Därför är svenska elever snart sämst i klassen

Den svenska skolan som var världsledande för några decennier sedan, rankas idag allt lägre och de svenska eleverna gör sämre resultat än majoriteten av sina europeiska jämnåriga.

Förklaringarna, eller ska vi säga bortförklaringarna, är många och duggar tätt. Här kommer ytterligare en som kanske tar priset.

Det finns en film med den underbara komikern Bill Murray, som heter ”Måndag hela veckan”. Har ni inte sett den så rekommenderar jag att ni gör det. I Sverige finns en skräckfilmsliknande variant som heter ”1:a april varje dag på året”. Håll i er nu, för nu kommer den senaste bortförklaringen till svenska elevers allt sämre resultat. Den dåliga ljudmiljön i skolan.

Att elever med utländsk bakgrund får sämre resultat i skolan kan delvis bero på dålig ljudmiljö i klassrummen. Forskning visar nämligen att det är svårare att uppfatta allt ljud på ett språk som inte är ens modersmål.” Så lyder den nya bortförklaringen som accentueras av att klassrummet till en invandrarklass i en invandrartät skola i den invandrartäta förorten Akalla, utrustats med paneler och isoleringar för att skapa en bättre ljudmiljö.

En audiolog vid Linköpings universitet förklarar det så här: ”Är det bullrigt och stökigt i klassrummet så måste den eleven som inte har svenska som modersmål koncentrera sig mycket mer för att uppfatta det som sägs.” Borde inte den givna frågan vara om stöket och bullret i klassrummet beror på bullriga och stökiga elever och att det är där man ska finna svaret och inte i klassrummens beskaffenhet?

Snart orkar man inte mer…ta mig fan.

Källa: SR

4 thoughts on “Därför är svenska elever snart sämst i klassen

  1. Lurar med endast den rätta informationen…den från läraren…..och med lurar så kanske skrik o buller försvinner osså……

  2. Det är ju sjukklöverns enda sätt att tackla problemen, att förminska och förneka. Men här har ju skolstyrelsen det enda som kan berättiga dess existens, så de skjuter nog problemen framför sig tills vidare. Bättre att inget göra än att göra något och få stå för det.

  3. Hörde inslaget i SR och blev så arg så jag svor så högt att frun kom gallopperande. När jag var ung räckte det med att läraren sa ”tyst i klassen” alternativt ”håll käften”. Inte behövde vi nåra ljuddämpande skivor. F ö var akustiken i klassrummen ofta bedrövlig.

  4. Och sedan när man uttömt alla yttre faktorer, kommer man då att fokusera på den verkliga orsaken? Skulle inte tro det om jag får tippa.

KommenteraAvbryt svar