There is something rotten in the country of Sweden

Ja, det är verkligen någonting som är ruttet i landet Sverige, det fick man ett tydligt besked om på nyheterna ikväll. Det handlar om den svenska järnvägen.

Trafikverket har inte längre råd med det mest elementära av underhållsåtgärder på de svenska järnvägarna. På en del spår norrut från Stockholms central är slipers som håller rälsen så ruttna att rälsspikarna inte längre sitter kvar utan lossnar. Det krävs knappast någon Einstein för att räkna ut vad som kommer att hända den dagen det inträffar. Lusharpan hoppas bara att det är ett gäng galna rikspolitiker från sjuklövern som befinner sig på tåget den dagen det är dags.

48 plus 18 miljarder i tilläggsanslag till Migrationsverket det går bra, men att underhålla våra järnvägar det är inte aktuellt. Fortsätter det på det här viset så är det inte bara järnvägarna som kommer att ruttna ner här i landet.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.

 

10 thoughts on “There is something rotten in the country of Sweden

  1. Nu gäller det ju endast de ruttna slipers under rälen (spåren) för underhållande tågset Varför sådan uppståndelse?

  2. Vi har jämte Danmark världens högsta skattetryck, efter regeringens nya skattehöjningar antagligen världens i särklassigt högsta skattetryck. Ändå förfaller skolan, äldreomsorgen och sjukvården. Inget underhåll av vägnät och järnvägar, inga bostäder byggs. Vi har en statsskuld på 1400 miljarder! Kan det vara invandringen som kostar, nejdå den är ju lönsam..

  3. När SJ skötte allt underhåll fungerade tågtrafiken , i alla fall
    något så när, när Vägverket hade hand om vägnätet blev
    vägarna underhållna, sen kom några supersnille på iden att
    slå ihop verken till Trafikverket, och att låta en fristående enhet
    att ha hand om järnvägsunderhållet. Resultatet blev ett gigantiskt
    Byråkratverk modell myrstack, där den ena byråkraten inte
    vet vad den andre gör, plus eftersatta vägar, eftersatta järnvägar
    Tåg som inte går i tid , tåg som inte kommer i tid, det enda som
    frodas är byråkraterna i Myrstacken. När ska detta landets övertro
    på att stora enheter är bättre på snart alla områden ta slut,
    ju större enheter, ju mindre ansvar känner den enskilde individen,
    samt ansvarsfriheten på tjänstemän är ett gigantiskt missfoster
    som gör att det växer fram småpåvar som vet om att inget ansvar
    vilar på dem när något händer, Det är bara vid löneförhandlingar
    dom säger sig ha ett stort ansvar, annars kryper dom undan!

  4. I New York sparade man pengar genom ett minskat underhåll på broar m.m.
    Detta visade sig vara ett gigantiskt misstag. För att komma till rätta med det obefintliga underhållet blev det så mycket dyrare än om man stämt i bäcken.
    I Sverige är det mindre vägnätet så lappat och lagat att man inte tror det är sant.
    Järnvägen i Sverige är den sämst underhållna i hela Europa.

  5. Inte råd? Som det gamla talesättet. Pengar till brännvin ligger alltid överst i börsen. Läs, ”migrationsverket”, ”konsekvenskostnader”…..

  6. Om politikerna inte velat leka humanitär stormakt de sista 20 åren så hade vi kunnat ha en perfekt järnväg ett rejält försvar: Och tänk på alla skolor som hade fungerat och äldreboendet varit bäst i världen.

    Vi hade säkert haft en billigare sjukvård och mediciner, ja kanske tandvård också.

    • Politikerna gör bara vad dom blir framröstade för att göra. Vi måste komma i från det här med att skylla på politikerna. Felet ligger helt och hållet på dom som röstar!

  7. Rikspolitiker behöver ju inte vara oroliga att drabbas av Musse-Pigg-Järnvägen, dessa flyger eller åker i Säpos lyxbilar.

Kommentera