SKATTER. Transportstyrelsen ber om ursäkt – skatten kan hamna på 28.000 om året. En pinsam miss hos Transportstyrelsen gör att nya husbilar plötsligt och oväntat får en ordentlig skattechock. Anledningen är att den nya och betydligt hårdare körcykeln WLTP för att mäta förbrukning och utsläpp införs redan på söndag den 1 september.
![](https://i0.wp.com/petterssonsblogg.se/wp-content/uploads/2019/09/kabe-husbil.jpg?resize=490%2C245&ssl=1)
Transportstyrelsen gick tidigare ut med uppgiften att fordonsskatten inte skulle höjas. Men nu ändrar sig myndigheten och beklagar att de tidigare gick ut med felaktiga uppgifter.
”Vi har tidigare lämnat felaktiga uppgifter om att beskattningen av husbilar inte påverkas och det beklagar vi”, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.
Husbilar baseras ofta på transportbilar från exempelvis Fiat, med teknik som ligger en eller flera generationer bakom personbilstekniken. Eftersom bilarna är stora, tunga och dieseldrivna blir skatten hög redan med det gamla systemet, och med WLTP-körcykeln som alltså är betydligt mindre ”snäll” än den tidigare NEDC-körcykeln ökar utsläpps- och förbrukningsvärdena rejält.
Det innebär också att fordonsskatten höjs – i vissa fall kan den hamna på 25.000 kronor om året för de första tre åren. Det kan påverka andrahandsvärde och försäljningssiffror, och det pratas redan om neddragningar i form av uppsägningar på flera håll i den svenska husbilsbranschen.
Husbilar som redan rullar i trafik omfattas dock inte av ändringen.
-Pettersson äger ingen husbil och tänker inte köpa någon men tycker den gamla skatten på husbilar var för hög och den nya är fullständigt orimlig. Anledningen till den höga beskattningen är den nya beräkningsmodellen som likställer en 3,5-tons husbil med en tung lastbil. Skillnaden är bara att den genomsnittliga husbilen i Sverige rullar 688 mil per år – en tung lastbil ofta över 10.000 mil per år. Hur klimat och miljösynpunkt är skatt på husbilar fullständigt onödigt men asylinvandringen kostar.
Fordonsskatten beräknas efter vikt och hur mycket de påstås påverka miljön. Skatten är oberoende av hur mycket man använder sitt fordon. Det spelar alltså ingen roll om man har en husbil som används 668 mil/år eller en lastbil som körs 10.000 mil om året. Skatteberäkningen är lika.
Husvagns- och husbilstillverkaren KABE AB varslar 25 anställda om uppsägning. Anledningen uppges vara regeringens kommande höjning på skatten på nya husbilar vid årsskiftet – vilket väntas minska försäljningen av nytillverkade husbilar ordentligt, rapporterade Jönköpings-Posten, den 28 augusti. Tyvärr bakom betalvägg.
”Orderingången är relativt bra fortfarande, men i tisdags fick vi besked från Trafikstyrelsen om att regeringen kommer att höja skatten rejält senast årsskiftet. Vi pratar då om en höjning från 14000 kronor till runt 28000 per år per nyregistrerad husbil. Det är mycket”, säger Alf Ekström, vd på KABE AB.
Reklamfilm från KABE AB
***
Detta är bara början. Regeringen med sina samarbetspartier måste granska alla möjligheter att beskatta svenskarna ännu hårdare för att kunna svara upp till kommunernas krav på den utlovade ersättningen för den extrema ”flykting”-mottagningen de lurats till.
Det är bara dumt folk som KÖPER sina bilar i högskattelandet Sverige.
Smart folk HYR dom i ett valfritt EU-land.
Fullt lagligt,hyrestiden max ett år(i taget).
Aj då, ännu ett välfärdsproblem !
Hur ska det nu gå ?
Snart beskattas skosulorna ….och märkeskläder.
Bankskatten 2022 lår straffa alla som har en slant på banken.
Man måste ta ut det lilla man har besparat och flytta dem till utlandet.
Min granne var i Frankrike.Hon sade att hennes vän fick inte handla med sitt kontokort ,när gränsen passerade 50 tusen blev det stopp?
Snacka om kommunistiskt samhälle.
Regeringen är nog inte så klok. De kväver rekreationsvärden och näringar för svenskarna för att dra in pengar till asyl-politiken. Den orimliga vägskatten för husbilar är bara ett exempel i elendet. Regeringen har för länge sedan passerat anständighetens gräns. Svenskarna gillar att hjälpa, men många av oss har sett att hjälpsamheten för länge sedan övergått i skadlig dumhet.
Det är mycket bättre med att beskatta bränslet än att ta ut fasta avgifter även på en bil som inte rör sig. Detta gäller t ex fordonsskatten och trafikförsäkringsskatten.
Just nu tar man skatt på både och.
Husbilsägarna får tacka idiotpartiet MP för att ca 0,2 promille av jordens befolkning ska bestraffas för tamejfan allt de kan komma på. Sozzesvinen är bara tacksamma för att idiotpartiet hjälper dem att sno våra pengar. Att dessutom folk blir arbetslösa p.g.a. ett idiotparti tillåts sätta agendan, skiter både LO, sozzar och övriga svin fullständigt i…
Premonition!
I morgon är det husvagnarnas tur.
Ni 82% som inte röstade på Sverigedemokraterna borde inte få ansvarsfrihet, utan skulle betala alla galna skatter sossarna hittar på. Det ser dock lite ljusare ut i sentios väljarbarometer, över 23% och över sossarna. Det gör en svensk lycklig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_Sverige_2022
Margot är i Jemen och ska mäkla fred så hon behöver mer pengar för att blidka alla hövdingar.
Tur man har en gammal volvo att sova i om lägenheten ska konfiskeras för att inhysa muhammed.
Men muhammed hade nog inte nöjt sig med gammal spis o gammalt kök från 50-talet.
Frågan är ju då vad FN gör pga paragraf 17 i mänskilga rättigheter men iof detta land skiter komplett i dem mänskliga rättigheterna
Vi behöver pengarna hälsar regeringen o övriga 7 klövern eftersom vi som enda land i värden gödslar med bidrag till alla muslimer även andra såsom terrorstämplade Islamistiska grupper.