SN för 9 kronor

JOURNALISTIK. För några dagar sedan blev jag uppringd av företaget TM Media som ville sälja en prenumeration på lokaltidningen Södermanlands Nyheter för nio (9) kronor. Prenumerationen skulle gälla en månad och därefter upphöra automatiskt om jag inte förlängde den.

Det var naturligtvis frestande, men jag tackade nej.

TM-Media är telemarketing företag som anlitats EK-koncernen som äger Södermanlands Nyheter i flera. Hur de får ihop ekonomin för sig och SN med niokronorsprenumerationer vet jag inte, men man kan ana några gravade hundar för att få upp läsarsiffrorna…

Hur än SN:s chefredaktör Göran Carstorp babblar om ”det uppdrag vi har i det demokratiska lokalsamhället” (SN den 15/4) så är det ägaren EK och pengarna som styr.

Tyvärr för SN och dess chefredaktör har man inte längre något att säga till om själv beträffande den egna verksamheten. Det gör om inte annat Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Peo Wärring helt klart i nättidningen Medievärlden (5 mars 2012): – Men det grundläggande är att allt det vi gör i koncernen har till syfte att säkerställa Eskilstuna-Kurirens utgivning. Alla andra verksamheter i koncernen är viktiga, men inte nödvändiga, säger Peo Wärring och detta är helt enligt stadgarna i stiftelsen (Stiftelsen Eskilstunakuriren som bland annat äger SN).

Det är följderna av det ovan citerade vi ser när Oxelösunds-redaktionen läggs ned, SN-tryckeriet flyttar tio mil bort, SN:s tydliga avsaknad av redaktionella satsningar på den lokala journalistiken och ett utökat samordnat material med övriga tidningar i EK-koncernen.

Låter det som att det är det journalistiska uppdraget som styr SN? Knappast. EK-koncernen är ett av landets stora medieföretag, ett kommersiellt medieföretag, där prioritet ett givetvis är att genera vinster som i vilket kommersiellt företag som helst. Vidimerat av Wärring i ovan citat.

Nu kan ju inte SN:s chefredaktör 99:an Carstorp basunera ut den sanningen till sina egna läsare. Istället är det bara för honom att sprattla när EK rycker i snöret. Så mycket mer kan karln inte göra.

Åter till 9-kronorsabonnemanget. Det är ju så att tidningarna idag generellt inte längre vill prata om sina upplagor som sjunker utan hellre vill peka det sammanlagda antalet läsare av papperstidning och användare av nätet, sociala medier, etc. Så också SN:s chefredaktör som stolt informerar läsarna om att Mediehuset SN i dag ”har fler läsare än någonsin”, SN 15 april. I det fallet kan då, 9-kronorsabonnemang och ett oändligt antal bloggare fylla en viktig funktion. Låt säga att ett par hundra nappar på ett sådant ”gratiserbjudande” plus läsare som klickar sig in på bloggarna. Då kan ju tidningen få upp antalet läsare och besökare ett par pinnhål så att det ser positivt ut i statistiken men några pengar ger det inte i kassan. Den dystra verkligen kommer hur som helst i dager och den är att TS-siffrorna senaste åren visar på ett upplagras för SN, dessutom att antalet fullbetalda exemplar stadigt minskar. Folk vill inte längre betala 2 300 kronor om året för SN.

Sanningen är att Carstorps stolta Mediehus är ett korthus som Eskilstuna-kuriren när som helst kan blåsa omkull.

-Pettersson tycker också det är lite småkul att EK-koncernen styrs efter stadgar av J. A. Selander som var en ytterst noggrann man och helnykterist medan den som bestämmer nu är Peo Wärring vars leverne nog inte uppskattats av Selander…

11 thoughts on “SN för 9 kronor

  1. Om jag sålde fisk , kanske jag skulle nappa på erbjudande. Billig papper för att slå in fisken! Plus att det är miljövänlig, man slipper plastpåsar.

  2. SN är inte värd vatten ens, många anställda men knappt några reportage som klar Sveriges nuvarande situation. De tar inte emot insändare med annan åsikt än det vedertagna PK dravlet. Lika bra SN dör sotdöden.

  3. Att tacka nej till DDR media är närmast en skyldighet,
    oavsett vad tidningen heter, dom är toppstyrda av sina
    ägare, som gjort avtal med myndigheterna om att skriva
    väl om den famösa invandringen, och förtiga alla dom
    negativa aspekter som medföljer.
    Undrar vad tidningskoncernerna fått betalt för detta apspel?
    Det måste röra sig om astronomiska siffror för att få dessa
    tidningsmånglare till att bete sig som dom gör?

    Samtidigt visar det på ren desperation när man erbjuder
    skiten för nio kronor, och många skänker bort prenumerationer
    gratis i 3 månader, bara för att kunna skryta med att upplagan
    har ökat!

  4. Att i dagsläget tacka nej till SN:s papperstidning är nästan en ” skyldighet ” , för oss människor i östra Sörmland. Trots att man erbjuds den för 9 kr i en månad.

    Många människor i det ” demokratiska lokalsamhället ” delar inte alls den syn och uppfattning , som chefredaktör Göran Carstorp står för och vill förmedla. Samt som han även lägger in i uppdraget av styrning/innehållet i dagens SN , då som lokaltidning.

    Vi är många som ” sörjer ” den utveckling SN har tagit under många år . Den är bara att beklaga och vi får hoppas att en förändring/förbättring kommer till stånd innan det är för sent.

    Östra Sörmland behöver och förtjänar en betydligt bättre , ärligare och mer opartisk lokaltidning. Då kommer läsarna tillbaks och det ”demokratiska lokalsamhället ” , kommer ut i verkligheten. Där det hör hemma.

  5. Jag är inbjuden till SN den 15.5. Vi skall diskutera SN med några chefer där. Dom bjuder in folk som haft SN länge förr och precis som jag idag saknar tidningen. Jag lär få SN gratis en månad. Vi kanske i höst tar tidningen sex månader, om den blir bättre förstås. Sommar halvåret lär vi vara borta mycket och att ha drivor med gamla SN liggande gör en inte lycklig precis. Precis som Dino läser jag främst debatt-sidan. Den är ju nästan död idag. Varken Pettersson eller jag finns med längre. Vi två dominerade ju denna sida förr. För 200 kronor per månad kan jag göra annat kul. Liten pension kräver prioriteringar. SN av idag är INTE värd pengarna.

  6. Köpte SN igår den 17/4 pga en insändare ang branden i Oppeby då kompisen är en av dem drabbade samma gäller Ex-pressen under 2 dagar och det var allt jag läste för mkt mer var inte matnyttigt elr ngt att ha

  7. En gång i tiden var SN en tidning man med glädje öppnade på morgonen, men med de alternativa mediernas intåg på marknaden insåg man snart att gammelmedia levererat och fortfarande levererar en ofullständig produkt och säg mig den kund som fortsätter att köpa något man vet är ofullständigt?
    Till SN:s försvar ska sägas att de genom åren levererat många bra och intressanta artiklar, men det överväger inte när man samtidigt mörkar, censurerar och vägrar gräva i ämnen som i mediala kretsar anses vara tabu. Det här med ofullständig produkt, som sagt…
    Självklart känns det pinsamt för en yrkesarbetare, även om man är journalist, att undanhålla sanningar som sedan kan läsas i alternativa medier samma dag. Att det är just av denna anledning som alternativa medier växt upp, verkar inte de yrkesarbetande journalisterna begripa.

KommenteraAvbryt svar