Regeringen vill ge fem miljarder till SAS – men kräver minskade utsläpp

EKONOMI. Regeringen öppnar för att skjuta till fem miljarder kronor till flygbolaget SAS AB, meddelar näringsminister Ibrahim Baylan på en pressträff med regeringen och samarbetspartierna C och L.

Pressbild

Tillskottet kommer dock att villkoras – för att få ta del av pengarna krävs bland annat att flygbolaget vidtar åtgärder för att minska sina utsläpp. – Utsläppen måste minska väldigt tydligt, och det snabbt, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Även Danmarks regering har gått med på att ge SAS ett tillskott. Det innebär att rekapitaliseringen kommer att uppgå till totalt 12,5 miljarder kronor, enligt SAS.

Regeringen lägger också ett förslag om kapitaltillskott till Swedavia och Lernia.

-Pettersson konstaterar att 12,5 miljarder för att rädda ett bolag som är ett slukhål och ska det ställas krav på utsläpp ska det gälla alla flygbolag inom EU och helst i hela världen.

SAS har de senaste 20 år gått med 12 miljarder i förlust, men vinster från försäljningar har hållit nere siffran till 3,6 miljarder.

År 2000 var det egna kapitalet 17,5 miljarder kronor, i slutet av 2019 var siffran 5,4 miljarder, trots att SAS under perioden tagit in över 15 miljarder från ägarna. De senaste fem senaste åren har dock SAS visat svarta siffror, det vill säga vinst.

-Pettersson undrar varför skattebetalarna ska spendera miljarder på att hålla ett bolag under armarna som inte ens har klarat sig under normala tider när tusentals mindre men mer framgångsrika företagare inte får motsvarande hjälp och kanske kommer att gå under?

  • Svenska staten äger 14,8 procent av SAS
  • Danska staten 14,2 procent
  • Wallenberg 6,5 procent
  • Övriga ägare 49,8 procent

Ett villkor borde vara att Wallenberg också går in med pengar som motsvarar deras ägande.

Miljöpartiet krävde att planerna på att bygga ut Arlanda skulle stoppas för att partiet skulle acceptera miljardtillskottet till SAS.
Det bekräftas av MP:s klimatpolitiske talesperson Lorentz Tovatt.
– Det här innebär att Arlanda inte kommer byggas ut. Det blir ingen ny rullbana och det blir inte heller någon ökad kapacitet.

Det är inget speciellt med SAS, alla flygbolag flyger och alla flyger dit man betalar så det är tveksamt om staten ska äga ett flygbolag som inte är värt de pengar de får i stöd. De flesta flygplanen leasas och det en gång fina varumärket är nedsolkat…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Regeringen vill ge fem miljarder till SAS – men kräver minskade utsläpp

  1. Märkligt att vi ska finansiera SAS som enligt egen utsago i reklamen klarlagt att det inte finns något skandinaviskt. Kan det vara så att de var så sluga att de insåg att de skulle få fler pengar ur vår skattpåse i enlighet med den vedertagna principen att regeringen har sådan fäbless att finansiera allt utländskt framför svenskar?

  2. Ska SAS avbryta leveranserna av de nya Airbusplan som nu sker..?? För att invänta nån teknik som inte finns än, om ens nånsin..??

  3. Vad blir nästa steg för flyget, bli det så att flygplanet skall dras upp med en stor nyckel. LYCKA TILL.

  4. Finns det möjlighet att sparka ut Lövin, så livet kan gå vidare.
    Flyger hon gratis med SAS?

  5. Det handlar bara om bonus! Bonus och inget annat!

    SAS har ett väldigt generöst bonussystem som politikerna samlar på sig när dom reser i tjänsten, för att sedan använda privat. Där har ni hela hemligheten!

    Tänk vad pengar dom hade förlorat, då är det lätt att skjuta till skatteslavarnas pengar.

    Dom använder dessutom därför SAS även om billigare alternativ finns.

  6. Miljömupparnas klimathysteriker jobbar på att ta fram en prototyp av miljövänligt plan som blir helt fossilbränslebefriat och därmed kunna göra miljöflygningar utsläppsfria på många olika SAS rutter på varierande distanser.

    Framdrivning av planet sker medelst vingflaxande d v s mekanisk överföring av muskelkraft som både besättningen och de miljöpartistiska resenärerna själva alstrar. Kraften måste presteras både i cockpit och i passagerarnas kabinutrymmen på planets insida …

    http://i.imgur.com/j0Ewtdq.gif

    Kraften som skapas inuti planet överförs till vingarna, flaps, roder, landningsställ och hjul mm på planets utsida.

    Som framgår ovan har man vid tester ute på start- och landningsbanan ännu inte lyckats få planet att lyfta tillräckligt högt från marken för att kunna göra en kort testsväng över flygplatsområdet, men det är bara en tidsfråga innan den enkla detaljen är fixad förklarar projektledare och chefstekniker Alice Blaha von Kuhnke (MP) som av försiktighetsskäl klätt sig i sin säkerhetsdräkt med ett par inbyggda fallskärms-vingar på ömse sidor…

    https://pbs.twimg.com/media/DQs24HJXkAE-Did.jpg

    Med dessa vingar utfällda bedöms hon kunna landa mjukt i händelse av att någon oväntad incident skulle inträffa.

    En testflygning mellan Bromma och Arlanda beräknas kunna ske den närmaste tiden. SAS-ledningen ser mycket hoppfullt på att detta projekt kan ge ett stort lyft för bolaget framöver.

  7. Att minska utsläpp medelst teknik kan näppeligen SAS göra, men de kan ju dra in på antalet flygningar. Genast ökar andra flygbolag att flyga till och från, men MP gläds ofantligt. Smart du Isabella!

    • Dom hoppas väl att få el-flyg snart. Då blir det mängder med flygolyckor vage dag och ingen människa vågar flyga med ett flygplan som kommer upp ur leksakslådan.

  8. Lägg ner SAS det finns säkert andra flygbolag som kan transportera folk utan att det för den skull behöver stå SAS på plåtskrovet .

  9. 5 miljarder från skattemedel !
    Nu ska Coronaräkningen börja betalas av skattebetalarna.

  10. I dag får vi i klartext veta att det är Miljöpartiet som regerar landet. Stoppar utbyggnad av Arlanda och kräver att SAS tar täten bland världens flygbolag med minskade utsläpp som krav för bidrag.

  11. Regeringen går från klarhet till klarhet eller snarare från stollighet till stollighet.
    Man behöver bara säga Per Bolund så är väl allt sagt.

Lämna ett svar till turrimAvbryt svar