Taxi, var god dröj!


BROTTSLIGHET. Avregleringen av taximarknaden 1990 måste vara en av de mest misslyckade reformerna någonsin, från att ha varit en institution som man kunde lita på är det nu vilda västern. Krig och till och med mord mellan bolagen, kunder som blir blåsta och förare som arbetar under omänskliga villkor.

I London fungerar fortfarande Taximarknaden.

Under Elitloppet på Solvalla i helgen gjorde Trafikpolisen i Stockholm en stor kontroll av taxiverksamheten.

Även Skatteverket, Kronofogden och Försäkringskassan medverkade. 72 förare kontrollerades. Inte mindre än 15 taxibilar avskyltades av olika anledningar och fyra bilar beslagtogs av Kronfogden på grund av skatteskulder, rapporterar Sveriges Radio.

Hela branschen verkar sjuk.

Bilarna var rena och fina och exempel på exemplarisk skötsel av ett fordon. Idag är taxichaufförer i många stycken en yrkesgrupp som många gånger är slafsigt klädda med bristfälliga och smutsiga fordon. Inte sällan har de svårt för kundernas språk och det händer med en skrämmande regelbundenhet att främst turister luras på stora belopp. All yrkesstolthet är bortblåst! Ja, ja, jag vet att det finns några av den gamla stammen kvar men de blir allt färre.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


15 responses to “Taxi, var god dröj!

  • 31:an

    Dessutom hjälpte vi Pettersson att få hem cykeln, och ibland lite mer än så.
    🙂 🙂

    Gilla

  • eugenecork


    fuskat inom de flesta kneg å befattningar, dock ej inom Statliga och Kommunala verk…för 20 år sedan, efter jag blivit pancho, krokna jag på å sitta å rulla tummarna …började då istället me å ”rulla bulle” natt på stan…varje helgnatt x 13 tim /16 år på raken…tog aldrig semester (förutom ett sabbatsår), gjorde det inte heller inom bull-
    karriären…ngt så skitkul som detta, kunde jag inte ana att detta va…om jag anat detta 45 år tidigare, hade jag säkert satsat på detta 45 år och förmodligen haft ett Storåkeri
    med en eskader av ”bullar” denna dag…trist det blev som de blev iom avregleingen…inte är tillräckligt fint och status-
    betonat som kneg för Svensken i dag…detta kan vi tacka
    Ulf Adelsons avreglering -90 för (fanns inga ”bullar” ef. han vatt på krogen)…tidigare, före -90 va det hårda krav ställda på att få bli Bull-chaffis, kraven försvann iom avregleringen
    En chaffis före denna reglering behövde på sin höjd vara på rull 3 timmar per dag då, ändå få ihop skysta stålar
    Hursomhelst, kan varmt rekommendera denna syssla, om ni är i hyfsat skick…även om ni uppnått en aktningsvärd ålder på 75 bast (nästan där går gränsen för att bli antagen)
    …inbillar mig å tror att de flesta SD:are är av ”right stuff” för att få denna bransch rumsren ännu en gång, exakt samma gäller vårt Sverige!

    Gilla

  • robbcos

    taxi som vi en gång förstod det är snart ett minne blott, Uber, Grab och andra App styrda Taxi närverk tar över totalt, där jag bor i Asien går maffian bananas när de står 30 bilar o väntar, väntar o väntar vid ett varuhus och folk går förbi dem för att hoppa in i en bil som körs av en Grab förare. Varför åka med en helt okänd förare när man kan välja en som man vet hur denne är o ser utan innan man accepterar taxin och till ett mycket lägre pris som man vet exakt innan. I Malaysia har priset på taxi halverats upptäckte jag förra månaden där Grab har blivit en jätte. Dags att ladda ner appen och börja stödja 100% fri företagsamhet.https://www.uber.com/sv-SE

    Gilla

  • Orlin

    De borde införa dessa i Stockholm och byta ut invandrarna till hederliga svenskar.

    Gilla

  • li br

    Taxi är organiserat brott idag och flertalet av Malmös sprängdåd och skjutningar hör ihop med olika taxibolag och svarttaxi.

    Under lördagskvällen blev en taxichaufför beskjuten i sin bil och vid ett taxiföretags kontor har det hittats misstänkta kulhål. https://24malmo.se/polisen-misstanker-samband-mellan-helgens-dad_5f47e3f5

    spängladdning vid ett garage nära en villa där en person med ankntning till taxibranchen är skriven. https://www.skd.se/2018/12/12/mordoffret-valkant-av-polisen/

    Taxibilar skadade i detonation i natt. En sprängladdning detonerade vid två taxibilar vid 02.50-tiden på Johanneslust i Malmö. https://www.sydsvenskan.se/2019-01-02/bilar-skadade-i-detonation

    Malmö stad bryter med våldsdrabbat taxibolag
    ”Det viktigaste för oss är att kunna erbjuda trygg och säker skolskjuts till våra elever”
    RINGDUVE TAXI har utsatts för flera attentat, som bilbränder och kontor som beskjutits. Taxibolaget har kopplingar till flera av de senaste årens skjutningar och sprängdåd. http://www.lokaltidningen.se/2019-01-08/-Malm%C3%B6-stad-bryter-med-v%C3%A5ldsdrabbat-taxibolag-3873418.html

    Gilla

  • Kapten Bölja

    Håller inte med om att det var bättre förr!

    Sent på natten fick man ställa sig i en 30 m lång
    väntekö vid en taxistolpe och vänta på en taxi
    i evigheter. Lagom så roligt då alla var i bästa
    fall salongsberusade.

    Nu får man tag på taxi åtminstone här i Stockholm
    inom 5-10 min om man ringer, går man till en
    taxistolpe får man i princip tag på en taxi på
    direkten.

    Det som är skillnaden här i Stockholm är att det
    finns många skojarfirmor inom taxivärlden.
    Finns i princip ett enda bolag som man kan lita
    på och det är Taxi Stockholm med 15 00 00
    målat på sidorna. Alla andra firmor med namnet
    Stockholm i olika varianter är skojare förutom
    just då Taxi Stockholm.

    Gilla

    • eugenecork

      där har du delvis fel Kap.Bölja…SvergeTaxi (gula bilar), KURIR och som du nämnde Taxi Stockholm har samtl. hyfsad koll på sina Kuskar…über går oxå att lita på…fasta priser har alla de stora(de jag nämnde) idag, ifall du som kund beställer via taxiväxel…

      Gilla

  • Susanna

    Inte förrän vi har förstånd att nämna ”elefanten i rummet” så kommer vi kunna bringa ordning och reda i det helvete som blivit i det som kallas Sverige. Titta på de som kör taxibilarna idag och jämför med de svenskar som körde förr. Idag kan det vara negrer, araber, ziggar, och annat löskefolk av alla de sorter. Folk med genetiska defekter, låg iq, kriminalitet och osund moral och avsaknad av heder som förr antingen inte var i landet eller satt inlåsta på institution där de hör hemma.

    Gilla

  • För Vårt Bästa?

    TAXI, en bransch som numera styrs av mussar. Äkta svarttaxi alltså.

    Gilla

  • ruben

    Håller med. Det blev stort fiasko och det känns mest, som en extra riskfaktor man helst undviker. Det måste införas samma system, som tidigare eller kanske samma system, som i London.

    Gilla

    • eugenecork

      lönehelger rullar c:a 5000 tusen (blandad kompott)
      taxibilar i Storstockholm…även fina Taxi Stockholm är måna om den provision som Åkerierna ger till Taxi Sthlm, därför har kraven på kvaliten på chaffisara sjunkit i eskalerade takt…Åkerierna kräver körningar av bolagen som sedan i sin tur kräver att det finns chaffsar som inte bommar körningarna…på så vis är ekorrhjulet igång…åkerierna har mellan 1 och i värsta fall upp till 50 bilar…det lönar sig inte om bara hälften av bilarna rullar en helg t.ex…blir saftigt minus snabbt …medlemsavgiften Åkerierna betalar för Loggan c:a 10000 i månaden, då kommer paniken då Åkarna i har full besättning på ntn samtliga bilar…bilar som bara står kostar stora pengar, därför plockar åkerierna ntn urskillningslöst in vilka klåpare å individer som helst
      …kunden måste ställa krav på Bolagen, inte på den enskilde chaffisen…så är det inom precis allt, vi Svenskar är för flata…därför är Taxinäringen i England och Tyskland bättre än här…kunderna där har haft krav, iaf skulle Taxinäringen vara lika nedgången där som här…i vårat kravlösa kornbod

      Gilla

  • Magnus Eriksson

    I Tyskland fungerar också taximarknaden utmärkt.

    Gilla

  • Thorsten Schütte

    Medhåll:
    https://www.vlt.se/artikel/thorsten-schutte-valfrihet-blev-skyll-dig-sjalv
    I Sverige genomreglerar man eller avreglerar totalt. Mellanlägen finnes ej. Landet extremt, inte landet lagom!

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: