötslig el-brist, el-avbrott eller att proppen går.

    Gilla

    • turrim

      Det är inte bara proppen som går. Alla måste gå – i mörker! Åter till stenåldern. Den som miljöpartisterna längtar efter.

      Gilla

  • Gerhard

    Förklaring varför teslabatteriet inte är miljövänligt och en bensinbil kan vara miljövänligare:

    https://www.swebbtv.se/program/loerdagsintervju

    Gilla

  • Billy Boy

    Henrik Jönsson: Sveriges el-chock

    Elbrist – i Sverige? Är det rimligt, eller ens möjligt?

    Under sommaren har uppgifter framkommit som avslöjat mycket allvarliga problem med Sveriges energipolitik. Mycket tyder på att svensk energipolitik just nu överlever på tillfälliga beredskapsinsatser.

    Hur hamnade vi i denna situation? Hur ser regeringens energipolitik ut – och vad HÄNDER egentligen med samhället om det drabbas av energibrist? (Publicerades 2020-08-22. Speltid 19:02)

    Gilla

  • Nisse

    Det kostar att vilja framstå som god. Detta gäller både för miljöaktivister och asylaktivister.
    Batterierna är miljö bomber och påverkar oss väldigt negativt.
    Co2 utsläppen är egentligen inget problem utan de andra ämnen giftiga ämnen som släpps ut i avgaserna.
    Pk folket fokuserar på helt fel saker och lyssnar inte på de riktiga vetenskapsmännen.
    Nu finns det elcyklar, elsparkcyklar och elmopeder överallt. Varför inte använda en vanlig cykel, som är långt mer miljövänlig och bra för konditionen?

    Gilla

  • Stenbock

    Vi får hellre inte glömma den fara som hela tiden finns med under färden.
    Dessa fordon är enormt brandfarliga och på mindre än en minut står hela åket i lågor. Detta hastiga förlopp har med byggdelarna och dess explosivt farliga batterier att göra.
    Flera sådana olyckor har hänt med de el-fordon,som tyska posten köpt in.
    Lägg därtill inköpspriserna som idag ligger kring 700-800.000 kronor !!
    Inte direkt något fordon för en vanlig knegande Svensson men så är det kanske rent av önskvärt, från miljöaktivisterna ?

    Gilla

    • turrim

      På färjorna får man väl bara köra farligt gods på vissa turer? På natten? Vid påfarten till Öresundsbron så sitter det tavlor som visar restriktioner för farligt gods – jag gissar att det är kopplat till den långa undervattenstunneln.

      Jag har aldrig kört farligt gods och har därför aldrig satt mig in i reglerna. Men om jag skulle skaffa mig en elbil – då borde jag rimligen hamna inom samma ramar.

      Något att vara rädd för nästa gång på en fullastad färja från Rödby? Vad säger ”experterna” i Miljöpartiet?

      Gilla

      • Stenbock

        turrim:
        Jo dessa din teorier stämmer… Vid farligt gods finns inte enbart brandfarliga,utan även transporter av olika giftiga laster,typ dioxider,och andra kemiska produkter.(användes bl.a. inom raffinaderier o. producenter av växtmediciner)
        Talade en gång med en chauffis ombord på färjan från Tyskland.Denne berättade att han tvingas köra speciella vägar och endast fick överfart med speciella avgångar.
        Därtill skulle då fordonet var placerat längst bak vi lastluckan så detta kunde sänkas,om något farligt inträffar…

        Gilla

  • Håkan Södergren

    En riktig konsekvensanalys där man tar hänsyn till alla fakta görs aldrig av MP S V C L (KD M SD)….. Det är bara plakatpolitik tyvärr ….jättebra att denna tidning synar konsekvenserna!!!!

    Gilla

  • turrim

    Samma matematik som när miljömaffian räknade på plastpåseskatten.

    https://uvell.se/2020/08/21/plastpaseskatten-ett-vantat-ekonomiskt-fiasko/

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: