Björn Gillberg – elbilar är en klimat- och miljöbluff


Tillverkningen av elbilarnas batterier ger stora utsläpp av fossil koldioxid. Dessutom ger t.ex. USAs elmix (50% fossil energi, 25% vattenkraft, 25% kärnkraft) ett större fossilt koldioxidutsläpp från en elbil per km under bilens livslängd, 20 000 mil, jämfört med utsläppet från en dieselbil under 20 000 mil. Detta till följd av utsläppet från elproduktionen för elbilen samt utsläppet från batteritillverkningen.

Förhållandena är likartade beträffande bl.a. Tyskland. Därutöver ger eldrift baserad på kärnkraft radioaktivt avfall, bl.a. Plutonium. I vårt land utgörs elproduktionen till 50% av kärnkraft!!!

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


14 responses to “Björn Gillberg – elbilar är en klimat- och miljöbluff

  • Stenbock

    Om el-bilar eller andra fyrhjulsdrivna fordon,de tycks i varje fall inte vara byggda för,att utmana gamla träd.
    Stenbock minns när våra Skånska vägar var kantade av träd.Minns också hur en vän till familjen körde på ett sådant,och avled på platsen.Numera är dessa borta från våra södra landsvägar.
    I Tyskland är dessa allér utmed vanliga landsvägar,mer än vanliga.
    Hur det ser ut,när någon med dagens byggda fordon,kör på dem finns i stort dagligen på bild,att beskåda i dagstidningarna.
    För att visa vad som återstår av dessa små ”moderna” modeller vid ett sammanträffande,titta på länken:
    https://www.bz-berlin.de/berlin/umland/autofahrerin-22-prallt-mit-kleinwagen-frontal-gegen-baum-tot

    Gilla

  • Ruth Magnusson (@MagnussonRuth)

    Elbilarna lär nog bli ett problem, när berget av uttjänta batterier blivit tillräckligt stort.

    Det sägs att vi redan har problem med vanliga laddningsbara batterier, A AA osv, som tydligen inte kan tas omhand för destruering inom landet, utan de skickas till Göteborg för vidare transport till utlandet.
    Hur kan man kolla en sådan uppgift?

    Gilla

  • Fjodor

    Det är inte vetenskap som driver klimatfrågan
    Det är politik som vars enda drivkraft är att hitta nya sätt att beskatta folk.

    Gilla

  • Klas.

    Men det hindrar inte miljöpartiet från att tvinga sossarna att mjölka bilägarna på kopiösa belopp för privat bilkörning.

    Gilla

  • Mike E

    Problemet är just detta. De som driver miljö- och klimataktivismen är vetenskapliga och teknologiska analfabeter.

    Gilla

    • den fete

      han är själv en miljö mupp .hans på dyvlade etanol fabrik lyckades han kränga med vinst alla andra förlorade. att gillber försöker få in foten i en ny idioti.
      men han är ganska smart så han gör antagligen mera skada i miljömupperiet så det kan inte vara helt fel om han drar in i debatten

      Gilla

  • G Nordström

    De i Tyskland som köper en Tesla får ett avtal om elpris på 3,50 Kw. De som inte har avtal får betala 7,50 Kw. vilket betyder 2 kr kilometern, ganska dyrt för de få km de kan köra på vintern.

    Gilla

    • Argus

      Enligt en Teslaägare i en norrländsk stad som jag frågade om räckvidden sa han att han kommer 45 mil på sommaren och 40 mil på vintern. Eftersom han hade en Model S med 90 kWh batteri drar den som minst 2 kWh/mil. Med andra ord runt 3,50 – 4,00 kr/mil inklusive skatter och elcertifikat. Nu har Teslan marknadens bästa batterier med ett avancerat system för att hålla batterierna vid rätt temperatur vilket också ger en kapacitetsförsämring på låga 2,6% om året.

      Gilla

  • ossie

    Kan ge mig den på att det går som med Dieseln som för några år sen var så miljövänlig och subventionerades för att bara något år senare klassas som en miljöbov och skulle straffbeskattas. Man nästan hoppas att alla miljönissar som köpt elbil kommer att drabbas av samma öde.

    Gilla

    • Ståfräs

      Naturligtvis blir det så ossie, eftersom det mesta av bränslekostnaden är skatt, så måste den tas ut på annat sätt av bilisterna för att finansiera alla bidrag. Blir säkert ekvivalent mot vad skatten är idag för diesel o bensin tro inget annat.

      Gilla

  • Ståfräs

    Håller batterierna 20 000mil? Garantier?
    Du är bäst Björn!!

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: