Malmö har inga pengar – vill ändå bygga spårväg för 200000 kronor/meter

MALMÖ. Malmös spårvägsplaner fortsätter. Satsningen beräknas kosta 4 miljarder kronor. Men ingen vet vem som ska betala.

Om sju år, 2021, kan spårvagnarna rulla ut på Malmös gator. I alla fall enligt Malmö stads spårvägsutredning som nu har klubbats av kommunstyrelsen.

I fokus står två linjer:

  • Från Stenkällan via Rosengård centrum, till Centralen och vidare till Västra hamnen.
  • Från Lindängen via Hermodsdal, Mobilia, Triangeln, Centralen och vidare till Västra hamnen.

Den styrande majoriteten – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet – vill nu att spårvägsutredningen fördjupas ytterligare. Bland annat för att ta reda på hur miljardsatsningen ska finansieras.

– Det krävs statlig finansiering och om det blir en ny regering efter valet vill vi vara förberedda, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

Moderaterna vill skrota satsningen och ser en fördjupad utredning som ”överflödig”.

– Varje meter av spårväg i stadsmiljö kostar 200 000 kronor. Någon realistisk finansiering finns inte. Det är dags att titta på realistiska och miljövänliga förslag såsom eldriven kollektivtrafik, säger oppositionsrådet Anja Sonesson (M).

Folkpartiet protesterar också och vill hellre se en satsning på tunnelbana.

Sverigedemokraterna, Malmös tredje största parti, är skeptiska till spårvägssatsningen.

”1973 togs den sista spårvagnslinjen ur kommersiell drift i Malmö. Därefter har stadsplaneringen anpassat sig till andra trafikslag. Att återinföra spårvägar kommer att bli oerhört kostsamt”, skriver kommunfullmäktigeledamoten Jörgen Grubb (SD) i ett pressmeddelande.

-Pettersson vet att Malmö stad inte har råd, deras budget består till nästan en tredjedel av socialbidrag från Sveriges övriga skattebetalare. Det mångkulturella paradiset Malmö får 4 449 000 000 kronor i bidrag under 2014, det blir c:a 12 miljoner om dagen ändå påstår Myten att invandring är lönsamt.

Malmö styrs av en koalition bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och vänsterpartiet. De partierna skyller bristerna i Malmös sjukvård på alliansen och Sverigedemokraterna…

2014-04-03_1917

Sydsvenskan     Malmö Budget 2014 

3 thoughts on “Malmö har inga pengar – vill ändå bygga spårväg för 200000 kronor/meter

  1. Första gången detta kom på tal sade en Malmö-politiker att han räknar med att hela Sverige skulle bidra. Räkna inte med oss norrlänningar! Vi kör på usla vägar och saknar både spårvagnar och tunnelbana.

    Sen vill de höja bilkostnaden ytterligare, både bensin och skatt. Men man räknar med att vi ska ta oss till jobbet så vi kan betala skatt?

  2. Betala ? Det blir väl gamla, sjuka, arbetslösa som får stå för det mesta av notan precis som för massinvandringen.

Kommentera