KLIMAT. Av affärsmässiga skäl beslöt Vattenfall 2015 att stänga kärnkraftverken i Ringhals 2019–2020. Efter beslutet har EU:s utsläppshandelssystem reformerats. Föga uppmärksammat är att det betyder att stängningen kommer leda till ökade utsläpp inom EU. För att korrigera vad den företagsekonomiska kalkylen missar krävs politiska beslut, skriver Svante Mandell och Björn Carlén på DN Debatt.

Nedläggningen kan leda till ökad produktion i fossildrivna kraftverk i vårt närområde och då kommer utsläppshandelssystemets totala utsläpp att öka, menar de. ”Ju tidigare reaktorerna stängs desto större blir denna påverkan”, skriver debattörerna.
Eftersom perspektivet inte ingår i Vattenfalls bedömning behöver frågan lyftas politiskt, menar de.

-Pettersson säger att kärnkraften står för c:a 40 % av vår energiförbrukning, jag misstänker att det är ett par rejäla kolhögar…

***
Det är Löfven som tillåter allt detta , som statsminister så kan han be MP fara och flyga . . Men istället tar ”den store ledaren” på sig ett hundkoppel och låter MP leda vägen ! !
Vad har MP för hållhake på Löfven och ev. andra politiker ?
Vi får som vanligt tacka miljöpartiet för att de för Sverige framåt alltså närmare stupstocken.
Det är Löfven som tillåter allt detta , som statsminister så kan han be MP fara och flyga . . Men istället tar ”den store ledaren” på sig ett hundkoppel och låter MP leda vägen ! !
Vad har MP för hållhake på Löfven och ev. andra politiker !
Enligt våra klimatexperter så blev vädret normalt när SAS ställde in alla flyg, hm, hm.
Mp o Greta lovar utreda varför.