Stackars elever

Den svenska skolan sjunker och sjunker och när inte svenska politiker klarar att lösa problemen, tillkallar man utländsk expertis.

Ett antal utländska forskare och experter, har på initiativ av den förra regeringen sett över orsakerna till den havererade svenska skolan. Deras svar var inte nådiga.

Den svenska skola där våra barn och barnbarn går, har rasat mest i hela OECD. Det fria skolvalet belyses, men också lärarnas inkompetens och ordningen i klassrummen. Läs denna rapport från ett klassrum i en av Stockholms förorter och ni förstår snart varför den svenska skolan inte längre är som förr. En ruskig betraktelse från det som för några decennier sedan räknades som en av världens bästa skolor.

En förklaring man inte gärna vill delge oss är den nya ordningen där segregationen i skolan ska förbättras genom att placera nyanlända elever i klasser där svenska barn går. Kan detta vara ett av skälen till att också starka elever försämrat sina resultat.? Att placera barn och ungdomar utan egentlig utbildningsbakgrund och bristfälliga språkkunskaper i både svenska och engelska, tillsammans med andra elever, kan aldrig vara lösningen, för vem vinner på detta?

Det är våra barn och barnbarns framtid det handlar om, så detta är ingen fråga man kan frånsäga sig med en axelryckning. Å andra sidan har ju politikerna deklarerat att Sveriges framtid ligger i de nyanländas händer och förmodligen är det därför de prioriteras på både arbets- och bostadsmarknad.

Källa: SVT

8 thoughts on “Stackars elever

  1. Självklart att studierna blir lidande när ordningen störs i klassrummen och när elever blir misshandlade. Hur åtgärdar man det?! Flytta på de elever som stör ordningen till en annan skola(enbart för stökiga elever) (kan bestå av baracker) några veckor eller permanent. Elever som begår brott ska dömas i domstol och relegeras från skolan. (Utvisning för de elever som har låg anknytning till Sverige.

  2. Förvånar mig inte ett dugg. Med Fridolin som minister blir det inte bättre, tvärtom.
    Reagerar också på att ungdomar från tredje världen placeras ut i klasser på t ex gymnasiet som de inte har grundkunskaper för. De paras då ihop med duktiga svenska elever som ska vara fadder och hjälpa vederbörande.
    Fruktansvärt orättvist för en ambitiös elev som inte får tid för sina studier.

  3. De som arbetat i skolans värld under lång tid vet vad nuvarande tillstånd beror på. Inget är nytt under solen, och den s.k. utvecklingen går med stormsteg fram, och tillbaka! Snart är vi där insiktsmässigt där de gamla profeterna i skolvärlden/samhällsdebatten varnade för… Så blir vi avklädda – och vips tar vi omtag som rekommenderades för 40 år sen. Kul! Men tragiskt för alla losers som blev till varnagel.
    Dagens klassrumsmiljö är på många platser ett skämt, en underhållande YouTubeFilm för anarkister. Stackars personal 🙁 Samhällesgemenskapen har svikit dem!

    • För ett par år sedan såg jag en intervju med en lärare som jobbat i många år inom svenska skolan. Han sa att när han började jobba i skolan så bestod lärar-yrket till 90% av pedagogi och 10% socialt arbete. idag är siffrorna spegelvända.

    • Klart han klarar av det.
      Han har ju jobbat som lärare (icke-behörig förstås) i ett helt år.
      Han är alltså expert inom området.

      Ungefär som man sade om Göran Persson, ”Han vet allting, och särskilt bäst”

Kommentera