Brith Aspenlinds, Adjunkt i historia och religion
ISLAM. Vi hör ofta ordet jihad. Majoriteten tolkar ordet främst som en inre ansträngning att bli en bättre människa.
Imam Kashif Virk från Bait-ul-Aafiyyatmoskén sörjer över att blodtörstiga terrorister kapat islam. Här kan vi alla hålla med honom, inte minst dessa dagar! Noteras bör dock att Bait-ul-Aafiyyatmoskén i Stockholm inte räknas som äkta. Pakistan – där de har sitt center – beslöt 1987 att de inte är muslimer. Hadhrat mirza Ghulam är deras profet, som ses som den utlovade återkomna Messias, och Mahdi. Problemet är dock att Muhammed – enligt majoriteten av muslimer – var den siste profeten, således tolereras inte Ahmadiyyarörelsens lära. ”Kärlek för alla – hat för ingen” är deras valspråk i de 190 länder de verkar i.
En jude hälsar med ordet shalom, en arab med salam. Ordet betyder fred. Islam är härlett ur salam, men betyder mer än fred. Den religiösa betydelsen är att böja sig under, att helt underkasta sig – i detta fall Allah och hans vilja – framställd i Koranen, tolkad enligt haditherna – de muntliga traditionerna. Vi hör ofta ordet jihad. Majoriteten tolkar ordet främst som en inre ansträngning att bli en bättre människa. Allt oftare förs islam fram i Europa som fredens religion. Det är positivt om vi kan se en sådan utveckling och det finns många ord i Koranen om frid, fred och ödmjukhet. Det problematiska är att den som vill finna stöd för motsatsen även finner dessa: Vissa ställen förbjuder angrepp, andra tillåter försvar då de själva utsätts. Kapitel senare i Muhammeds liv förespråkar dock våld och död. Boken är motstridig.
Man kommer inte ifrån att i Koranen står att Allah ingått förbund med judarna och gett dem ett land, men förbannat judar och kristna för deras otro. ”När ni möter dem som är otrogna, så halshugg dem, tills ni anställt ett blodbad bland dem! Slå dem då i bojor.” (Sura 47:4). Det står till och med (i en vers) att blodshämnden innebär liv för de som följer den. Muhammed stred med vapen i hand mot andra stammar. Man dödade även alla judiska män i byn i Khaybar. När muslimer intog länderna kring Medelhavet, var de kristna. Över 450 slag ägde rum från Nordafrika till mellersta Frankrike i norr och österut till norr om Samarkand.
Egyptens religionsminister, tidigare ledare för Al Jazirahuniversitetet i Kario, Talát Afifi – talesman för hundratals muslimska grupper – citerade på TV i år en känd hadith: ”Domens dag kommer inte förrän muslimerna bekämpar judarna, när judar gömmer sig bakom stenar och träd. Stenarna och träden kommer att säga: Oh, muslim, det finns en jude bakom mig, kom och döda honom”. Samma vers citerade stormuftin av Jerusalem shejk Husseini vid Fatahs 47- årsdag 2012 i Ramallah.
Kärlek för alla och hat mot ingen är ord vi alla kan stödja, men tyvärr står det inte för islam, såsom den normerande Koranen framställer kampen. Kommer vi med vår egen tolkning, bör vi nog framhålla det och inte kapa namnet.
Brith Aspenlind, Adjunkt i historia och religion, Malmö
Koranen förekommer en mängd direktiv om hur muslimer ska förhålla sig till folk från andra religioner. Brith Aspenlind, adjunkt i historia och religion citerar Koranens sura 47:4 där det enligt henne står: ”När ni möter dem som är otrogna, så halshugg dem, tills ni anställt ett blodbad bland dem! Slå dem då i bojor.”
Mohammed Knut Bernström, har i Koranens budskap översätt samma sura så här: ”Då ni möter förnekarna i strid låt svärden falla över deras huvuden till dess ni har tvingat dem på knä; tag därefter de överlevande till fånga.”
Mohammed Knuts variant låter rejält oklart, Bernström var först protestant, sedan katolik för att sedan konvertera och ta sig namnet Mohammed.
-Pettersson undrar om koranens verkliga budskap står i alla översättningar, är det meningen att bara arabisktalande ska förstå det verkliga budskapet och vi andra får en förmildrad version.
Det behövs egentligen inte – vi har facit i de islamska länderna – islam är skit.

[…] Koranens budskap […]
[…] Koranens budskap […]
[…] Koranens budskap […]
De muhammedanska skrifterna uppmanar till jihad eftersom det är en rättroende muslims plikt att delta i detta. Med jihad menas i huvudsak att döda kuffars (icke-muslimer/otrogna) och inte den andliga kamp som förespråkarna för islam vill lyfta fram. Av de
7 000 traditioner i Bukharis Hadither (berättelserna om Muhammeds liv och gärning) handlar ca 1 500 om jihad. Mer än
1 400 (>90%) av dessa utgör ”döda-kuffar-jihad” och endast ett fåtal behandlar jihad som andlig kamp. Detta pekar mycket entydigt på att Muhammed ansåg att jihad som krig var mycket viktigare än jihad som andlig kamp.
Jag blir ofta full i skratt när halalhippies och dylikt säger att folk i väst måste lära sig förstå islam och muslimer. Då kommer det bli sådär jätte multikulturellt bra tror man. Men man glömmer en liten detalj: det tycks mest vara muslimer som ”missförstår” islam. I alla fall får dessa muslimers okunskap om hur fredlig och fantastiskt islam är förödande konsekvenser för de som hamnar i denna sortens muslimers väg. Konsekvenser som inte på något sätt går att jämföra med det islamofiler och liknande säger att sk ”islamofobi” kanske, eventuellt skulle kunna leda till.
Några muslimer påstår att jihad är ditten och datten och puttinuttigt, men det tycker inte de muslimer som jävlas, de som betyder någonting i oskyldiga offers och deras anhörigas liv. De har tydligen inte fattat sin egen religion.
Och så är det VI som ska utbildas i vad några muslimer väljer att tolka ordet jihad som? Vari ligger logiken liksom? Oskyldiga åskådare offer till olika islamska massakrer skiter fullständigt i vad de tycker att ordet betyder. De får känna på vad det betyder.
Islamistiska – MUSLIMERS – tolkningar ger verkningar i verkligheten som inte sk ”islamofobers” handlingar kommer i närheten av. Vilket problem är då viktigast att ta itu med? Muslimers okunskap om islam eller sk ”islamofobers”?