Uppdrag Granskning avslöjade inget i onsdags, men de öppnade förhoppningsvis dörren till en rakare och ärligare debatt i ämnet.
Åldersbestämning är inget nytt i Sverige och många av oss har råkat ut för detta, exempelvis när vi…
…försökt göra inköp på Systembolaget. Idag är kontrollen betydligt hårdare än förr och det här kan vi läsa på bolagets webbsida: ”Eftersom det är svårt att se vilken ålder någon har, ber vi om legitimation om en kund bedöms kunna vara under 25 år” LÄNK På Systembolagets webbsida kan man också testa sig själv om svårigheten i att bedöma en persons ålder och varför det är av vikt att kolla legitimation på personer i svårbedömda fall. LÄNK
Åldersgränsen för att handla tobak i svenska butiker är 18 år. Här är myndigheterna stenhårda och gör regelbundna kontroller där man skickar in minderåriga för att handla både tobaksvaror och folköl. Så här skrev Helsingborgs Dagblad efter att tillståndsenheten gjorde en kontroll 2014: ”Säljer butikspersonal tobak till minderåriga kan böter och fängelse bli konsekvensen. Men lagen säger också att butikspersonalen måste förvissa sig om, det vill säga, säkerställa, att kunden är över 18 år. Då är en legitimationskontroll en oslagbar metod” LÄNK Så här står det i Tobakslagen 27 §: ”Den som uppsåtligen säljer tobaksvaror i strid med förbud som har meddelats enligt 20 a §, döms för olovlig tobaksförsäljning till böter eller fängelse i högst sex månader” LÄNK
Hur många ungdomar har inte försökt komma in på nattklubbar och diskotek med lånade id-kort och lögner? Hur många har inte nekats av vakter som faktiskt sköter sitt jobb? Har du försökt köra bil innan du fyllt 18 och hur tror du polisen reagerar om du blir stoppad i en kontroll?
Exemplen är många där åldern är viktig och där id-handlingar är ett måste för att du ska ges tillstånd till det du är ute efter, men…
…har du rest 300-400 mil från exempelvis Afghanistan, Somalia och Eritrea, kan du sätta dig framför en handledare på Migrationsverket, säga att du tappat dina id-handlingar på vägen och hävda att du är 15-16 år. Utan närmare åtgärder stämplar handläggaren ett intyg på din ålder och vips öppnar sig ett paradis med gratis skola, gratis vård, gratis mat, fri logi, gratis gymkort, fria entréer till badhus, sporthallar och olika evenemang, nya kläder, nya mobiltelefoner, gratis datorer och mycket annat som asylsökande barn ges tillgång till. Därefter kan du sätta dig med din nya mobiltelefon och skicka gratis sms till vänner och bekanta i hemlandet och ge dem instruktioner på hur de tar sig hit, hur de går till väga och vad de säger till den naiva myndighetspersonen framför dig på Migrationsverket.
Undrar ni varför 40 procent av alla ensamkommande som kom till Europa förra året, kom just till Sverige. Sluta undra, nu vet ni.
Hanif Bali (M) skriver väldigt bra om detta på SVT Opinion. Synd bara att hans eget parti regerade Sverige i åtta år och lade grunden till det kaos vi ser idag. LÄNK

varfor lamnar sa manga barn sina foraldrar
Föräldrarna skickar iväg dem för att de ska öppna upp och fixa livstids försörjning.
Klart att det är svårt när alla på hela jorden (utan Svenskar) kan komma hit utan några som helst Papper. Jag förmodar att varje land har någon slags kontroll över när en människa är född, och utgår man från det hade det varit enkelt att kolla, det är den jävla slapphet som detta landet visar upp, som gör att dom små kräken ljuger värre än Munchausen, dom vet att dom kan säga vad som helst och bli trodda av ansvarsbefriade Svenska tjänstemän?
Jag har börjat känna stark avsmak när jag läser order ”barn” och speciellt ”barnläkare”. Skrämmande. Jag försvarar mig med om att det alltid handlar om vinklade reportage om asylantfamiljer eller bluffmakare som slukar fasansfulla resurser. Annars är bedrägerier straffbart, här belönas det rikligt av den svenska staten och räkningen sänds vidare till skattebetalarna. Eller i den mån det måste lånas till eländet blir det skattebetalarnas barn som får räkningen.
Annie Lööf – din vice ordförande i partiet är barnläkare. Delar du hans motstånd mot åldersbestämning och kör du det då som partiets linje? Eller har han månne i tysthet motarbetat Barnläkarförbundets veto – vilket jag inte tror.
Man tror inte sina öron när man hör att ålderskontroll på inkommande blattar ska vara frivillig ????
Vad är det som gör att vi är skyldiga att ta hand om, utbilda, försörja och ta alla negativa konsekvenser (muslimer) av att hysa dessa underutvecklade
individer?
Det är inte vi som massproducerat yngel.
De flesta av oss har IQ nog för att förstå att vi inte kan producera obegränsat med ungar.
Helt obegripligt att vi har individer i vårt land som inte fattar att
det aldrig kommer att ta slut med dessa snyltare om vi inte
själva stoppar det (SD).
Det finns bara en lösning!
Sverige är på väg mot undergång!
Vi måste sluta kackla om detaljer, ålder o.s.v. och sända tillbaks
dessa all inclusive gäster till sina hemländer.
Det är inte vi som har avlat dem och vi har inte ansvar för dem!
Dessutom är en muslim alltid en muslim och
alla muslimer är muslimer.
Fråga om en ungdom fyllt 18 år eller inte bör inte i så hög grad som nu påverka eventuellt straff.
En ungdom som våldtagit en annan person bör betraktas som vuxen och ta konsekvenserna. Den som klarat av att på egen hand resa över stora delar av världen för att ta sig till Sverige, måste betraktas som vuxen att inse skillnader mellan rätt och fel.
Svenska akademiska velerier om olika sätt att fastställa exakt ålder är dömda att misslyckas. Det är som att försöka förutse om en höna kommer picka nästa frö på marken till höger eller vänster.
Har aldrig behövt legitimera mig. På högstadiet trodde husmor att jag var lärare och avkrävde mig betalning för lunchen. Affärn gick man till som 18-åring.