Paddan i trädgården

Min oäkta hustru vårdar sin trädgård på landet ömt, det är ett ständigt surr om att det är för blött, för torrt, för kallt eller för varmt.

Jag klipper på sin höjd muttrande gräset med min trehjuliga gräsklippare som man svettig får gå bakom och gnälla.

Nåväl, där växer en hel del godsaker som tomater, vitlök, gräslök, persilja, dill, chili, piplök, salvia, oregano, timjan, vinterkyndel, rabarber, potatis, dragon och annat som går att använda i matlagningen. Sedan är det en hel del blommor, pelargoner, snöflingor, tobaksblomster och en massa annat som ser fint ut men som jag ej känner till namnen på.

Understundom muttrar hon dock över en viss skadegörelse. Det kan vara rådjur, harar, grävling, sorkar, möss, fåglar, sniglar och annat som låter sig väl smaka, vildsvinen har hållit sig borta hittills men älg har varit på besök liksom räv som har varit uppe på verandan och rotat, någon kilometer bort syntes en varg för något år sedan men den levde inte länge.

Igår hördes dock ett vrål, nåja ett högt skrik så jag var tvungen att resa mig från Bacardin med cola och gå och titta.

-Där i en kruka som den oäkta hustrun gjutit själv och där hon odlade väldoftande lavendel rörde sig jorden när hon vattnade och en liten gynnare tittade fram som grävt en grop åt sig själv. Där låg den och spanade efter att en fluga, skalbagge eller mask skulle ha vägarna förbi och bli till en måltid eller om det var den gjutna paddan som drog…

Där låg en padda mina vänner, liten eller stor vet jag ej, den ligger kvar och jag ser bara huvudet…

2 thoughts on “Paddan i trädgården

  1. Vi har inga muslimer så Myten påstår att det är obalans…förresten ska all natur skyddas och behålla så ursprunglig som möjligt utom Sverige.

  2. En Bamsepadda brukar häcka under grillskyddet hos oss. Eftersom vi har paddor, igelkottar och annat smått anser jag att vår lokala natur är i balans.

KommenteraAvbryt svar