Lena Erixon och Dan Eliasson, perfekta radarparet…

INSÄNDARE. Rasslet från bastkjolarna och dunket från bongotrummorna tilltar i styrka. En ny komet lyser upp den svenska bananmonarkins politiskt korrupta himmel. Generaldirektören för Trafikverket sedan 2015, Lena Erixon, har gett den bottenlösa inkompetensen inom svenska myndigheter ytterligare ett vanvördigt ansikte.

Det känns förstås både bra och rättvist med varannan damernas, i den ”humanitära stormaktens” feministiskt grumliga bakvatten. Följetången om sossen och politruken Dan Eliassons genanta inkompetens, och i skattepengar mångmiljardslukande äventyr med sparken och fyra omplaceringar mellan lika många myndigheter, behöver lite ”feministisk” variation och förnyelse.

Detta står Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon för och bidrar generöst med sitt till synes obegränsade tillkortakommande och totala avsaknad av initiativ och handlingskraft.

En järnväg i förfall

Det har väl inte undgått någon att Uppdrag Granskning kikat närmare på den svenska järnvägen. Rapporten är lindrigt sagt skrämmande! Skall man tolka det som framkommit, befinner sig svensk järnväg och dess administration på tredje-världennivå. Som ett brev på (den gamla…) posten spårade ett godståg ur vid Gällivare under onsdagen den 6 februari.

Det har under flera år varit bekant att tågen på den svenska järnvägen dagligen stått stilla över hela landet, till följd av förfall, inkompetent ledning och eftersatt underhåll.

Sveriges högst betalde myndighetschef

Har det inte handlat om växelfel, har tågen inte kunnat köra för att det regnat, snöat eller vinden blåst från fel håll. Som om inte detta räckt som ursäkter, har det varit antingen för varmt eller så för kallt! Märkligheter som bara blivit allt värre med tiden.

Det enda GD Lena Erixon tycks vara bra på, är att lyfta sin rekordhöga månadslön på 170.000 svenska skattekronor. Detta fungerar alldeles utmärkt!

Det gör henne till landets högst betalda myndighetschef, före den flerfaldigt sparkade Dan Eliasson (senast som rikspolischef och numera undanstoppad som generaldirektör på MSB, där kan krälar runt i askan efter sommarens apokalyptiska skogsbränder) med en månadslön på 160.000 svenska skattekronor.  

I stort sett dagligen, presenterar media rapporter om hur Sverige krackelerar och välfärdssamhället bokstavligen håller på att klappa ihop inom alla områden. Är det inte problem med skolan, sjukvården, polis & rättsväsen, bidragsfusk, den accelererande kriminaliteten, äldrevården, överfulla fängelser så handlar det om oacceptabel posthantering eller sönderfallande infrastruktur… De svenska vägarna är ett kapitel för sig, antingen det handlar om asfalt eller järn!

Miljardsvinn utan dess like

Nedskärningar, neddragningar och besparingar på praktiskt taget alla områden inom stat och kommun över hela landet: skolan, sjukvården, äldreomsorgen, landets fattigpensionärer, sociala verksamheter, infrastrukturen… ALLT! Landets sjukhus visar underskott på miljarder medan man saknar både läkare och sjuksköterskor… samtidigt blir köerna allt längre medan människor dör i väntan på vård. Ett haveri som i första hand drabbar landets skattebetalare: svenskarna. Svenskarna som betalar världens högsta skatter!

Och man snackar om att det varit högkonjunktur. Det är något som inte stämmer. Vad i helvete är det egentligen som pågår i det vänsterextrema-socialistiska Sverige?

Varje år öser staten miljard efter miljard över den fullständigt bisarra massinvandringen från muslimska Afrika och Mellanöstern, med alla dess vidhängande gigantiska sociala problem.

En invasion och ett folkutbyte som redan slukat ett okänt antal biljoner (jo, biljoner… då miljarder inte på långa vägar längre förslår) och som förutom indragen social service och dramatiska nedskärningar, medför ständiga skattehöjningar, höjda avgifter och groteska pålagor… Politiskt motiverade av en lång rad motbjudande lögner. Dessutom har den nya ”S/MP-regeringen” aviserat ytterligare ökad massinvandring…

Som om inte detta skulle räcka, pumpar Sverige i egenskap av FN:s jultomte årligen in miljarder i den korrupta organisationen, medan man genom ett antal miljarder sanktionerar terrorismen i Mellanöstern.

https://petterssonsblogg.se/2018/12/16/grotesk-miljardrullning-underlattar-islamiseringen-av-sverige-del-1/

Något måste med det snaraste hända i Sverige för att få ett stopp på detta brutala vansinne!

På varje statligt verk, statlig myndighet och statlig förvaltning sitter en handplockad generaldirektör eller verkschef. Ett lydigt och mycket överbetalt verktyg, lojal mot regeringen och partiet, inte sällan handplockad med politiskt rätt inställning. Kompetens förefaller fullständigt ovidkommande. ”Allas lika värde” samt ”rätt vänster-socialistisk värdegrund” tycks i dagens Sverige överskugga det allra mesta.

”Vi är ibland inte riktigt tydliga” 

Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, är klädsamt självkritisk till hur myndigheten hanterat bristerna kring den svenska järnvägen.

Enligt media framhåller Lena Erixon att säkerheten är “oerhört viktig” för dem, men medger också att järnvägen är gammal och sliten.

– Vi har inte ett system fullt ut som är helt säkert vare sig på järnväg eller väg i dag. Utan det finns brister och det finns risker, säger hon. Arbetet med att åtgärda bristerna håller inte måttet, tycker Trafikverkets GD.

(Nähä… är det motiverat med en månadslön på 170 000 för att konstatera detta?)

Uppdrag Granskning har getts tillgång till Trafikverkets egen databas. Där framgår det bland annat att kraven på fri sikt inte är uppfyllda vid över 1100 obevakade järnvägsövergångar. Det betyder att den som ska korsa järnvägen vid dessa övergångar har mindre än tio sekunder på sig att se tåget innan det passerar.  

–  Jag är inte nöjd med att vi flera gånger har konstaterat en brist, och då behöver vi ha bättre systematik i det arbetet. Och det jag kan se nu när jag har tittat igenom det här, är att den tycker jag brister, säger GD Erixon.

(Jaha… ”bättre systematik”. Vilka brister talar vi då om?)

–  Vi är ibland inte riktigt tydliga med vad som ska genomföras och framförallt på vilken sikt vi ska genomföra det. Sedan att vi säkerställer att det finns en tydligare koppling till att genomföra de här åtgärderna och att det läggs in tydligt i våra planer, säger hon.

(?????????????????????)

”Regeringen” har beslutat tillföra 100 miljarder i infrastruktursatsningar, där tio miljarder skall öka trafiksäkerheten. Särskilt öka säkerheten vid järnvägskorsningar. Att obevakade övergångar helt försvinner anses dock inte sannolikt.

– Vi kommer under lång tid få leva med obevakade övergångar. Vad vi behöver göra är att titta på där riskerna är störst. Vad är det där vi kan göra för att spara mest människoliv, säger Lena Erixon.

(Allt detta intetsägande snömos kunde undertecknad ha levererat för en bråkdel av överbetalda GD Lena Erixons månadslön på 170 000…)

  1. På tal om generaldirektörer… just nu meddelas att Svenska kraftnäts GD, Ulla Sandborgh fått sparken. Media har rapporterat om allvarliga brister i arbetet med säkerhetsskydd, samtidigt som man brutit mot regeringsbeslut och gett höga chefer tillgång till känsliga it-system.

Det har även framkommit oegentligheter i form av vänskapskorruption, då Ulla Sandborgh i befattningen som marknadsdirektör på Svenska kraftnät, skall ha anlitat en vän för konsultuppdrag. Säkerhetspolisen har kopplats in för att granska verksamhetens säkerhetsarbete.

Jag har en känsla av att många generaldirektörer stod på tur, om media började gräva på allvar. Det skulle definitivt inte vara någon förlust för landet om Lena Erixon gjorde Ulla Sandborgh sällskap… Tvärtom!

Johansson

12 thoughts on “Lena Erixon och Dan Eliasson, perfekta radarparet…

  1. Jag är ofta tvungen att byta kanal när det är intervjuer med statliga chefer och politiker. Blodtrycket riskerar att spränga toppen på skallen.

    Bristen på svar och svaren som ges är skrattretande. Journalisterna är också påfallande snälla och undvikande.

    Det här är nåt som växt fram de sista 10 åren och visar att de som sitter där inte gör det för kompetensen. Det är likadant när du ringer myndigheter, organisationer och politiker, eftersom de vet att media inte går på dem med samma åsikter så kan de lugnt avfärda missnöjda medborgare och kunder. Politikerna behöver inte vara rädda för att bli ifrågasatta. Det känns också som att de behandlar kvinnliga företrädare mildare, ingen empirisk koll men…

    Det här är ett generellt problem för Eu där konformitet är viktigare än att utveckla relationen till medborgarna. Det känns som att valfriheten och service får stryka på foten när kunden behöver hjälp. Varje gång du kontaktar ett företag eller myndighet så vill de höra hur du upplevde kontakten med kundtjänst. Men det handlar alltid om bemötandet inte om problemet blev löst, för mig är det som ”goddag yxskaft”. Hellre ett otrevligt bemötande om det löser mitt problem, än ett glatt leende som säger, NEJ vi vill inte bry oss om det!

  2. En liten sak kanske, men det var inte så länge sedan folk sa att nu när det är besvärligt väder / väglag så är det bäst att ta tåget, så att man kommer fram.
    Numera säger folk vid besvärligt väder / väglag att det är bäst att ta bilen, så att man kommer fram.
    En enorm omsvängning, som egentligen säger det mesta.
    Tanken med privatiseringen / uppdelningen av SJ var nog god, men resultatet talar för sig själv.
    Jag är dock ingen expert utan en helt vanlig, så jag kan förstås ha helt fel här också.

  3. Banarbete försenar tågbiljettsläpp under påsken (Idag 06.16 0:59 min)

    Många som har tänkt resa med SJ:s tåg i påsk får vänta med att boka biljett. Trafikverket har dröjt med sina planering över dom banarbeten som man planerar under påsken – vilket gör att SJ:s påskbiljetter kommer fem månader senare än andra biljetter för samma period.

    https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11963788

  4. Hur kan kvinnor låta sig inkvoteras??? De har ju inget förstånd ,till synes.Som kvinna skäms ja ,över dessa kräk!!!!

  5. Tittade också och även om det ev är vinklat så var det ingen trevlig syn.
    Jag förespråkar inte en revolution men väl en reformation av det Svenska samhället. Någon eller några borde säga till, men jag tror ingen vågar. Det är lättare att rätta isig i ledet, sitta ner i båten och bara flyta med. Det märktes väl på tandteknikern Herlitz hur det blir om man agerar Visselblåsare i den humanitära stormakten.

    • Höghastighetsjärnväg?
      Få verkar fatta att sådana tåg enbart kommer att stanna på 3-4 orter i Sverige (Stockholm, Jönköping eller Örebro, Göteborg, Malmö eller Lund eller Helsingborg). Varje gång ett sådant tåg stannar övergår det till att bli vanligt standardtåg i hastighetshänseende. Vilken elev i 9:an som helst skulle kunna räkna ut detta – om inte skolan numera höll så låg standard.

      Så frågan blir – hur skall man ta hand om alla de övriga resenärer som utnyttjat gamla järnvägsnätet. För ingen tror väl att Sverige har råd att driva 2 parallella förlustbringande järnvägsnät samtidigt? Och hur skall den extra el, som krävs för att köra höghastighet produceras? Vindkraft-el lär bli ganska ”ryckig”, och vilka bostadsområden skall avstå el till höghastighet eller hur många laddstolpar skall läggas ned?

  6. Med rätt partibok i bakfickan, då kan man bli vad som helst. Man behöver inga kunskaper om någonting, man måste även tro att sunt bondförnuft är något som bara bönder kan enligt det ordspråket

  7. Det kan vi tacka Olof Palme för, han avskaffade politiker och myndighets tjänstemanna ansvar mitten på 70-talet, i och med detta så kan de fokusera på att få fetta löner och skita i sina uppdrag

  8. Ännu en gång så visar det sig att det enda dessa fruntimmer kan det är att riva till sig så höga löner som möjligt , ansvar och kunskap lyser med sin frånvaro . Nu senast får Ulla Sandborgh sparken efter att ha visat bristande kompetens , men hon får väl en väl tilltagen pension samt ett högt avgångsvederlag , att dom inte skäms .

    • Konsekvensen av det fördummande inkvoterings systemet, detta har praktiserats senaste 20-åren i usa och urholka kompetensen enormt.

Lämna ett svar till VargkvinnanAvbryt svar