Notan för risiga bilar går till skattebetalarna

MALMÖ. En lagskärpning för att stoppa bilmålvakter välkomnas av kronokommissarie Christer Davidsson. Samtidigt varnar han för stora kostnader när tusentals risiga bilar ska bogseras in och säljas vidare.

Efter fem års utredning!!! vill regeringen skärpa lagen mot bilmålvakter.

Obetalda p-böter och skatter ska kopplas direkt till bilen. Sedan kan Kronofogden hämta in bilar med skulder. Om inte ägaren nollar bilens skuld inom tre månader får Kronofogden sälja bilen. Intäkterna från försäljningen används för att betala av bilens skuldsaldo.

Christer Davidsson har arbetat 43 år hos Kronofogden och fört en lång kamp mot Malmös bilmålvakter.

– Det vore bra om lagstiftningen kommer på plats. Samhället måste reagera. Det här får inte fortsätta, säger han.

Kronofogden har även tidigare försökt att driva in bilmålvaktsbilar. Då stupade försöken på sena ägarbyten. Kort efter att bilen hämtats in dök det upp personer som hävdade att de precis hade köpt bilen. Bilarna fick lämnas tillbaka till de nya ägarna.

– Det problemet kommer vi förbi om skulden kopplas till bilen, säger Davidsson.

Flera av Malmös tyngsta bilmålvakter har genom åren försatts i personlig konkurs. Inte heller det har varit en framkomlig väg.

– Personer som står registrerade på tusentalet bilar har i domstol gått ed på att de inte äger en enda bil, att andra personer har registrerat bilarna i deras namn, säger Davidsson.

Läs mer på Sydsvenskan

Malmös tio mest aktiva bilmålvakter äger 14 137 bilar. Sydsvenskans tidigare granskning har visat att ingen äger något av värde, de bor i andra hand, flyttar ofta och använder kontantkort i mobilerna. De hjälps åt, och skolar in nya.

De som har åkt fast hävdar alltid inför domstol att de har blivit utnyttjade, för att sedan fortsätta som om ingenting har hänt.

  1. Adnan Abdulaziz, 41 år. 8,5 miljoner i skulder
  2. Yousif al-Itabi, 24 år, 7,8 mkr
  3. Ibrahim Sabih, 29 år, 6,8 mkr
  4. Jalal Baltaj, 52 år, 6,5 mkr
  5. Ibrahim Mahmoud, 28 år, 6,1 mkr
  6. Mayssam Al Hellani, 30 år5,4 mkr
  7. Majid Wandi, 53 år, 3,4 mkr
  8. Kamal Hussain, 30 år, 2,7 mkr
  9. Ahmad Kahlid, 51 år, 2,1 mkr
  10. Bilal Diab, 31 år 1,5 mkr

-Pettersson tycker att 50 miljoner i sammanlagda skulder på tio personer är allvarligt men ännu alvarligare är att det bara i Malmö kör omkring över 14 000 personer, de flesta babbar som skiter i alla lagar och regler, men invandring är bra säger 7-klöverna.

 

4 thoughts on “Notan för risiga bilar går till skattebetalarna

  1. Hur kan det ta FEM ÅR att lotsa igenom en sån lag..
    Är det svetsarns handlingsförlamning som smittat av sig?
    Minns jag rätt var det för många år sedan så att gjorde man fler än FEM bilaffärer under ett år räknades man som ”bilhandlare” hos Skatteverket. Något med antal ägda fordon fanns också..
    Nu tycks ”några hundra ägda” inte spela nån roll?
    Obegripligt.

  2. Han varnar för att det skall kosta oss pengar att ta hand om risiga bilar. Det betalar jag gärna (säkert en försumbar kostnad mot vad invällningen kostar) om en bil med skulder drivs in! Jag kan betala med egna pengar om fogden beslagtar bilen vid vägrenen och föraren får gå hem!

  3. Idel Ädel Svennar, med konstiga namn, för det kan väl inte
    vara våra oklanderliga berikare som sysslar med sådant??
    Lägg sedan till lika mycket i obetalda parkeringsböter som
    dessa herrar skiter fullständigt i att betala. Den som hade mest
    har över 20 miljoner i parkeringsböter, och myndigheterna kan
    inte göra ett skit!

KommenteraAvbryt svar