Efter husbilarnas skattechock – nu kan staten gå miste om hundratals miljoner


SKATTER. Med det nya bonus/malus-systemet kan en ny husbil kosta nästan 14.000 kronor om året i skatt. Nu varnar Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF för att många svenskar kommer köpa sitt fordon i Tyskland – en riktigt dålig affär för staten.

Under 2017 nyregistrerades 6.405 husbilar, mot 5.321 föregående år. Det är en ökning med omkring 20 procent – men hur årets resultat kommer se ut är oklar, för husbilsköparna har råkat ut för en rejäl skattesmäll i form av bonus/malus.

Husbilar har inget deklarerat koldioxidutsläpp. Istället används en rad parametrar för att räkna ut ett uppskattat snitt som alla får betala.

En husbil som väger över 3,5 ton (vilket i princip alla gör) med en 110 kW-motor anses släppa ut 203 gram koldioxid per kilometer. Tidigare låg skatten på 5.900 kronor per år – men efter halvårsskiftet steg den summan med ytterligare 7.886 kronor till en årlig skatt på 13.786 kronor. Summan ska betalas under tre år vilket innebär att bonus/malus har medfört en extrakostnad på 23.658 kronor.

Lars Erik Paulsson på Husvagnsbranschens Riksförbund anser att politikerna och Skatteverket har skjutit sig själva i foten ekonomiskt. För ett enkelt sätt att undvika bonus/malus är genom att köpa en lätt begagnad husbil i Tyskland. Då går den svenska staten miste om ansenliga intäkter i form av moms.

Snittpriset för en husbil ligger på 700.000 kronor. Om bilen säljs i Sverige hamnar 140.000 kronor av summan som moms i statens skattkista.

Lars Erik Paulsson leker med tanken på att hälften av de 6.000 husbilar som årligen säljs i Sverige istället plockas in från Tyskland. Det skulle innebära att staten går miste om 420 miljoner kronor i utebliven moms. Den summan ska ställas mot de 71 miljoner kronor extra som samma antal husbilar kommer betala in i och med att bonus/malus infördes.

Läs mer på Husvagn & Camping…

-Pettersson säger att avsikten med den nya straffsskatten är att ge bilköparna ett incitament att välja ett mer miljövänligt alternativ, i varje fall officiellt. Jag misstänker att statens avsikt är att få in pengar för att finansiera, ja, ja, ni vet…

Problemet med högre skatt på husbilar är att det inte finns några alternativ.

”I ett tidigare underlag föreslog Transportstyrelsen att husbilar skulle undantas av samma skäl som motorcyklar undantas i dag. Varken husbilar eller motorcyklar har några angivna koldioxidutsläpp. Båda anses vara fritidsfordon med en begränsad körsträcka. Ändå bestämde man att husbilar skulle omfattas av bonus/malus medan motorcyklar inte berördes”, säger Lars Erik Paulsson.

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 


10 responses to “Efter husbilarnas skattechock – nu kan staten gå miste om hundratals miljoner

  • Björn

    Bonusmalus – ett påfund av…….. Miljöpartiet! Mer behöver inte sägas.

    Gilla

  • Roland Karlsson

    Snålheten bedrar visheten.

    Gilla

  • Thorsten Schütte

    A propå beskattningen av bilister kanske Pettersson kan göra en bloggpost om det här:
    Trafikförsäkringsskatten, 32 % på nettobeloppet av försäkringspremien, infördes 2007 av alliansen som avsåg att så småningom ta ut kostnaderna för sjukvård och rehabilitering av trafikolycksoffer via trafikförsäkringen i stället för landstingsskatten. Av diverse rutiga och randiga skäl gick det inte att genomföra detta men skatten som infördes för att ”vänja” oss bilister och motorcyklister med detta finns kvar. Pengarna tas alltså in till staten under falsk flagg, det är det som retar mig. Det är drygt 3 miljarder kronor/år, motsvarande knappt en krona/litern inklusive moms i drivmedelsskatt!

    Gilla

    • Pettersson

      Thorsten, när oms, 1960 infördes som en tillfällig omsättningsskatt var den 4,2 procent.

      Nu heter den moms och är 25 procent. Om den fortfarande är tillfällig vet jag inte…

      Gilla

      • Thorsten Schütte

        Jag förstår att det finns mycket att göra på skattefronten, men just den här frågan är ju föredömligt enkelt att hantera, egentligen finns ingen ** som har argument att försvara den här skatten och man kan sälja in dess avskaffande till alla politiska läger:
        • Till högern M+KD+SD som slopandet av en skatt som belastar bilisterna. Motsvarar SD’s borttagande av kvotplikt för inblandning av förnybart, ca 70 öre/liter inklusive moms, men är enklare att genomföra och få accept för!
        • Till vänstern S+V+MP som grön skatteväxling mot höjd koldioxidskatt på fossila drivmedel,
        • Till mitten C+L som en blandning av punkterna ovan
        ** bortsett från Anders Borg:
        https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889528

        Gilla

  • Utvandrad

    Skatterna skall in och kommer öka lavinartat för att finansiera de som skulle finansiera svenskarna i sin ålderdom… Sverige, landet bortom all räddning..

    Gilla

  • ossie

    Dessa korkade dumskallar som införde en miljöbonus som vissa firmor cashade in och sen sålde bilen till Norge. Verkar ju inte som nån begåvningsreserv sköter skatterna utan rena dumskallar.

    Gilla

  • Peter Skoglund

    Låter inte så smart detta med husbilsbeskattningen.

    Apropå skatter i Sverige……

    Lägsta och högsta kommunalskatt i Sverige 2019. En skillnad på nästan exakt 6 kronor per hundralapp. Det är mycket det, om man inte får mycket mer för den skillnaden, i sin kommunala service.

    Österåker: 29,18

    Dorotea: 35, 15

    Kommunalskatten höjs i 58 svenska kommuner 2019.
    Det visar en kartläggning från Skattebetalarnas förening.

    – Det är uppenbart att många kommuner står inför betydande stålbad nästa år och planerar för stora besparingar, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarna.

    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/kommuner-sank-skatten-och-forbattra-valfarden-25106

    Gilla

  • selma fattiglapp

    Ja ska vi nu ha tre partier som vill ha familjeåterförening då kommer där inte finnas mycket pengar till svensk födda fattig pensionärer. Det blir snart en mer hemlös. Undrar hur stora familjerna är Mamma,barn ,morfäldrar,farföräldrar????????????????!!!!!!!!!!!!!!

    Liked by 1 person

  • TreB

    Må då ALLA köpa husbil i Tyskland så SAFTSKALLARNA till politruker blir utan skatt,som de obönhörligt kastar på skit.
    Det är f……n nog nu med j.vla skatter.
    OT:Vad vet saftskallarna om fotosyntesen som gör syrgas och kol av CO2,mig veterligen…
    Skuta skövla skogen-för höge farao!

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: