3 thoughts on “Hederlig tiggare

  1. Minns en av många gånger då jag fotvandrat/cyklat på söder (Stockholm)
    Speciellt vid Hornstull var det en tid många tiggare
    Svenskar inga utlänningar detta var på 80 talet
    Vi retade oss alltid på ”grabbar har ni några spänn”
    Vad ska du ha pengarna till brukade vi fråga
    Alltid blev svaret ”till en kopp kaffe” eller ”till bussbiljett”
    Inte ett öre fick lögntrutarna
    En dag mötte jag och polaren en risig gubbe med sned näsa och tydligt alkad
    Samma fråga ”vad ska du ha pengarna till”
    Jag ska gå och köpa en vinare blev svaret
    Lustigt nog hade vi sammanlagt i växelskrammel närmare 80 spänn
    Detta var när guldtiorna var nya
    Vi gav gubben allt skrammel han kollade in rikedomen och stoppade snabbt i fickorna
    Sen kramade han om oss vi stretade emot 😉 han luktade inte hallontårta
    Och sade med en tår i ögat ”grabbar vi sitter alla i samma båt”
    Det glömmer jag aldrig

KommenteraAvbryt svar