Frityrolja från Kalifornien till Sverige ska rädda klimatet


KLIMAT. Miljöorganisationer vill att vi ska använda miljövänliga bränslen i våra flygplan. Luftfarten i världen växer hela tiden och avger därmed ökade utsläpp. Målet ska nås genom att fossila bränslen ersätts av ”grönt” biobränsle.

Var det ”miljövänliga” bränslet ska komma ifrån är dock oklart. Att hugga ned regnskog för att odla biobränslen är inte speciell miljö- eller klimatvänligt.

I Karlstad har man försökt, där invigdes Europas första stationära anläggning för bioflygbränsle i Karlstad år 2014.

Det är tyvärr lite problem för värmlänningarna. Det finns inte bioflygbränsle att köpa och bränsletankarna är tomma. Sedan 2014 har bara drygt 11000 liter biobränsle tankats i Karlstad. I år har inte en liter av det miljöanpassade bränslet tankats vid flygplatsen.

Enligt Hans Wennerholm, vd för Karlstad Airport, finns heller inga pengar att köpa flygbränsle för. – Det är fyra gånger dyrare än traditionellt bränsle, säger Wennerholm enligt SVT.

-Pettersson ser att en leverans är på väg av använd frityrolja. Det  är naturligtvis bra att använda restprodukter men det är ett litet problem, frityroljan kommer från Kalifornien och på vilket sätt det globala klimatet blir bättre av att kalifornisk frityrolja används i Värmland i stället för i Kalifornien begriper inte jag.

Jag undrar om miljörörelsen begriper det…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 


12 responses to “Frityrolja från Kalifornien till Sverige ska rädda klimatet

  • Punto

    Det är trevligt att miljöfanatikerna låter Donald Trump öka exporten med gammal frityrolja. Men SVT utsände blir nog inte glad över att säga något positivt om hur han hjälper till förbättra klimatet.

    Gilla

  • Kattsand

    Man köper från andra sidan jordklotet samtidigt som man beskattat ihjäl den inhemska produktionen.
    Begrepp som ”närproducerat” verkar man ha övergett nu verkar det som…

    Gilla

  • Jack

    Vi har samma problem i Göteborg. Sävenäs värmekraftverk köper avfall från Tyskland att elda med. Tyskarna är naturligtvis glada att någon idiot vill köpa deras avfall, men hur miljövänligt är det att frakta det till Sverige?

    Gilla

    • Tomas

      Kanske ligger Sävenäs värmekraftverk intill Sävenäs återvinningscentral som syns på Google Maps.

      Verket verkar ligga nära tre transportmöjligheter.
      Landsväg, järnväg och sjöväg.

      Politikerna vill visserligen omvandla våra hamnar till bostadsområden men de tre transportslagen bör finnas nära kraftverket. Du som är från orten kan ju berätta hur värmeverket ligger.

      Nåväl.
      Det du ser som ett problem är kanske i stället en god och miljövänlig lösning.

      Jag är inte expert men är tekniskt intresserad och följer viss teknisk utveckling.

      Jag jämför med värmeverket nära Hallfängelset vid Hallfjärden ost om Södertälje. Omkring år 2000. Kanske är de som köper inte idioter.

      ASEAtisk förbränningsteknik lär vara god. Fartyg förtöjde vid värmeverkets egen kaj. ”Idioterna” fick betalt för att ta emot avfall från Tyskland som verket utvann energi ur.

      Rätt använt är sjötransporter billigt och miljövänligt och inte långsamt.

      I veckan talade jag med en helt behörig Sjökapten. Han jobbade som 2e styrman på TT-linjen. Han och kollegorna hade räknat ut att lasten som ligger på lastbilarna som fraktas med färjorna endast är 2000 ton. Det är väldigt lite för så stora fartyg.

      För något år sedan talade jag med en vikarierade befälhavare på TT – linjen. Han hade frivakt och turistade lite i Trelleborg. Han sade att den här verksamheten är ju larvig. TT-linjen fraktar ju mest luft. Han var normalt befälhavare på en malmbåt som går från Sydamerika till Rotterdam. ”-Vi brukar lasta båten full innan vi går till sjöss!” sade han.

      Den nyfikne kan betrakta http://www.marinetraffic.com

      Med lite letande går det att finna båtar på Vänern med lastförmåga, DW = dödvikt, upp till 4700 ton. Båtar i Vänern har gått upp i Trollhätte kanal.

      (Farledsdjupen i Vänern medger eventuellt endast 4000 ton så de största båtarna har i så fall inte lastat fullt. Bil + släp lastar mindre än 40 ton.)

      Lastbilar borde betala en vägavgift om mer än 100 kr/mil. Då hade ekonomin fört över mer gods på sjöväg och järnväg. Inte heller det har Mp eller övriga sjuklövern föreslagit! (Då behövs inte heller någon ringväg i Trelleborg.)

      STENA LINES är värda ett positivt omnämnande. Sedan några år tillbaks så kör de bunkerfartyg från Göteborg och tankar färjorna i hamnarna från Trelleborg till Karlskrona. Därigenom har Stena Lines tagit bort minst 100 tankbilar med släp från vägarna. Mycket bra!

      (Trelleborg, Ystad(?), Karlshamn, Karlskrona.)

      Med vänlig hälsning
      Tomas.
      Trelleborg.

      Gilla

      • Tomas

        PS. Förtydligande.
        Angående ASEAtisk förbränningsteknik som numera torde vara ABB.

        Det talas om fluidiserande bädd i fyren. Det ger så god förbränning att alla utsläppsvärden var godtagbara även om man brände sopor.

        Endast Sverige kunde det förr. Därför kunde svenska kraftverk, mot betalning, bränna till exempel tyska sopor samtidigt som man erhöll energi. (Olika källor. Bl.a. tidningen ”Ny Teknik” och personliga kontakter med ingenjörer inom teknikområdet.) DS.

        Gilla

      • Tomas

        2018-12-11 14:55 En träbåt ligger nu i Otterbäcken i NO Vänern. Deadweight: 4775 t IMO: 9263564 m/v Eken.

        Gilla

      • Lisa

        Inga tåg går i Sverige.

        Gilla

  • Stenbock

    Tron tycks ligga fast hos de gröna idioterna…
    Nu var det var egentligen inte detta jag vill förmedla till er, innan det är för sent.
    I år har Zigenarna inriktat sig på våra julgrisar. Se därför upp,så inte detta läckra djur stjäles före julslakten.

    Gilla

  • Realist

    På SVT sade man i förbigående att biogas skulle framställas av flis från ”BRASILIEN” (om det nu inte är fake) !!!
    Hur det kan vara bra för MILJÖN skulle jag vilja veta ?????
    Helst ett skriftligt svar från självaste Levin !!!!

    Gilla

  • Tore

    Det handlar bara om hur klimatsmart och duktig man är, likes och floskel sen att det i slutändan inte ett jävla dugg bra för miljön är oväsentligt.
    Landet som är världs bäst på galor och dela ut värdelösa stipendium och medaljer.

    Gilla

    • emma

      Frityrolja, köttskatt och skolstrejker, allt för att få uppmärksamhet, makt och pengar. Men samtidigt bortser alla klimativrare från det mest uppenbara i detta, tydligen människoskapade problemet; befolkningsökningen på planeten!!

      Gilla

      • Tore

        Där har väst gett sig fan på att rädda Afrikas befolkning kosta vad det vill.
        Etiopien tex 17.miljoner – 1982 idag 82milj efter band aids och hela väst i gemensama insats vid svält katastrofen – 82.

        Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: