Kaos i Sandvikens skolor

SANDVIKEN. På två månader har Sandvikens skolor tagit emot 60 nyanlända invandrarelever som inte pratar svenska. Fyra skolor är satta under extra hårt tryck. Nu förbereds ett nytt sätt att organisera arbetet med flerspråkiga barn.

Hittills under 2013 har 293 flyktingar och andra nyanlända invandrare kommit till Sandviken. Under hela 2012 kom 185 personer. Sandviken har ett avtal med migrationsverket på 150 personer om året.

Av årets nyanlända kommer 97 från Eritrea, 59 från Syrien, 57 från Afghanistan, 39 från Somalia och 22 från Irak. Bara 11 av de 293 har kommit till Sandviken i organiserad form med kommunens medverkan. De övriga har sökt sig hit på egen hand.

På grund av krisen i Syrien och stor anhöriginvandring från afrikanska oroshärdar får Sandviken i år ta emot fler flyktingar och andra nyanlända invandrare än någonsin tidigare

– Vi kommer att vara uppe i 350 innan årets slut, bedömer Ulf Palm, integrationsenhetens chef.

Just nu kommer många familjer med barn i de lägre skolåren. Bara sedan terminsstarten för två månader sedan har grundskolan fått ta emot 60 elever som måste börja med att lära sig svenska. Det kan jämföras med de 71 nyanlända elever som kom under hela förra läsåret.

”Landningar”, smågrupper där de nyanlända introduceras, finns på Murgårdsskolan, Norrsätraskolan, Björksätraskolan och Söderskolan. Men de räcker inte längre till, varken resurs- eller lokalmässigt.

– Vi är på väg att utöka med fler platser och söker nya studiehandledare. Just nu har vi läget under kontroll, säger Lena Seydlitz, rektor för Norrsätraskolan F-6 där 72 procent av eleverna har invandrarbakgrund och behöver hjälp med undervisningen på minst sex olika språk.

Grundskolechefen Lars Walter förbereder en ny organisation som innebär att arbetet med de flerspråkiga barnen läggs upp på ett annat sätt med mer samarbete både mellan olika skolformer och över förvaltningsgränserna.

Samtidigt får några av rektorerna nya ansvarsområden. Personalinformation om förändringarna ges på måndag.

– Vi måste använda resurser och kompetenser lite annorlunda för att kunna fortsätta ge alla barn en bra skola nu när trycket ökar, säger Lars Walter

Klarar Sandviken just nu av att ta emot fler nyanlända barnfamiljer på ett bra sätt?

– Det är inte en fråga för skolan att ta ställning till det

Men skolan kan skrika högt om den får svårt att klara sin uppgift?

– Vi är inte där i dag, men vi är inte långt därifrån

Arbetarbladet  

3 thoughts on “Kaos i Sandvikens skolor

  1. Bor i Sandviken men har såsom många andra slutat att ta mig in till tätorten, det känns liksom inte hemma fastän jag bott här i dryga fyrtio år. Barnen går i en skola som forfarande fungerar på andra sidan av kommunen, i de andra skolorna är det fullständigt kaos. Sandviks huvudkontor flyttade till Stockholm och med det några hundra högavlönade skattebetalare och detta försöker man att balansera upp med nya skattesubventionerade invånare. Då socialdemokraterna som styr inte hörde till de bästa i klassen i skolan (i Sandviken har det av tradition ansetts lite fult att vara duktig i skolan, det var mest tjänstemännens barn som fick hjälp hemma och presterade bra) så får dom väl ekvationen att gå ihop på något sätt….

    • Bosse : Dina ord beskiver Sverige och sveriges politik så nära sanningen som det är möjligt. Vi får gräva djupt om vi ska förstå varför det är så illa som det är i landet som araberna beskriver som ”landet av mjölk och honung”. Tror att det var i förrgår som fransk TV var i Turkiet och intervjuvade flyktingar i ett flyktingläger i Turkiet, och frågade ”flyktingarna” om deras planer, till mina franska vänners stora förvåning så svarade de ”VI SKA TILL SVERIGE” !!
      Ont i magen någon svensk ?

KommenteraAvbryt svar