Fridolin, det är inte så svårt. Ta läraren i hand inför varje lektion, mobilförbud, tydliga regler, belöningar och bestraffningar

SKOLAN. ”Inför varje lektion ställer eleverna numera upp sig på led för att sedan ta läraren i hand. Det finns regler kring hur man går in i och lämnar klassrummet. Mobiltelefoner är förbjudna”, skrev Expressen igår. 

Anna Dahlberg berättar om rektor Hamid Zafar på Sjumilaskolans högstadium i Biskopsgården i Göteborg, där 99 procent av eleverna har invandrarbakgrund. När han kom dit för tre år sedan var det en skola i fritt fall.

-Pettersson har i åratal gett exempel på några skolor i Sverige som fungerar bra, är populära bland elever, föräldrar och skolpersonal. Gemensamt för dessa är att de har klara regler med bestraffningar och belöningar.

47 av Sveriges 50 sämsta skolor är kommunala därför vill regeringen förbjuda de privata

Disciplin höjde elevernas betyg.Den tidigare yrkesmilitären Truls Katsler har tagit militärdisciplinen till grundskolan. Som rektor för Ölyckeskolan i skånska Löberöd har han satsat på att införa tydliga ordningsregler och uppställning för eleverna utomhus varje måndag.

Disciplinen har gett resultat. På fyra år har andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasiet ökat från 74 till 95 procent.
– Vi ställer ganska hårda krav, men det är viktigt att de förstår att vi gör det för att vi bryr oss om dem. Det är krav med hjärtat, säger Katsler till Skånska Dagbladet. 

Kepsar är totalförbjudna att bäras i klassrummen. Lärarna avgör om mobiltelefoner ska vara framme. Det får bara ske om de används i undervisningen. Annars omhändertas mobilerna och hamnar i rektors skrivbord och så får föräldrarna gå tidigare från jobbet och komma och hämta dem.

Varsågod Fridolin och alla utbildningsansvariga. Bara att kopiera gratis

SKOLAN. Här är skolan som gör succé bland föräldrar och elever samt vinst åt ägarna. Reglerna är tydliga, bestraffningar, belöningar – och mamma och pappa får veta allt.

Skåpen är fria från klotter. Varken tuggummin eller snusprillor sitter fastklibbade på bänkarna. Toaletterna luktar rengöringsmedel. Det springs och knuffas inte i korridorerna. Ingen musik dånar ur hörlurar.

Redan i entrén till Internationella Engelska skolan i Älvsjö välkomnas eleverna på morgonen av personal som ser till att kepsar tas av och mobiltelefoner läggs i skåpen.

Den som bryter mot reglerna och får flera varningar får kvarsittning. Då får barnen skriva eller rita en serie om vad de har gjort fel och vad de lärt sig. Den ska sen visas för och skrivas under av föräldrarna som får rapporter om allt som händer innanför skolans väggar, intygar rektorn Racheal-Ann Björk.

– Eleverna vet att mamma och pappa alltid får veta och föräldrarna vet att vi tar allt på allvar. Eleverna ser också att vi agerar. Barn behöver en förlåtande miljö men deras handlingar måste också följas upp av skolan. Vi reder ut händelser men sen går vi vidare, säger Racheal-Ann Björk.

Elever som flera gånger stör lektioner åker ut och får gå raka vägen till Mr Barzey, ansvarig för elevhälsan. Det rapporteras också hem. Händer det något på skolan som lärarna inte ser står rektorns dörr öppen för elever som vill prata.

– För mig handlar det om ömsesidig respekt. Vi är som en familj. Eleverna vågar prata med mig. Vi har regler men vi förklarar också varför vi har dem, säger Racheal-Ann Björk.

För att uppmuntra ordning och reda är skolan indelad i “houses”, som i Harry Potter, förklarar rektorn. Varje våning i skolan är ett “house”, eleverna själva ansvarar för att det är snyggt och städat sitt plan. I slutet av varje månad utses ett vinnande hus som får pengar som kan gå till något gott eller en aktivitet.

Husen samlar också bonuspoäng genom “goda gärningar” som att sudda tavlan, hålla upp dörren eller hjälpa någon annan med läxan. Vinsten för det poängstarkaste huset är att eleverna får önska mat en dag.

Elever får också individuella belöningar, så kallade learning awards, för prestationer i skolan men också för att de varit bra kompisar.

Ordningen är Engelska skolans signum. Friskolan där eleverna ställer sig i raka led innan lektionerna och hälsar läraren “Good morning Mr” har – förutom en engelsk profil – disciplin som affärsidé.

Ett succékoncept har det visat sig. Koncernen expanderar snabbt, har hundratusentals elever i kö och gör stora vinster.

Och suget bland föräldrar efter en skola med tydliga regler är stort, säger Monique Höglund som har en dotter i årskurs åtta på skolan i Älvsjö.

Föräldrar rasar mot uppfostrande skolregler – Vi är trötta på skolor utan regler. Jag applåderade när jag fick höra att barnen måste ta av kepsen. Det handlar om respekt. Och en skola med ett mobilförbud är ett paradis. Så fort disciplin diskuteras så beskrivs det som något negativt, att barnen trycks ner. Men för att barnen ska kunna lära sig krävs ordning och reda, säger Monique Höglund.

Läs hela artikeln på Stockholm Direkt…

Här finns ett annat exempel där disciplin höjde elevernas betyg…

-Pettersson tycker det är självklarheter. Det hade Fridolin lätt kunna införa på hundra dagar som han lovade och om han ville…

Stöd bloggen…

Som nedan såg det ut när Pettersson gick i skolan. Att det fungerade märks kanske mest på betygsboken som jag fick i slutet på 1950-talet och den är fortfarande fin.

11 thoughts on “Fridolin, det är inte så svårt. Ta läraren i hand inför varje lektion, mobilförbud, tydliga regler, belöningar och bestraffningar

  1. Det verkar lovande, Finland har tydligen också ett bra koncept resultatmässigt.Ska man kopiera något så ska det vara något bra, och jag vågar nog nästan lova att det inte är så många länder som har planer på att kopiera den Svenska skolmodellen.

  2. Frigolit hade kunnat ordna detta redan dag ett, om han så ville, men han visste att det räcker med att enbart lova och inget mer … Sen har han varit upptaget med annat, bl.a. med att försöka att smyga in islamister i riksdag och regering …

  3. Muslimska barn som mest ses som bidragspengar av sina muslimska föräldrar bryr sig inte ett skit om vad deras 2-benta pengasäckar gör varken i skolan eĺler på fritiden!

  4. Hur en skolgosse som Fridolin kan få vara ytterst ansvarig för skolan är bara det ett bevis på att man inte tar skolan på allvar.

  5. Det är bara att säga till dem att när de blir äldre får se spela hockey och bete sig som fjortisar i en skolkorridor, slåss om en puck, blockera och knuffas bäst de orkar. Men tills dess ska de hålla sig lugna!

  6. Minns tillbaka till min egen skoltid. Man ställde upp sig i led utanför klassrummet, gick till sin bänk och där stod man, läraren sa god morgon och vi svarade, sedan sa läraren ”var så god och sitt”. I lågstadiet fick jag be bordsbön både före och efter lunchen. Man stod upp vid sin bänk när skoldagen var över och tackade för dagen. Pojkar bockade och flickor neg. Helt naturligt. Vi var 30 elever i min klass. Läraren hade inga problem med disciplinen. Uppfostran var något som föräldrarna fick stå för, skolan förfinade bara den uppfostran man hade med sig.

  7. Pettersson gick i skolan i den lyckliga tiden mellan skolagans avskaffande och LGR 62. Sammalunda gäller mig fast jag tillhörde de första årskullarna efter LGR 62 och senare LGR 69. LGR 69: ”Bland annat avskaffades betyg i ordning och uppförande, kristendomsundervisningen blev religionskunskap och PRYO-eleverna blev PRAO-elever.” (Wikipedia)

    Problemet idag är den gängse uppfattningen att skolan ska uppfostra barnen. Detta är föräldrarnas sak, skolan ska förbereda barnen inför arbetslivet. Det tycker jag inte att någondera varianten gör. Anledningen till att den disciplinära varianten fungerar bättre är dels att barnen har engagerade föräldrar i högstatusskolorna och att eleverna i lågstatusskolorna ofta kommer ifrån en kultur där det är det enda som fungerar.

    I arbetslivet förväntas du inte stå uppställd i korridoren innan arbetsdagens början. Du förväntas inte heller komma insläntrande efter eget gottfinnande och leva rövare. På många håll använder du arbetsgivarens mobiltelefon eller förväntas ha en egen. Det är inte många som måste lämna ifrån sig mobilen under arbetsdagen. De fall som jag känner till, skyddsobjekt och värdetransporter, finns det grund för bestämmelserna. Jag vet att flertalet inte håller med mig men jag ser det som kollektiv bestraffning och en missad chans till förberedelse inför arbetslivet. Dessutom hatar jag politiker som ger sig på symptomen och inte orsakerna.

    • Jag håller med Pettersson!
      Argus ,varje instans ett barn befinner sig är uppfostrande . När de är i skolan flera timmar av dagen lär de sig för livet. Hur man respekterar lärarna, vuxna , andra barn, skolans egendom och platser. Samspel med samhället….
      Det går inte att lyfta bort uppfostrande från ämnets lärande..
      Däremot tar föräldrar över när de är lediga från skolan..

  8. Men den förmodligen Muslimska tjejen på bilden, har hon
    särrättigheter eftersom hon bär Schal? Kommer man
    till Sverige så ska man göra som vi gör här i Sverige, och
    inte efter vad förespråkarna från en efterbliven religion
    kräver otycker.

Kommentera