Moderna bensinbilar spyr ut lika mycket skit som gamla dieselbilar utan partikelfilter

KLIMAT & MILJÖ. Ni vet att en del av oss har blivit ”lurade” att köpa dieselbilar eller etanolbilar av miljöskäl. Nu ska dieselköparna straffas och vi ska köpa bensin eller el-bilar eller hybrider. Elbilar är bra när det gäller utsläpp men tveksamt när det gäller tillverkning, gruvbrytning och återvinning av batterierna. Ingen har eller talat om vad som händer med elpriserna i framtiden när fler ska köra uppladdningsbart. 

Nu skriver Teknikens Värld att dagens bensinbilar med moderna, direktinsprutade motorer är många gånger att jämföra med gamla icke-filtrerade dieselbilar sett till mängden cancerogena sotpartiklar de släpper ut. Det visar en ny studie genomförd av forskaren Norbert Heeb.

Teknikens Värld har tidigare rapporterat om att en ny elbil är smutsigare än gammal bensinbil och att sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil.

-Pettersson vet inte, är varken forskare eller politiker men gissar att industrin vill kränga nya bilar och tror att det nästan alltid är bättre, för miljön och privatekonomin, att slita på det man har så länge det går. Vare sig det gäller ett par strumpor eller en ny bil.

Genom åren har Pettersson lärt sig att vara skeptisk…

1960-talet hotades mänskligheten med kärnvapenkrig, det var tyst vår och DDT, vi var tre miljarder människor på jorden och befolkningsökningen var katastrofal och oljan var så gott som slut.

1970-talet hotade med en ny istid, forskare visade att temperaturen sjunkit stadigt de senast 30 åren, det var oljekris och vi pratade om barnbegränsningar och hade blivit 3,7 miljarder på vårt klot.

1980-talet hotades jorden att krossas av asteroider, aids, skogsdöden drog fram och av oljan fanns det inte mycket kvar och nu var vi 4,4 miljarder på jorden och paniken började sprida sig.

1990-talet hotade med grillning av oss för att ozonhålen växte, av oljan fanns det bara droppar kvar och vi var hela 5,3 miljarder.

2000-tal, nu skall vi dö av klimatkatastrofer, fågel eller svininfluensa, oljan håller fortfarande på att ta slut och vi har blivit drygt 6 miljarder vilket alla är överens om är alldeles för många.

2018. Nu hotas vi av Putin och Trump och global uppvärmning men massinvandring av outbildade analfabeter ska rädda oss och oljan finns i överskott, så mycket att oljeproducenterna försöker begränsa produktionen för att få upp priset.

Om några år är vi åtta miljarder, jordens befolkning ökar med 80-90 miljoner per år men varken forskare, politiker eller journalister pratar längre om befolkningsökningen eller faran med islam…

Nu ska vi rädda världen och köpa elbilar eller hybrider. Mitt råd är att ta det lugnt med det, i varje fall om du ska värna om miljön.

Det är nästan alltid bättre för miljön att köra slut på det man äger/använder innan man köper nytt. Det gäller även bilar även om bilindustrin och miljömupparna vill få oss att tro annat.

Elbilens miljöpåverkan är flera.

Produktion och transport av ny bil och batteri
Utsläpp från laddning av batteri
Utbyte av förbrukat batteri
Skrotning av batteri och bil
Elektromagnetisk strålning

Elbilarna måste laddas och flera partier i Sverige vill lägga ned kärnkraften så frågan är om vind och solkraft räcker till att ladda någon miljon elbilar på vintern och när det inte blåser.

Jag tvivlar och tror att elbilen blir vår nästa Miljöbov, men den som lever får se, elbilen är en baggis jämfört med islam, facit finns…

19 thoughts on “Moderna bensinbilar spyr ut lika mycket skit som gamla dieselbilar utan partikelfilter

  1. Det miljönissarna håller på med, är som vanligt rent nomsens. Sveriges bidrag till de globala utsläppen är 0,2 procent. 1/3 av detta från trafiken. Alltså 0,06 procent. Dieselbilarnas andel kanske 1/3 av det, alltså 0,02 procent. Och nu försöker Isabella Lövin inbilla oss, att om dessa ynka hundradelar kan minskas, kommer den av Mp påstådda kommande klimatkatastrofen att utebli. Det hela medförande enorma kostnader för svenska skattebetalare men ett intet för klimatet. Återigen visar Mp med Lövin i spetsen, att det de påstår och håller på med är rena fjanterierna och inget annat.
    Låt oss se till att de hamnar under 4-procentspärren vid valet i september.
    De har redan förstört tillräckligt i vårt land!

  2. Enda nackdelen med att behålla sin gamla bil är väl att man får ett inbetalningskort hemskickat om man råkat passera någon förbjuden Zon.

    • Enda nackdelen med min, nästan nya, gamla bil är att jag inte längre kan glädja mig åt att bidra till staten med bilskatt.
      Dessutom får jag bara besiktiga henne vart annat år.
      Ett anna problem visar sig på besiktningen när de mäter avgaserna;
      De brukar kontrollera instrumentet och mäta en gång till.
      ”Så lite utsläpp kan en gammal bil inte ha” – brukar de säga.
      Möjligen beror det på att hon drar så lite bensin trots att hon är en stor combi. ( vältrimmad möjligen?)

      – Hon har inga krockkuddar – men jag brukar inte krocka.
      Har dessutom räknat ut att det skulle ta ca 50 år att tjäna in skillnaden i bränsleförbrukning mot priset av en ny i samma storlek.
      – Jag hinner nog inte med den inbesparingen.
      Jag byter det som blir slitet. Delarna brukar inte vara dyra.
      Kamrem t.ex, ca 100 :- och det har min pension råd med.
      Knutar, stötdämpare, hjullager, bromsdelar m.m är var och en billigare än ett resturangbesök och tiden i garaget är gratis.

      Men håll dig med ny bil!
      Det gynnar både miljön och plånboken …… eller?

  3. Det skrivs inte att man ganska lätt kan förbättra dieselbilen utan så stor kostnad. De som heter Euro 6 är godkända, de andra äldre kan byggas om, uppdateras till den klassen. Det går att läsa om i Tyskland där man diskuterar det hela.
    Tyvärr har jag lärt mig av erfarenhet att de svenska MSM medierna är dåligt pålästa, dåligt uppdaterade och experter på fake news eller en förvriden sanning. Så även inom detta område!

  4. Var väl medveten om att Teknikens Värld är ’systertidning’ till Expressen och DN, dvs ingår i Bonnier/Hirschel-imperiet …

  5. Någon gång på sjuttiotalet (tror jag) lurades den tidens husbyggare av regeringen att installera direktverkande el. Min granne gick på det. Enligt hans utsago, det sämsta han någonsin gjort.
    Men det är ju så, att politiker i allmänhet besitter ringa eller ingen kunskap angående det mesta de låtsar sig vara experter på. De pratar rätt ut i luften och journalisterna ställer aldrig en besvärande fråga. För frågar de fel, blir de ratade vid nästa gång politkermamuttalar sig.
    Det är ju bara att se sig omkring så förstår man, hur illa det är med politikernas IQ-kvot.

  6. Logik och kunnande är dessvärre inget som kännetecknar fanatiska partier som MP.

    När bara elbilar till slut finns kvar kommer även dessa förbjudas, med motiveringen att de har för högt vindbrus och bara är onödig lyx för höginkomsttagare.

  7. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Det är nyttigt att bli påmind vad det gäller alla politiska lurendrejerier som förmedlats av den okritiska pressen de senaste decennierna.

  8. MP är det nya Jehovas Vittnen. De lever på att predika om jordens undergång och frälsningen finns naturligtvis hos MP men det är bråttom.
    När det gäller bilar så har miljötalibanerna alltid hatat privatbilismen för under den gröna ytan döljer sig en illröd kommunist.
    Enda tillåtna transportsätt är fotledes, cykel och allt som är rälsbundet.

  9. Köp ingen ny bil alls så länge MP finns i Riksdagen, fortsätt kör med gamla skrotet, tills du vet säkert att de är borta.

    • Än en gång blir svensken förvånad när muslimen uppför sig som muslimer gör.
      Vad trodde svensken? att muslimen skulle annama fredagsmys med linas flexitarian kasse hemkörd till dörren.
      För helvete vakna Svensson!

      • När vi tittar över dagens kommentarer tycks dock en stor del av befolkningen,ha förståndet i behåll…
        På min startsida läste jag i morse endast negativa nyheter:
        ”Nya krav kan ge lägre pensioner”.”Pensionärer tvingas sälja hemlösas tidning”,MUF ordf.”jag lämnar M”,Ingen studentsång i år”,och som avslutning i allt eländet kom så.
        ”Konstens betydelse för landsbygden”…
        ’Den sistnämnda rubriken tyckte jag mig känna igen,från DDR`s ”Neues Deutschland”….
        Fast då stod det ”Socialismens” i stället för konst.

KommenteraAvbryt svar